تبلیغات شهری؛ فرصت یا تهدید

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تبلیغات شهری فرصت یا تهدید است، گفت: با وجود تاثیرگذاری بسیار زیاد تبلیغات شهری و تبلیغات محیطی بر سیما و منظر شهری کمتر به آن با دقت و وسواس پرداخته شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، شیرین طغیانی در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در هفته ای که گذشت میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفرصادق(ع) را پشت سر گذاشتم، اظهار کرد: این اعیاد بزرگ را خدمت همه بزرگواران و سروران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم و از خداوند متعال مسئلت می نمایم که ما را از پیروان راستین این بزرگواران قرار بدهد.

وی در ادامه با اشاره به مبحث تبلیغات شهری و یا به عبارتی تبلیغات محیطی اضافه کرد: با وجود تاثیرگذاری بسیار زیاد تبلیغات شهری و تبلیغات محیطی بر سیما و منظر شهری کمتر به آن با دقت و وسواس پرداخته شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: براساس ماده یکم دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) کمیته مرکزی سازمان تبلیغاتی کشور مورخ ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تبلیغات شهری یا محیطی عبارت از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچه ای، فلزی، رایانه ای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه است که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها، خیابان ها، جاده های شهری و بین شهری، بزرگراه ها، فرودگاه ها، پایانه های مسافربری، مترو، ایستگاه های اتوبوس، میادین و سایر اماکن عمومی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه منظر شهری که بخشی از شکل شهر است که ناظر آن را دریافت می کند و یا به عبارتی شکل شهر در لایه منظر شهری به کیفیتی محسوس تبدیل می شود، ادامه داد: منظر شهر عینیت قابل ادراک ما از واقعیت موجود شهر پیرامونمان است اما آشفتگی مناظر شهری و نیاز به ساماندهی آنها حقیقتی انکار ناشدنی است که در میان عوامل ایجاد کننده این نارسایی ها می توان به عوامل حاصل از تبلیغات شهری نامناسب اشاره کرد.

طغیانی تاکید کرد: امروزه در ایران و بسیاری از نقاط جهان به ویژه در کلان شهرها عناصر تبلیغاتی به منظر خیابان ها و مراکز فعال شهرها راه یافته اند و به طور مستقیم در معرض دید مردم قرار می گیرند و با توجه به این موضوع بسیار مهم تلقی می شوند.

وی اظهارکرد: گستردگی مباحث تبلیغاتی و ورود آنها به زندگی شهری از یک سو و تاثیر مستقیم آنها بر فضاهای شهری و به ویژه مناظر شهری در ابعاد مختلف کالبدی، عملکردی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی از سوی دیگر، اهمیت توجه به این موضوع را چند برابر می کند.

این عضو شورا افزود: به ویژه در بافت های با ارزش تاریخی این مسئله بسیار خود را نشان می دهد و مسلماً شهر اصفهان و مناظر آن به عنوان یکی از بهترین کلان شهرهای ایران هم از این امر مستثنی نیست و البته با توجه به ابعاد تاریخی و نقش بین المللی این شهر، مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با یک نگاه اجمالی به منظر شهر اصفهان، حضور بسیار پررنگ تبلیغات شهری کاملاً مشهود است که در این زمینه شاید تاثیرات مثبت اقتصادی آنها قابل توجه است اما به همین نسبت و حتی فراتر از آن تاثیرات منفی حاصل از این تبلیغات شهری کاملاً قابل لمس است.

وی اظهار کرد: عدم هماهنگی، تنوع در حد اغتشاش، عدم تناسب با بافت ها و دانه های ویژه تاریخ و ارزشمند، انواع آلودگی های بصری، کالبدی، حتی تاثیرات نامناسب اجتماعی و در بسیاری از موارد تناقضات فرهنگی تنها کوچکترین آثار عدم برنامه ریزی در این بخش است که البته در این زمینه رویکردهای متفاوتی وجود دارد.

طغیانی اضافه کرد: به نظر می رسد که توجه دقیق به برنامه ریزی تبلیغات شهری و تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی مناسب نه تنها می تواند مناظر شهری را از این همه اغتشاش و آلودگی بصری و سایر موارد نجات بدهد، حتی می تواند زمینه سازی ایجاد منابع پایدار اقتصادی برای مدیریت شهری باشد.

وی با بیان اینکه اگر چه اکنون هم ابعاد درآمدی آن مورد توجه است اما می تواند بسیار فراتر از وضعیت کنونی باشد، تاکید کرد: همچنین این مسئله خود می تواند در کنترل کیفیت مناظر شهری تحت تاثیر ابعاد منفی تبلیغات شهری موثر بوده و به عنوان ابزاری کنترلی و هماهنگی عمل کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: گاهی تبلیغات شهری موجود آن چنان باعث کاهش کیفیت مناظر شهری شده که حذف آنها بسیار می تواند در بالا بردن کیفیت فضاهای شهری در تمامی ابعاد مورد نظر تاثیرگذار باشد اما قاعدتاً با توجه به ضرورت وجود این تبلیغات و تاثیرات اقتصادی و اطلاع رسانی حاکی از آنها، لزوم وجود آنها کاملاً احساس می شود اما چگونگی استفاده از این عناصر که می تواند علاوه بر کارکرد مورد انتظار تاثیرات ارتقاء کیفیت را نیز در پی داشته باشد.

وی اظهار کرد: بازدیدی اجمالی از میدان نقش جهان کاملاً گواه این مدعاست که خواهشمند است شهرداری اصفهان این موضوع را به طور کاملاً ویژه و با رویکردی علمی و تخصی مورد توجه قرار داده و با مطالعه تجارب سایر کشورها و با بومی سازی آنها متناسب با فرهنگ، اقلیم و بافت تاریخی شهر اصفهان این موضوع را در دستور کار خود قرار بدهد و از انجام موارد موضعی بدون طرح جامع خودداری نماید.

طغیانی اضافه کرد: قابل ذکر است که در پاسخ این موضوع مدیریت شهری به مجموعه ای از اصول و ضوابط کلی حاکم بر موضوع تبلیغات شهری اشاره خواهد کرد که شرایط حاکم بر فضاها و مناظر شهری نشان دهنده عدم کارکرد این ضوابط و اصول است و تجدیدنظر اساسی در این زمینه را کاملاً ضروری می نماید.

کد خبر 331488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.