مرگ خاموش در کمین راننده های کامیون

مدیر مرکز حوادث و فوریت های اورژانس پزشکی اصفهان با بیان اینکه آمار مسومیت با گاز منوکسید کربن در آذرماه افزایش قابل توجهی در بین رانندگان کامیون دارد، گفت: گرم کردن فضای کابین با استفاده از پیک نیک عامل افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در بین رانندگان است.

 خبرگزاری ایمنا - گروه جامعه، مسمومیت با گاز منواکسید کربن یا گازگرفتگی مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز  منو اکسید کربن ایجاد می شود و کارکرد ناقص وسایل گاز سوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و ذغال عامل بروز آن است.  

 در واقع مسمومیت با گاز منو اکسید کربن یکی از مشکلات مهم در فصل سرما است، این قاتل نامرئی هم در فضای داخل ساختمان ها جان مردم و هم در جاده ها جان راننده های کامیون را تهدید می کند که نیاز به مراقبت و اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم دارد.

مدیر اورژانس اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متاسفانه با شروع فصل سرما آمار مسمومیت های منواکسید کربن در سطح استان و کشور با افزایش روبه رو می شود.

غفور راستین با تاکید به آمار مسمومیت ها اذعان کرد: در سال ۹۴ از حدود ۲۸۸ مورد مسمومیت با گاز منوکسید کربن  ۲۹ نفر فوتی و در سال ۹۵ از مجموع  ۳۷۴ نفر مسومیت ۲۶ مورد فوتی ثبت شده است.   

 راستین با اشاره به آمار مسمومیت از ابتدای سال ۹۶ تا کنون بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون  ۸۹ مورد مسمومیت با گاز منواکسید کربن گزارش شده است که در اثر این مسمومیت ها تا کنون هفت نفر از همشهریان فوت شده اند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های اورژانس پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کاهش دمای هوا ارتباط مستقیم با افزایش آمار مصدومان دارد،  خاطرنشان کرد: بیشترین مسمومیت ها با گاز منواکسیدکربن از ابتدای آذرماه شروع شده  و  ۸۹ مصدوم ثبت شده و در  یک ماه سه مورد فوتی ثبت شده است.  

راستین درباره علت مسمومیت با گاز سمی منواکسید کربن به خبرنگار ایمنا گفت: مسمومیت با گاز منو اکسیدکربن به دلیل احتراق ناقص ناشی از مواد فسیلی مثل گاز، نفت، گازوئیل و بنزین رخ می دهد که موجب کاهش اکسیژن شده و به دنبال آن افزایش گاز سمی منواکسیدکربن در فضا را به دنبال دارد.

وی توضیح داد: مسمومیت با گاز منو اکسیدکربن برای فرد همراه با علایمی مانند بیماری آنفولانزا و سرما خوردگی است و تشخیص این موارد مشکل است و گاهی اوقات این مسمومیت و بروز علایم همراه با تب است که در این هنگام احتمال داده می شود که که یک عامل میکروبی موجب این بروز این علایم شده باشد.

راستین تاکید کرد: مسمومیت با گاز سمی منواکسیدکربن موجب سردرد، سرگیجه، اختلال حواس، خمیازه کشیدن، تهوع، استفراغ، بیحالی، خواب آلودگی و تشنج و در نهایت منجر به مرگ فرد می شود که در معرض این گاز سمی قرار گرفته است.

وی با اذعان به این نکته که می توان به سادگی و با هزینه بسیار کم از وقوع مرگ و میرها جلوگیری کرد، گفت: به منظور کاهش مرگ و میر در اثر مسمومیت با گاز سمی منواکسید کربن، باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنیم و علاوه بر این ایجاد تهویه مناسب به وسیله هوا کش ها و دوکش ها از پخش شدن گاز منواکسید کربن در فضا جلوگیری  کرد.

راستین اضافه کرد: همچنین وسایل گرمایشی بخاری و اجاق گاز باید برخوردار از شعله آبی رنگ باشند و ساده ترین راه برای چک کردن تهویه مناسب فضا، کنترل لوله بخاری در داخل ساختمان است و در صورت سرد نبودن، تهویه مناسبی در ساختمان صورت نمی گیرد و علاوه بر این لوله بخاری پشت بام هم باید برخوردار از کلاهک های مخصوص اچ شکل بوده تا تهویه مناسب صورت بگیرد.

 مرگ خاموش در کمین راننده های کامیون

مدیر اورژانس اصفهان در مورد وقوع مسمومیت های در کابین کامیون ها خاطر نشان کرد: در کامیون های گذری که از استان اصفهان می گذرند متاسفانه شاهد هستیم که راننده ها از  پیک نیک برای گرم کردن کابین راننده استفاده می کنند و این عمل در هنگام رانندگی در جاده ها بسیار خطرناک بوده و احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد.

راستین در توصیه به رانندگان کامیون ها اظهار داشت: گاهی از وسایل گاز سوز استفاده می کنیم، اما منفذی در فضا  برای ورود اکسیژن و هوا مشاهده نمی شود که بروز مسمومیت با گاز منواکسید کربن را افزایش می دهد، گرم کردن کابین راننده با استفاده از روشن کردن پیک نیک موجب مسمومیت و در نهایت مرگ می شود.

کد خبر 331657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.