بهزیستی اصفهان ۱۱ هزار زن سرپرست خانوار دارد

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان در خصوص وضعیت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی گفت: نزدیک به ۱۱ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی اصفهان هستند که از این آمار ۳ هزار نفر مربوط به شهر اصفهان و مابقی مربوط به دیگر نقاط استان است.

مرضیه فرشاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه آمار دقیقی از زنان سرپرست خانوار نمی‌توانیم داشته باشیم چون بخشی از این زنان تحت پوشش بهزیستی و بخشی از آن تحت پوشش دیگر دستگاه‌ها اعم از کمیته امداد هستند گفت: از آمار تحت پوشش ما هم بخشی از آنها بعنوان مستمری‌بگیر و بخشی دیگر بعنوان خانواده‌های نیازمند تحت پوشش هستند و خدمات غیرمستمری می‌گیرند.

فرشاد در ادامه یادآور شد: در تقسیم کارملی کارگروه مربوط به زنان سرپرست خانوار با دبیری اداره کل بهزیستی شکل گرفته و جلسات متعددی برای آن برگزار می‌شود و گزارشات مربوط به آمار و عملکرد دستگاه‌های دولتی توسط این دبیرخانه در حال جمع‌آوری است.

فوت، ازکارافتادگی همسر و طلاق ۳ عامل زن سرپرستی خانوارها

معاون اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به وجود ۱۱ هزار زن سرپرست خانوار در استان در مورد دلایل سرپرست خانوار شدن این زنان گفت: اولین مورد بی‌سرپرست شدن این زنان، فوت همسر و پس از آن مطلقه بودن این زنان است سومین مورد زن سرپرست شدن خانوارها، از کار افتاده بودن همسران این زنان است، بدین معنی که همسر بیماری‌ یا بیماری‌هایی داشته باشد که پزشک معتمد سازمان از کارافتاده بودن یا عدم توانایی فعالیت و اشتغال او را تایید کند.

فرشاد در ادامه یادآور شد: گروه دیگری هم که جزء زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شوند دختران خودسرپرست هستند که این دسته معمولا پدر و مادری برای حمایت خود ندارند و در شرایطی هستند که مجبورند خودشان سرپرست باشند و ما این دسته از زنان را بعنوان زنان سرپرست خانوار پذیرش می‌کنیم.

دو برابر شدن یارانه زنان سرپرست خانوار در سال جاری

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به خدمات ارائه شده به این قشر از زنان گفت: اولین خدمت ما به این زنان پرداخت مستمری به اضافه یارانه‌ای است که دولت برای آنها واریز می‌کند و امسال این یارانه دو برابر شده که درکنار مستمری به آنها پرداخت می‌شود.

فرشاد با اشاره به اینکه ما فراخور حال مددجویان خود به تناسب اعتبارات موجود، پرداخت کمک موردی داریم گفت: سعی ما بر این است که به همه مددجویان این کمک موردی پرداخت شود همچنین پرداخت ودیعه مسکن به منظور رهن یا ترمیم و بهسازی منزل نیز به این مددجویان ارائه می‌شود.

این معاون اداره‌کل بهزیستی استان در ادامه افزود: پرداخت هزینه غربالگری سلامت برای بیماری‌های زنان خصوصا بیماری سرطان، پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد، پیام نور و دیگر دانشگاه‌ها در تمام مقاطع تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان و پرداخت یارانه به خانواده‌های چندقلو که در استان شناسایی شده و به ما مراجعه کرده‌اند از دیگر خدمات بهزیستی است.

فرشاد در موضوع خدمات به خانواده‌های دارای چندقلو گفت: به خانواده‌های دارای چندقلو تا پایان ۶ سالگی بصورت یکبار در سال یارانه تعلق می‌گیرد همچنین توزیع شیرخشک از دیگر اقدامات به این خانواده‌هاست که اولویت ما خانواده‌های دارای فرزندان معلول هستند اما در کنار آن به خانواده‌های چندقلو و خانواده‌های نیازمند هم این هزینه پرداخت می‌شود.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موردنظر بهزیستی بوده است

معاون اجتماعی بهزیستی استان در موضوع کارآفرینی زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: زن سرپرست خانواری که وارد سیستم بانک اطلاعاتی ما می‌شود از همان ابتدا بر توانمندسازی آنها کار می‌شود چرا که این زنان بعضا بدلیل مشکلات عدیده‌ای که در زندگی داشته‌اند کمتر فرصت توجه به خود را داشته‌ و در راه شناخت توانایی‌های خود گام بردارند.

فرشاد با اشاره به اینکه صرفا بدلیل عدم وابستگی این قشر، بر روی توانمندی‌ها و قابلیت‌های این زنان در جهت رسیدن به رشد کار می‌شود گفت: این گروه پس از داشتن مدرک فنی‌حرفه‌ای می‌توانند وام اشتغال دریافت کنند همچنین پرداخت وام سرمایه کار بلاعوض اشتغال تا سقف ۲ تا ۳ میلیون تومان به این زنان اختصاص می‌گیرد.

گروه‌های همیار تلاشی در جهت اشتغال‌زایی زنان

معاون بهزیستی استان در موضوع گروه‌های همیار گفت: طرح گروه‌های همیار مختص شهرها و روستاهاست که مجموعه‌ای از زنان سرپرست خانوار است که در یک حرفه مشغول به کار می‌شوند و تمام اعتبارات این ایجاد شغل اعم از اجاره مکان و ملزومات مورد احتیاج را بهزیستی پرداخت می‌کند و تمام درآمد آن مختص خود مددجویان است و بهزیستی هیچ هزینه‌ای در قبال آن دریافت نمی‌کند.

فرشاد در اشاره به طرح خدمات مالی خرد که صرفا در مناطق روستایی استان قابل اجراست گفت: این طرح به صورت ایجاد صندوق‌های زنان در قالب گروه‌های ۲۰ تا ۲۵ نفره است که ماهیانه مبالغی را در بانک واریز می‌کنند و پس از آن اقدام به پرداخت وام‌های داخلی به اعضای خود می‌کنند، که بعد از یکسال برنامه کاری این زنان رصد می‌شود و به بانک موردنظر برای دریافت وام‌های بدون ضامن و وثیقه معرفی می‌شوند که این صرفا مختص خانواده‌های روستانشین ماست و نزدیک به حدود ۱۲۶ گروه خرد در سطح استان در ۷ شهرستان در حال فعالیت‌اند.

این مقام مسئول در بهزیستی استان در مورد غربالگری سلامت زنان سرپرست خانوار هم گفت: ما دو بیمه را برای این زنان درنظر گرفته‌ایم یکی بیمه روستایی عشایر که مختص خانواده‌های روستایی ساکن روستاهاست و این خانواده‌ها شناسایی شده، اسامی آنها به کارگزاری‌هایی که در رابطه با صندوق بیمه روستایی عشایر فعالیت می‌کنند داده شده و بیمه آنها مستقیم از خود بهزیستی پرداخت می‌شود.

دو نوع بیمه مختص زنان سرپرست خانوار

فرشاد در مورد بیمه مختص زنان سرپرست خانوار شهری تصریح کرد: بیمه تامین اجتماعی را برای زنان مناطق شهری داریم که بهزیستی فقط سهمیه بیمه پرداخت می‌کند و این بیمه دفترچه بیمه درمان ندارد و این زنان بعد از ۱۰ یا ۱۲ سال با توجه به سن و درصد از کارافتادگی خود می‌توانند از خدمات مستمری آن بهره‌مند شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی در مورد طرح معافیت فرزند ذکور هم گفت: از دیگر خدماتی که به این زنان داده می‌شود معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده است که از طریق حوزه نظام وظیفه خانواده‌هایی که فرزند ذکور دارند یکی از آنها معاف می‌شود یا تک فرزند ذکوری که ۳ خواهر دارد هم با هماهنگی بهزیستی با حوزه نظام وظیفه معاف می‌شوند.

کد خبر 332495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.