ترس دولت از یکسان‌سازی نرخ ارز

استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ پیگیری نشده است، گفت: ترس دولت از نوسانات نرخ ارز و کمبود منابع ارزی موجب شده تا در اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز با احتیاط پیش رود.

کمیل طیبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا پیرامون وضعیت نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷، اظهار کرد: متاسفانه دولت در لایحه بودجه سال آینده هدف‌گذاری خاصی برای یکسان‌سازی نرخ ارز ندارد در حالیکه باید در کنار ارایه نرخ ارز، پیشنهاداتی برای تغییرات آن در بودجه پیش‌بینی می‌شد.

وی با بیان اینکه راهکارهای تغییرات نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ مشخص نیست، افزود: می‌توان نتیجه گرفت که سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در بودجه پیگیری نشده است البته دولت می تواند متمم لایحه بودجه را در این خصوص تقدیم مجلس کند تا یکسان‌سازی ارزی به طور رسمی در دستور کار قرار گیرد. یکسان‌سازی نرخ ارز نیازمند یک سری زیرساخت‌ها و حمایت‌های مالی و منابع ارزی است.

وی تصریح کرد: ترس دولت از نوسانات نرخ ارز و کمبود منابع ارزی موجب شده تا در اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز با احتیاط پیش رود از سوی دیگر تصمیم‌گیری برای به عقب انداختن این تصمیم، نوسانات بازار ارز را بیشتر خواهد کرد.

طیبی با اشاره به نوسات بازار ارز طی چند ماه گذشته، گفت: عوامل روانی جامعه و اقتصاد همچون نقد لایحه بودجه، حذف بخشی از یارانه‌بگیران، افزایش عوارض خروج از کشور و ... بازار ارزی و مالی کشور را تحت تاثیر قرار داده است و به طور قطع دامنه تغییرات و نوسانات نرخ ارز بعد از تصویب لایحه بودجه کمتر خواهد شد.

یکسان سازی نرخ ارز و کمک به صادرات

این اقتصاددان با اعتقاد بر اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز با وجودی که هزینه‌هایی را به اقتصاد و جامعه تحمیل می‌کند، اما آثاری در بلندمدت دارد، اظهار کرد: یکسان‌سازی ارز در بلندمدت می‌تواند با ایجاد نرخ تعادلی، به بخش صادرات کمک کند همچنین عامل مهمی برای خروج کشور از رکود است.

وی با اعتقاد بر اینکه ارز ۳۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۷ واقعی نیست و ارزش دلار بیش از این رقم است، گفت: نرخ ۳۵۰۰ تومانی ارز در بودجه نشان می‌دهد که یک سری یارانه ارزی در قالب مابه التفاوت نرخ واقعی ارز توسط دولت پرداخت می‌شود.

طیبی با تاکید بر اینکه تامین منابع یارانه ارزی از طریق عرضه بیشتر ارز توسط دولت صورت می‌گیرد، گفت: نگرانی دولت بابت جهش نرخ ارز و کنترل آن به این دلیل است که در عمل قصد کاهش ارزش پول ملی را ندارد.

نرخ دلار واقعی در محدوده ۴۰۰۰ تومان

وی در خصوص اینکه نرخ واقعی ارز (دلار) در بودجه ۹۷ چه رقمی است، بیان کرد: سازوکار بازار آزاد، کمبودها و تقاضای ارزی را مشخص می‌کند و اگر دولت رقم نزدیک به بازار آزاد یعنی محدوده ۴۰۰۰ تومان را لحاظ کند در عمل یکسان‌سازی نرخ ارز پیاده‌سازی می‌شود.

استاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر کارشناسان اقتصادی از گفتن نرخ واقعی ارز ترس و تردید دارند، گفت: اعلام نرخ واقعی ارز با انعکاس منفی در جامعه موجب می‌شود نرخ ارز به همان رقم پیش‌بینی شده برسد که این آثار سویی در جامعه خواهد گذاشت.

وی با بیاناینکه به طور معمول در پایان سال میلادی تقاضا برای بازار ارز بیشتر می‌شود، اظهار کرد: به طور معمول در مناسبت‌های مختلف تقاضای ارزی تغییر می‌کند، اما زمانی تقاضا به طور عمده بیشتر می‌شود که بانک مرکزی و یا صنایع بزرگ متقاضی عمده ارز باشند.

تزریق دلار به بازار با هدف حفظ ارزش پول ملی

طیبی افزایش کنونی نرخ ارز را به مربوط به مشکلات ساختاری اقتصادی دانست و تصریح کرد: تداوم رکود در جامعه با وجود کنترل نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی و توقف تولید و تثبیت نرخ ارز، موجب افزایش بهای دلار می‌شود.

وی در خصوص صحبت های دولتمردان مبنی بر اینکه دلار از مبادلات تجاری خارج شده و ارزهای دیگر جایگزین آن شده است، گفت: نیاز به ارز به ارزش پول مورد مبادله که مورد پذیرش جهانی است، برمی‌گردد.

استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دلار همیشه مورد پذیرش جهانی و وسیله نقل و انتقال آسان پرداخت‌های بین‌المللی است، افزود: دلار هنوز ارزش واقعی و نقش اصلی را در مبادلات تجاری کشور دارد و بازار فیزیکی خود را در تمام بازارهای دنیا حفظ کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت‌ها براساس دلار  اما دریافتی مردم مطابق ریال تعیین می‌شود هزینه‌های جامعه افزایش و در نتیجه اکنون شاهد روند نزولی ارزش پول ملی در کشور هستیم. دولت سعی می‌کند با هدف جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، دلار به بازار تزریق کند.

کد خبر 332466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.