کارآفرینی اجتماعی ترکیبی از درآمدزایی و پرداختن به مسائل اجتماعی است

استاد دانشگاه آکسفورد گفت: کارآفرینی اجتماعی ترکیبی از درآمدزایی و پرداختن به مسائل اجتماعی است که هیچ گونه اثر منفی بر روی محیط زیست نمی گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روبرتو دانیلی، استاد دانشگاه آکسفورد در جلسه کارآفرینی اجتماعی با حضور شهردار و اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: کارآفرینی اجتماعی تجارتی در خدمت جامعه است که هیچ گونه اثر منفی بر روی محیط زیست نمی گذارد.

وی ادامه داد: این طرح با استفاده از خلاقیت های فردی می تواند بسیاری از مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را حل کرده و با تفکر سیستمی ابعاد مختلف آن مسائل را بررسی کرده و کارگروه های مرتبط را به وجود آورد.

استاد دانشگاه آکسفورد با تاکید بر اینکه امروزه کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک شبکه جهانی در دنیا مطرح شده است، عنوان کرد: با سفر به اصفهان و برگزاری دوره های آموزشی به دنبال پایه گذاری این نهاد در این شهر هستم تا انقلابی در عرصه کارآفرینی رخ دهد.

وی افزود: کارآفرینی اجتماعی سطحی نگر نیست و به ریشه یابی مسائل می پردازد بر همین اساس بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا همچون هاروارد نسبت به این موضوع ورود پیدا کرده اند.

دانیلی دولت ها و خیریه ها را مراکزی دانست که به سمت حل مسائل اجتماعی حرکت می کنند، گفت: این نهاد ها منابع خود را از طرق مختلف تأمین می کنند اما وقتی با مشکلات اقتصادی روبرو می شوند مجبور به کاهش بودجه شده و موجودیت آنها به خطر می افتد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر اصناف و بازاریان به دنبال تأمین منافع مالی خود هستند بدون اینکه مسائل اجتماعی را در نظر بگیرند اما کارآفرینی اجتماعی ترکیبی از درآمدزایی و پرداختن به مسائل اجتماعی است.

استاد دانشگاه آکسفورد با اشاره به اینکه بانک ها و موسسات اجتماعی بسیاری در دنیا به کارآفرینی اجتماعی پرداخته اند، یادآور شد: برای نمونه در بریتانیا ۶۰۰ میلیون پوند از سوی دولت به این امر اختصاص یافته و دولت های دیگر نیز به این نتیجه رسیده اند که مبالغی برای این موضوع تأمین کنند.

وی ادامه داد: هدف از آموزش رسمی در دانشگاه ها تربیت افرادی است که در زندگی اجتماعی تأثیرگذار باشند بر همین اساس دانشگاه ها نباید، دانشجویان را تنها برای مشاغل آموزش دهند.

دانیلی کارآفرینی اجتماعی را موضوعی بین رشته ای خواند و تصریح کرد: هر فردی می تواند به یک کارآفرین اجتماعی تبدیل شود، تنها کافی است افراد با انگیزه در این زمینه گام بردارند البته این برنامه متن محور نیست بلکه تجربه محور است و همه وجود افراد را درگیر می کند.

وی با اشاره به برنامه های آموزشی خود در ارتباط با کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه اصفهان، افزود: برنامه های من در این دانشگاه در ۸ محور اصلی طراحی شده که به صورت فردی و گروهی برگزار می شود و ایده های مختلف اجتماعی در آن شکل خواهد گرفت.

 استاد دانشگاه آکسفورد گفت: شهردار و شورای شهر بریتانیا با همکاری دانشگاه در قالب یک مشارکت اجتماعی، آموزش و سرمایه گذاری کارآفرینان را در دستور کار قرار داده و ایده های تولید شده را با نهاد های مختلف گسترش داد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا با اتاق بازرگانی و تجار اصفهانی برای تأمین منابع مالی دوره های آموزشی کارآفرینی اجتماعی صحبت شده البته مهم این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه به خوبی برقرار شود.

کد خبر 331868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.