المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای راهی به سوی المپیک

تیران-المپیاد درون مدرسه‌ای فرصتی برای توسعه ورزش و فرهنگسازی در این حوزه است که نتایج خوبی را به همراه دارد و حتی می تواند زمینه ساز راهیابی به مسابقات المپیک باشد.

 به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، ورزش از شاخصه‌های توسعه یک جامعه است و هر چقدر مردم به ورزش بیشتر توجه کنند علاوه بر افزایش سلامت آن‌ها به سلامت و امنیت اجتماعی و کاهش بیماری‌های روحی و جسمی جامعه کمک می‌کند.

در عصر حاضر که با توسعه تکنولوژی‌ها و کم تحرکی همراه است ترویج فرهنگ ورزش و فعالیت جسمی بسیار مورد توجه است و باید خانواده‌ها، مدارس و سایر دستگاه‌های مرتبط بر این موضوع توجه داشته باشند.

هیئت‌های ورزشی و اداره ورزش و جوانان تنها مجری فعالیت‌های ورزشی نیستند و نیاز به مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌های اداری، خصوصی و مردم نهاد برای گسترش فرهنگ ورزش و سلامت است.

توسعه زیرساخت‌های ورزشی و افزایش تعداد ورزشکار نیازمند مشارکت بین بخشی است

مهدی مرادی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون با اشاره به کمبود فضای ورزشی گفت: برای افزایش سرانه ورزشی در شهرستان تیران و کرون نیاز به همکاری دستگاه‌های اداری، مدیریت شهری و دهیاران است.

وی افزود: در حال حاضر چهار هزار ورزشکار سازمان یافته در شهرستان تیران و کرون در غالب هیئت‌های ورزشی به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند که این آمار نسبت به جمعیت ۷۱ هزار نفره شهرستان کم است و باید سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه فرهنگ ورزش صورت بگیرد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و افزایش تعداد ورزشکار نیازمند مشارکت بین بخشی است و سازمان‌های اداری مانند آموزش و پرورش در این خصوص نقش موثری دارند.

المپیاد ورزشی درون مدرسه ای مصداقی برای توسعه فرهنگ ورزش

المپیاد درون مدرسه‌ای که امسال برای چهارمین سال در سراسر کشور برگزار شد فرصتی برای توسعه ورزش و فرهنگسازی در این حوزه است که نتایج خوبی را به همراه دارد و این موضوع در شهرستان تیران و کرون انجام و نتایج آن موثر بوده است.

برگزاری مسابقات و جشنواره های ورزشی از جمله المپیادهای ورزشی درون مدرسه بر ترویج فرهنگ ورزش و جهت دهی دانش آموزان به این عرصه موثر بوده و امسال که این برنامه برای چهارمین سال در شهرستان تیران و کرون برگزار شده ۴۰درصد از دانش آموزان در این برنامه ها مشارکت کرده‌اند.

مشارکت خانواده‌ها در برگزاری المپیاد ورزشی

رضا فدایی، کارشناس مسئول تربیت بدنی و سلامت اداره آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه امسال ۴۰درصد از دانش آموزان در فعالیت‌های ورزشی درون مدرسه‌ای شرکت کرده‌اند، گفت: چهار هزار دانش آموز تیران و کرون در این برنامه ورزشی در غالب برگزار کننده و یا شرکت کننده فعالیت و مشارکت داشته‌اند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۰درصدی داشته است.

وی افزود: بازی بومی و محلی، ورزش‌های توپی و ورزش‌های تحرکی از جمله رشته های مسابقات المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در این شهرستان بوده که متناسب با استقبال دانش آموزان و جنسیت آن ها برگزار شده است.

کارشناس ورزش آموزش و پرورش تیران و کرون مشارکت خانواده ها و اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس را وجه تمایز چهارمین دوره المپیاد درون مدرسه‌ای با دوره های قبلی یاد کرد و گفت: امسال خانواده‌ها در اجرای مسابقات و تشویق فرزندان خود مشارکت بیشتری داشته‌اند و این مشارکت‌ها در غالب آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه و شکوه و رونق بیشتر برنامه بوده است.

وی یادآورشد: در برخی از مدارس مسئولان محلی و سازمان‌های مردم نهاد نیز مشارکت داشته‌اند که این مشارکت و همکاری‌ها به رونق برنامه منجر شده و حلقه همکاری برای توسعه ورزش تکمیل‌تر شده است و پیامدهای خوبی برای مدارس و قشر نوجوان و دانش آموز داشته است.

تقویت جایگاه ورزش در بین اولیا و مسئولان مدارس

با توجه به اینکه برخی از اولیای دانش آموزان و یا مسئولان مدارس توجه کمتری به درس ورزش و فعالیت ورزشی دارند و در مقایسه ورزش با درس‌هایی مانند علوم و ریاضی بیشترین توجه وجود دارد و به تعبیری درس و زنگ ورزش از محجوریت برخوردار بوده که تغییر این نگرش بسیار مهم است.

فدایی با اشاره به این نوع نگرش در برخی مدارس و اولیا خاطرنشان کرد: تقویت جایگاه ورزش و زنگ ورزش در مدرسه، جلب توجه مسئولان مدرسه و انجمن‌های اولیا و مربیان برای انجام فعالیت‌های ورزشی در مدارس و تغییر نگرش نسبت به موضوع و زنگ ورزش از نتایج برگزاری این المپیاد در مدارس شهرستان تیران و کرون بوده است.

وی یادآور شد: استقبال از برنامه‌های المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای توسط دانش آموزان و علاقمندی به ورزش از ثمره‌های این برنامه بوده که با افزایش حمایت و تامین امکانات شاهد رونق بیشتر ورزش در مدارس و در جامعه خواهیم بود.

گرایش ۴۰درصد دانش آموزان تیران و کرون به ورزش

علیرضا مرزبان مدیر آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون به موضوع آسیب های اجتماعی و بیماری‌های روحی و جسمی اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم برای مسئولان آموزش و پرورش و سایر مسئولان افزایش آمار آسیب های اجتماعی و تهدیدهای علیه سلامتی است که یکی از راه‌های جبران و پیشگیری از این دسته از مشکلات تشویق به امر ورزش است.

وی افزود: تقویت روحیه نشاط و امید، ارتقای سلامت روحی و جسمی و افزایش تحرک بین دانش آموزان و دوری از رفتارهای غلط و تنبلی به واسطه ورزش و فعالیت‌های فرهنگی ورزشی می‌تواند تامین شود که مدارس در این خصوص نقش مهمی دارند.

 مدیر آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون به برگزاری المپیاد ورزشی اشاره کرد و بیان داشت: المپیاد ورزشی در مدارس مصداقی برای ترویج فرهنگ ورزش و شناسایی و رشد استعدادهای ورزشی در بین دانش آموزان است که جامعه نیز از این فرهنگسازی و شناسایی استعداد بهره‌مند می شود و در کوتاه مدت و بلند مدت نتایج خود را به جای می‌گذارد.

وی به ارزیابی و بررسی که نسبت به چهارمین دوره المپیاد ورزشی در شهرستان تیران و کرون شده، اشاره کرد و گفت: چهار هزار نفر از دانش آموزان مدارس این شهرستان که قبلا برنامه ورزشی نداشته یا کم بوده است با برگزاری این المپیادهای ورزشی به سمت برنامه‌ها و کلاس‌های ورزشی گرایش پیدا کرده‌اند.

مرزبان با بیان اینکه المپیاد ورزشی درون مدرسه ای برنامه‌ای اختیاری و با انگیزه درونی دانش آموزان است، یادآورشد: تشویق و گرایش به فعالیت‌های ورزشی نیز با انگیزه درونی و اختیار انجام می‌شود.

وی افزایش توجه مدیر و معاونان مدارس نسبت به برنامه‌های ورزشی و توجه ویژه به زنگ ورزش دانش آموزان، گرایش به ورزش در دانش آموزان و فرهنگسازی برای ورزش و بازی های بومی محلی را از دستاوردهای المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای عنوان کرد.

حمایت از فعالیت‌های ورزشی دانش آموزی

در پی استقبال از ورزش و ضرورت استقبال از این برنامه‌ها سرمایه گذاری در این حوزه موثر است و نیاز به مشارکت بیشتر اولیای مدرسه و اولیای دانش آموزان است که نمونه‌ای از این همکاری و مشارکت‌ها تاسیس و فعل سازی کانون ورزش مدارس است.

کد خبر 331767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.