ایمنا باید از مرزهای اصفهان فراتر برود/ تشکیل شورای رسانه با دعوت از مدیران رسانه ها

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: رسانه ای می تواند موفق باشد که بتواند پیامش را به ذائقه مخاطب نزدیک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان حجتی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه سردبیر خبرگزاری ایمنا که در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه قدرت کلمه دنیا را متحول می کند و این تحول در نظام رسانه ای امروز کاملا مشهود است، و همچنین ضمن قدردانی از مدیران و سردبیران پیشین خبرگزاری ایمنا گفت: در چارت جدید شهرداری، روابط عمومی شهرداری به اداره کل ارتباط تغییر نام داد اداره کل ارتباط نسبت به روابط عمومی، حیطه گسترده تری است و بخشی از آن، فعالیت هایی است که در حوزه روابط عمومی برگزار می شد و بخشی از آن مسائل رسانه ای است که شهردای، خبرگزاری ایمنا، روزنامه اصفهان زیبا و باکس های صدا و سیما را دارد و این نیازمند خط فکر متفاوت نسبت به روابط عمومی بود و خلط این دو مبحث می تواند هر دو را با خطراتی مواجه کند.

وی افزود: برای داشتن یک سیاست گذاری جدید در خبرگزاری ایمنا، باید به این دو اتفاق مهم فکر کنیم؛ نکته اول تغییر ارزش عناصر در فرآیند انتقال پیام است، وقتی از خبر صحبت می کنیم یعنی قرار است پیامی منتقل شود. آنچه در دهه گذشته شاهد بودیم این بود که در ایمنا انتقال دهنده پیام ارزش بیشتری داشت. انتقال دهندۀ پیام را در اختیار داشتیم و می توانستیم به راحتی پیام را انتقال دهیم و گیرندۀ پیام هم ناچار بود آن پیام را به سختی دریافت کند که ممکن بود در دل کلمات نهفته باشد.

وی تصریح کرد: اکنون با تغییر و تحولات فضای ارتباطات، با تسهیل ایجاد رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی که در فضای اطلاع رسانی سایه انداخته اند، این موضوع به کلی تغییر کرده است، یعنی آنچه ارزش قالب را در فرایند انتقال پیام دارد، توجه به ذائقۀ مخاطب است، انتقال دهنده برای پیام زیاد شده است و آن انتقال دهنده ای می تواند موفق باشد که بتواند پیامش را به ذائقه مخاطب نزدیک کند. این مسئله برای رسانه هایی که قبلا به واسطه محدود بودن انتقال دهنده ها خیلی در این زمینه حکمرانی داشتند یک تهدید است و اکنون با افزایش این انتقال دهنده ها نیازمند ارزش گذاری جدید است.

حجتی در ادامه، به تعبیر نقطه تماس پرداخت و تأکید کرد: پیش از این مردم اطلاعات را بصورت مستقیم از روزنامه ها و در نهایت صدا و سیما دریافت می کردند؛ با ورود خبرگزاری ها نقطه تماس تغییر کرد و مردم ترجیح دادند که از خبرگزاری ها استفاده کنند. خیلی از خبرگزاری ها مطالب مطبوعات را منتشر می کردند اما در خبرگزاری ها بهتر دیده می شد.

وی افزود: موج سوم، بحث شبکه های اجتماعی بود که نقطه تماس را بسیار تغییر داد. مردم با خبرگزاری ها و رسانه های رسمی آشنا هستند ولی نقطه تماسشان نیست، یعنی مردم در شبکه های اجتماعی اخبار خبرگزاری های معتبری مثل ایرنا، ایسنا و ایمنا حتماً برایشان ارزش دارد، اما ممکن است از طریق وب سایت آن خبرگزاری را دنبال نکنند.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: ما در اداره کل ارتباطات روی این موضوعات فکر و برنامه ریزی می کنیم که البته منحصر به خبرگزاری ایمنا نیست، بلکه برای رسانه های مرتبط با اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز مطرح است، تا بتوانیم در سیاست گذاری، این پویایی را داشته باشیم و عقب نمانیم. بنابراین از سردبیر جدید خبرگزاری ایمنا نیز می خواهیم روی این موضوعات به جدیت فکر کنند؛ ضمن اینکه حتما شورایی به نام شورای رسانه تشکیل خواهیم داد و همه مدیران رسانه های مرتبط را دعوت می کنیم تا بتوانیم درباره این مباحث فکر کنیم.

مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین خبرگزاری ایمنا باید از مرزهای اصفهان فراتر برود. ایمنا نیازمند آن است که با دیدی فراتر از اصفهان به آن نگاه شود هرچند که شعار اولیه این خبرگزاری نیز بوده است و ایمنا قرار بود تریبون جهانی شهر شود، ولی به نظرم الان باتوجه به گستردگی رسانه ها، ایمنا می تواند با محدود کردن قسمتی از فعالیت های خود به سمت تخصصی شدن حرکت کند و به یک خبرگزاری خوب در حوزه شهری و شهروندی در ایران تبدیل شود.

وی ادامه داد: این خروج به این معنی نیست که صرفا یک گستردگی جغرافیایی ایجاد کنیم؛ آنچه که بیشتر مد نظر است این است که ما بتوانیم به موضوعاتی فراتر از حوزه اصفهان بپردازیم، موضوعات مدیریت شهری را برجسته کنیم و بتوانیم برای ایمنا مخاطبانی فراتر از شهروندان اصفهانی جلب کنیم.

وی افزود: یکی از منابع تشخیص فرصت، رسانه ها هستند که می توانند فرصت های جدیدی را به مدیران معرفی کنند. خبرگزاری ایمنا از این زاویه می تواند به یکی از اتاق فکرهای شهری تبدیل شود و فرصت ها را به مدیران شهرداری منتقل کند.

حجتی در بخش دیگر از صحبت های خود از محمد قاسمی سردبیر پیشین خبرگزاری ایمنا قدردانی کرد و گفت: ایشان هیچوقت شرافت رسانه ای خود را نفروخت و فردی نبود که از آب گل آلود ماهی بگیرد و به قسمی که دربرابر قلمش خورده است متعهد بود.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: خانم زهرا محمدی اولین گزینه ای بود که برای مدیریت خبرگزاری ایمنا مطرح شد اما این موضوع به دلایلی به درازا کشید. بزرگ ترین مانعی که در این زمینه وجود داشت خدمات ایشان در خبرگزاری ایسنا بود چراکه ایشان درطول ۹ سال گذشته خبرگزاری ایسنا را در اصفهان در سطح یکی از بهترین رسانه هالی اصفهان ارتقا دادند.

وی خاطرنشان کرد: از ایشان می خواهم در خبرگزاری ایمنا افراد باانگیزه را با خودشان همراه کنند تا بتوانیم در سرویس ها و بخش های مختلف، هم هدف گذاری جدیدی داشته باشیم و هم با اثربخشی و کارایی مناسب، بهره وری این خبرگزاری را ارتقا بدهیم./

کد خبر 332334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.