فاینانس ۴۶ میلیون یورویی برای نوسازی شبکه فاضلاب اصفهان/۹۸درصد تجهیزات آبفا داخلی است

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه بیش از ۹۸ درصد تجهیزات آب و فاضلاب در کشور ساخته می شود، گفت: برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان ۴۶ میلیون یورو فاینانس در نظر گرفته شده که ۸۵ درصد آن را طرف چینی و ۱۵ درصد آن طرف ایرانی تامین مالی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا مجتبی قبادیان در حاشیه برپایی هشتمین نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب اصفهان، با اشاره به اینکه این نمایشگاه فرصتی است تا پژوهشگران و صنعتگران این حوزه بتوانند آخرین دستاوردها و محصولات خود را در زمینه آب و فاضلاب ارائه کنند، اظهار داشت: در اینجا بستری فراهم می شود تا محققان و صنعتگران این حوزه بتوانند از اقدامات و دستاوردهای دیگر آشنا و در راستای خدمات رسانی مطلوب و بهینه و با استفاده از تکنولوژی های نوین و جدید به محصولات جدید دست یابند.

وی در خصوص سطح دستیابی شرکت های آبفای کشور و استان به این فناوری ها، بیان داشت: صنعت آب و فاضلاب در گذشته ای نه چندان دور اکثر تجهیزات خود را از خارج وارد می کرد اما به لطف این نمایشگاه ها و ارتباط با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و ... می توان ادعا کرد که بیش از ۹۸ درصد تجهیزات آب و فاضلاب در کشور ساخته می شود همچنین با توجه به استانداردها و پیشرفت های صورت گرفته محصولات ما قابل رقابت با محصولات خارجی هستند.

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اصفهان تاکید کرد: نه تنها مشکلی در زمینه تولید تاسیسات آب و فاضلاب داخلی نداریم امروز صادرکننده این محصولات به کشورهایی مختلفی چون عراق، سوریه و ... هستیم.

بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان با استفاده از تکنولوژی آلمان

وی تصریح کرد: ما در ساخت بسیاری از تجهیزات خود با کشورهای دیگر تولید مشترک داریم؛ به عنوان مثال در بخش بازسازی شبکه های فاضلاب ما از تکنولوژی آلمان استفاده می کنیم.

قبادیان با بیان اینکه تجهیزات شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان را براساس تکنولوژی آلمانی بازسازی می کنیم، تصریح کرد: به دلیل سطح بالای آب های زیرزمینی در گذشته، اصفهان به عنوان نخستین استان کشور شبکه فاضلاب خود را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال از عمر شبکه فاضلاب شهر اصفهان می گذرد، اظهار داشت: با توجه به پایان یافتن دوره این طرح و فرسوده بودن شبکه فاضلاب اصفهان، نیاز به تکنولوژی های جدید داشتیم تا بتوانیم علاوه بر حذف روش های سنتی برای ایجاد لوله گذاری اقدام کنیم.

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه تکنولوژی نوسازی شبکه فاضلاب در داخل کشور نبود، ما سعی کردیم از کشورهای صاحب این تکنولوژی همچون آلمان بهره گیریم.

بهره گیری از فاینانس چینی در بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان

وی با اشاره به اینکه در این راستا مناقصات بین المللی برگزار کردیم، گفت: در این مناقصه ها شرکت های ایرانی و آلمانی انتخاب شدند اما به دلیل شرایط تحریمی کشور، قرار شد از فاینانس چین استفاده کنیم.

قبادیان افزود: در حال حاضر علاوه بر استفاده از فاینانس چین از تکنولوژی های شرکت های آلمانی نیز بهره می بریم و در حال حاضر بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان با تکنوژی آلمان انجام می شود.

وی در خصوص میزان فاینانس در نظر گرفته شده برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان، گفت: در این راستا ۴۶ میلیون یورو فاینانس در نظر گرفته شده که ۸۵ درصد آن را طرف چینی تامین مالی کرده و ۱۵ درصد آن را شرکت آب و فاضلاب تامین کرده است.

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: در این راستا قرار است در یک دوره سه ساله قسمت اول پروژه نوسازی شبکه فاضلاب اصفهان اجرا شود و در دوره پنج ساله نسبت به بازگشت سرمایه اقدام خواهیم کرد.

استفاده از تولیدات داخلی برای استفاده از تجهیزات مورد نیاز آب و فاضلاب

وی در ادامه در خصوص چالش های صنعت آب و فاضلاب، بیان داشت: اگر در سالی که در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است، حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد و مباحث کارخانجات و نقدینگی صنایع حل شود می توان با آسایش و کیفیت بهتر در این صنعت اقدام کرد.

قبادیان افزود: صنعت آبفا، صنعتی است که به همه مردم خدمات رسانی دارد و طبیعتا افزایش کیفیت محصولات سبب افزایش خدمات مطلوبتر به مردم می شود و جا دارد اثر مستقیم و غیرمستقیم این افزایش کیفیت مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

وی در خصوص حمایت های شرکت آب و فاضلاب استان از فعالان این بخش، گفت: شرکت آب و فاضلاب استان با توجه به الزامات و مصوبات موجود محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های داخلی تامین می کند و در این راستا بر کنترل کیفیت محصولات تولیدی نظارت دارد و بهترین آنها را استفاده می کند.

استقبال شرکت آب و فاضلاب استان از فضای رقابتی تولیدکنندگان

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه ما از ایجاد فضای رقابتی در بین تولیدکنندگان محصولات صنعت آب و فاضلاب استقبال می کنیم، افزود: ما نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات اقدام و براساس ارزیابی کیفی محصولات مورد نیاز خود را انتخاب می کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب طرح های پژوهشی ویژه خود را در این صنعت انجام می دهد و در این راستا با شرکت های دانش بنیان نیز همکاری دارد.

قبادیان در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل منابع موجود آبی در کشور با بحران و تنش آبی مواجه هستیم و تمام بخش ها از جمله شرب، صنعت و کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته اند، بیان داشت: در این راستا نمایشگاه ها می توانند نسبت به ارائه تجهیزات کاهنده مصرف آب اقدامات عملی و مشاوره های لازم را به بخش های مختلف ارائه دهند.

کاهش پرت شبکه های آب استان به ۱۷ درصد

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه با توجه به برداشت آب از زاینده رود اقداماتی در راستای کاهش مصرف آب انجام داده و از پساب تصفیه خانه های فاضلاب به عنوان آب صنعتی استفاده می کنند.

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: ما براساس تدوین برنامه جامع آب استان قرار شد تمام واحدهای حساس خود از جمله بیمارستان ها، هتل ها و ... را ملزم به تهیه مخزن استراتژیک آب کنیم و شرکت هایی که در این زمینه فعال بودند توانستند به بازار مناسبی برای تولیدات خود دست یابند.  

وی با تاکید بر اینکه تمام این اقدامات سبب شده با وجود تنش های آبی موجود بتوانیم به نوعی مصرف آب را مدیریت کنیم، بیان داشت: با توجه به اینکه ما رودخانه زاینده رود را در بسیاری از ماه های سال نداریم و چاه های فلمن به عنوان یکی از منابع تامین آب به طور طبیعی از دسترس خارج می شود اما با اقدامات موجود نسبت به مدیریت مصرف آب استان اقدام کرده ایم.

قبادیان تصریح کرد: در حال حاضر پرت شبکه های آب استان از ۳۰ درصد اکنون به کمتر از ۱۷ درصد کاهش یافته است.

کمبودی برای تامین آب شرب نداریم

وی با بیان اینکه چاه های فلمن متاثر از رودخانه زاینده رود و با جاری شدن رودخانه سفره های زیرزمینی آب تغذیه می شود، گفت: در شرایط فعلی که رودخانه خشک است تغذیه این چاه ها با چالش مواجه است اما با توجه به اینکه در فصل سرد پاییز و زمستان هستیم مصرف آب کاهش پیدا می کند.

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تامین آب اصفهان تنها از طریق تصفیه خانه باباشیخعلی انجام می شود، گفت: ما در حال حاضر کمبودی برای تامین آب شرب اصفهان نداریم اما نیازمند صرفه جویی در تمام فصول سال هستیم.

کد خبر 331898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.