۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
شهری که صدا ندارد!

مطالعات نشان داده اند که نویز و آلودگی صوتی همراه با استرس، الگوهای منفی خواب، مشکلات تمرکز، کاهش شنوایی دائمی، فشار خون بالا و همچنین عوارض قلبی عروقی همراه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از Soundear، مطالعات نشان داده اند که نویز و آلودگی صوتی همراه با استرس، الگوهای منفی خواب، مشکلات تمرکز، کاهش شنوایی دائمی، فشار خون بالا و همچنین عوارض قلبی عروقی همراه است.
بر این اساس، شهر مالمو، واقع در جنوب کشور سوئد، در تلاش برای کاهش اثرات منفی آلودگی صوتی بر روی شهروندان خود، اولین قدم را به سوی کاهش سر و صدای شهری برداشته است. در مالمو، این کار با اندازه گیری سطح سر و صدا در شهر با میکروفون های بیرونی و سیستم های اندازه گیری صدا یا SouandEar انجام می شود. در واقع هدف، افزایش آگاهی درخصوص سطح صدای فعلی است. تاکید مسئولان شهری مالمو بر ایجاد جو صوتی بهتر و در نتیجه ایجاد شهری جذاب ‌تر و زیست ‌پذیرتر است. در این شهر کمتر احتمال دارد که شهروندان دچار مشکلات بهداشتی ناشی از سر و صدای شهری قرار گیرند.
به منظور اندازه گیری سطح سر و صدایی فعلی در مالمو، شهرداری دستگاه اندازه گیری صوتی SoundEar را در این شهر نصب کرده است. این دستگاه به شهرداری کمک می کند تا بیشترین موارد مربوط به سر و صدا را تشخیص دهد و نقشه سر و صدای کل شهر را اندازه گیری کند. هدف این است که میزان سر و صدای صوتی به حداکثر 30 دسی بل در محیط های داخلی و 50 دسی بل در محیط های خارج از شهر و به هنگام شب برسد. ضمنا مورتن اسپن، شهردار مالمو ابتکارات دیگری نیز برای کاهش آلودگی صوتی این شهر انجام داده است که می توان به محدودیت سرعت در داخل شهر تا 40 کیلومتر در ساعت اشاره کرد. این قانون نه تنها آلودگی صوتی را کاهش می دهد، بلکه گامی برای کاهش آلودگی هوا و تصادفات جاده ای نیز هست.
یکی دیگر از ابتکارات شهردار مالمو این است که تمام اتوبوس های عمومی این شهر با برق کار می کنند و این کار نیز تاثیر زیادی در کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا داشته است.
نصب صوت شکن در فضاهای عمومی، پوشش خیابان ها و جاده ها با آسفالت صدا شکن، پرداخت یارانه به مالکان برای دوجداره کردن پنجره ها، ایجاد مناطق آرام در بوستان ها و دیگر استراحت گاه ها که مفری برای زندگی پرجنب و جوش شهری هستند، از اقدامات دیگر آقای اسپن برای کاهش آلودگی صوتی شهری است.
در مالمو، مقامات شهرداری تصمیم گرفته اند که سطح صدا را در مناطق شناخته شده که دارای سر و صدای بیشتری هستند، تعیین کنند و تمرکزشان بیشتر روی مناطق مسکونی، مدارس ابتدایی، پارک ها و مناطق تفریحی، خیابان ها و تقاطع های اشغال شده و ... است.
تمرکز مسئولان مالمو بر کاهش صدا، پیوند نزدیکی با رفاه شهروندان دارد؛ البته کمی‌کردن نتایج برنامه کاهش صدا ممکن است قدری دشوار باشد، اما شهرداری انتظار دارد این‌کار به افزایش سلامتی شهروندان، یعنی خوابِ آسوده‌ تر، استرس کم ‌تر و کاهش خطر فشارخون بالا منتهی شود.
کد خبر 331908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.