ضرورت رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه بیشترین آمار گازگرفتگی به ماه‌های آذر و دی ماه مربوط می شود بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی تاکید کرد.

بهزاد بزرگزاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در فصل سرما شهروندان باید به صورت صحیح از وسایل گازسوز در منازل و ساختمان های خود استفاده کنند در این راستا برای جلوگیری از حوادث ناگوار از کارکرد صحیح مصرف سوخت و نصب وسایل گرمایشی در منازل و ساختمان‌ها اطمینان حاصل کنند.

وی با تاکید براینکه شهروندان باید در زمان استفاده از شومینه در منازل و ساختمان‌ها به تمام الزامات ایمنی توجه کنند، اضافه کرد: اگر چه استفاده از شومینه در جامعه فراگیر نیست، اما درصدی از مردم نیز از شومینه در منازل خود استفاده می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اکنون ۲ نوع شومینه در دسترس شهروندان است، تاکید کرد: برخی از شهروندان از بخاری‌های شومینه‌ای، شومینه‌های ساختمانی و آجرچینی در منازل و ساختمان‌ها استفاده میکنند.

وی با اشاره به اینکه شومینه‌ها، گاز بسیاری مصرف می‌کنند، افزود: بخشی از این گاز نیز به جای خروج به بالا در فضای منزل پخش می‌شود و به دنبال این موضوع احتمال وقوع گازگرفتگی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهروندان به منظور جلوگیری از وقوع گازگرفتگی باید به نکات ایمنی توجه کنند، گفت: متاسفانه بیشترین آمارگازگرفتگی به ماه‌های آذر و دی ماه مربوط می شود.

بزرگزاد با بیان اینکه در فصل سرما اختلافات هوای داخل و خارج کم است، اظهارکرد: در این فصل کوچکترین نقصی در وسایل گازسوز در منازل می تواند باعث بروزحادثه ناگواری ‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالم بودن دودکش باید کنترل شود، ادامه داد: تأمین هوای سوخت لازم در منزل در زمان استفاده از وسایل گرمایشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید از وجود هوای سوخت کافی در منزل اطمینان داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در ادامه ناقص‌سوزی وسایل گرمایشی را یکی از دلایل گازگرفتگی دانست و تصریح کرد: غیراستاندارد بودن وسایل گازسوز و کمبود هوا در منازل سبب ناقص‌سوزی وسایل گازسوز می‌شود.

بزرگزاد با تاکید بر اینکه ناقص‌سوزی وسایل گرمایشی نیز سبب تولید گاز CO می‌شود، اضافه کرد: این گاز بی‌بو و بی‌رنگ بوده از گازهای بسیار خطرناک است از همین رو قاتل خاموش نامیده می شود.

وی با بیان اینکه میل ترکیبی گاز CO با هموگلوبین خون ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است، تاکید کرد: فردی که دچار گاز گرفتی با گاز منو اکسیدکربن می شود، تمام سلول های حرکتی آن از کار می افتد و قدرتی برای نجات جان خود ندارد همچنین این گاز باعث گرفتن قدرت تکلم و حرکتی فرد می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز co شبیه سرما خوردگی و آنفولانزاست و فرد به سرگیجه مبتلا می شود، اضافه کرد: متاسفانه شباهت گاز co با سرما خوردگی باعث گمراهی شهروندان می شود.

وی در ادامه با اشاره بر نصب بخاری های بدون دودکش در منازل اضافه کرد: نصب بخاری های بدون دودکش مانعی ندارد اما این بخاری های نباید در حمام و یا فضاهایی که از ۱۲ متر کمتر است استفاده شود، همچنین بخاری های بدون دودکش بهتر است در مکان هایی که رفت وآمد  زیاد است مانند مراکز تجاری استفاده شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در سال۹۳، ۲۸ نفر دچار گازگرفتی ، ۳۱  نفر نجات یافته و ۱۵ نفر بر اثر گاز گرفتی جان خود را از دست داده اند، خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۹۴ ،۲۴ نفر دچار گاز گرفتگی ، ۲۸ نفر نجات یافته و ۱۴ نفر جان خود را ازدست داده اند.

بزرگزاد با بیان اینکه  در سال ۹۵ برنامه های آموزشی بسیاری برای افزایش اطلاعات شهروندان از نصب وسایل گرمایشی و هشدارهای ایمنی در سطح شهر برگزار شد، تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته با اجرای برنامه های آموزشی حادثه گازگرفتی بسیار کاهش یافت.

کد خبر 331636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.