ضرورت راه اندازی نهضت مقاوم سازی ابنیه ها در شهر اصفهان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت راه اندازی نهضت مقاوم سازی ابنیه ها در شهر اصفهان گفت: تولید مصالح ساختمانی با کیفیت یکی از مولفه هایی است که در افزایش عمر مفید ساختمان ها و کیفیت آن موثر می باشد و باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصر اصفهانی در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: زلزله یکی از بلایای طبیعی است که تنها راه مصون بودن در برابر آن آمادگی داشتن در برابر بروز آن است.

وی افزود: علت اصلی وقوع زلزله به طور دقیق مشخص نیست اما تجمع انرژی در زمین و آزاد شدن ناگهانی آن به گونه ای که عدم تحمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی وجود ندارد موجب شکسته شدن زمین در بعضی از نقاط آن شده و انرژی از محل آن آزاد می شود که این امر به بروز زلزله می انجامد.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران به طور میانگین هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار زمین لرزه با مقیاس بیش از یک ریشتر در مناطق مختلف کشور را شاهد هستیم، اضافه کرد: موسسه زمین شناسی آمریکا در آماری اعلام کرده است که سالانه به طور میانگین بیش از یک میلیون و ۴۴۴ هزار زلزله به بزرگی بیش از دو ریشتر در دنیا رخ می دهد که بزرگی حدود ۱۴۴ هزار و ۴۶۹ زمین لرزه بیش از سه ریشتر است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کشور ما از جمله کشورهایی است که از گسل های فراوانی تشکیل شده و حرکت این گسل ها سبب رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زلزله های مکرر می شود که وقوع این زمین لرزه ها تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: همانطور که تاکنون در کشور زلزله های شدیدی نظیر بوئین زهرا در تاریخ دهم شهریور ماه سال ۱۳۴۱،‌ منجیل ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۱ و بم پنجم دی ماه ۱۳۸۵ را شاهد بوده ایم که بزرگی زلزله خسارات سنگین جانی و مالی را به مردم شهرهای یاد شده وارد کرد و بروز این فاجعه ها مقدمه ای برای نگاه عمیق تر به این بلای طبیعی شد.

نصر اصفهانی تاکید کرد: هر بار وقوع زمین لرزه در هر نقطه کشور از جمله زلزله اخیر در استان کرمانشاه به مثابه زنگ خطری برای تمام مسئولان و مردم عمل می کند و یافتن راهکارهای عملی برای مقاوم سازی و چگونگی مواجهه با بلایا در زمان حادثه جزء اولویت ها قرار می گیرد.

 این عضو شورا اظهارکرد: کشور ایران دارای گسل های متعددی است که فعال شدن آن هر لحظه از شبانه روز محتمل است اما باید بستری صحیح از نظر سازه های ساختمانی را ایجاد کرد تا بروز حوادث طبیعی با کمترین خسارات ممکن همراه باشد.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه تقریباً از زیر تمامی استان های کشــور گسل های خطرناک و فعالی عبور می کند، افزود: این مهم بار مسئولیت مهندسان (مهندسان محاسب و چه مجری و ناظر و پیمانکاران) را حساس و سنگین کرده به صورتی که اکنون قوانین قضایی خاصی تدوین شده که سازمان های نظام مهندسی و شهرداری ها را موظف به بازرسی نقشه ها و محاسبات فنی و عملکرد نظارتی و اجرایی مهندسان در ارتباط با الزام مقاوم کردن سازه ها را در برابر زلزله کرده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در نقاط مختلف کشور شاهد وجود ساختمان های با قدمت بسیار زیاد هستیم که نیاز به مقاوم سازی و یا تخریب و نوسازی است و از سوی دیگر نظارت دقیق مهندسی بر ساخت و سازها نقش مهمی در کیفیت ساختمان ها دارد و کارفرمایان باید با اعتماد به افراد صلاحیت دار حوزه مهندسی و استفاده از تخصص های گوناگون در پروژه های احداثی در ارتقا کیفیت پروژه های خود همت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه خدمات مهندسی نظارت با توجه به زیرساخت های موجود که عمدتاً تحت تاثیر تصمیمات سازمان های نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها، ادارات راه و شهرســازی در هر استــان و میــزان تعاملات میان ارگان های مذکور بوده است، اظهار کرد: همچنین حضور مهندسان ناظر در تمام مراحل ساخت و حضور مجریان ذی صلاح در کنار مهندسان ناظر،‌ جهت برقراری ارتباط فنی در ارتقای کیفیت ساختمان بسیار موثر است و استفاده از مجریان صلاحیت دار، یک سرمایه گذاری در صنعت ساختمان است که نتیجه آن کیفیت و امنیت لازم در ساختمان ها را تامین می کند.

نقش موثر رسانه ها در بحران ها

نایب رییس شورا ادامه داد: امروزه در جهان نقش رسانه ها به عنوان شاخص کلیدی در مباحثی از جمله مدیریت بحران سوانح طبیعی به خوبی شناخته شده است به طوری که بدون در نظر گرفتن تاثیر رسانه، رویکرد مدیریتی در این زمینه با چالش هایی اساسی روبه رو خواهد بود، نقش کلیدی و در عین حال پیچیده که بی تردید نیاز به آموزش در سطح کارکنان رسانه برای مواجهه با نحوه ارائه،‌ اطلاع رسانی و مدیریت را در کنار اهداف و برنامه های در نظر گرفته شده برای افزایش آگاهی عمومی جامعه طلب می کند.

نصر با تاکید بر اینکه نقش رسانه در فرهنگسازی عمومی در جامعه در زمینه ایمنی در برابر سوانح طبیعی،‌ آموزش هدفمند و مستمر در زمینه پیشگیری، مواجهه و تاب آوری در برابر بحران ها بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: بر این اساس، می توان برنامه ریزی مدیریت بحران کارآمد در پیش، ‌هنگام و پس از رخداد سوانح طبیعی از جمله زلزله در رسانه ها را امری مهم تلقی کرد و به طور جدی تری به آن پرداخت.

لزوم هم افزایی دستگاه های مربوطه با حوادث

وی با اشاره به لزوم هم افزایی میان دستگاه های مربوطه با حوادث افزود: تعامل هر چه بیشتر دستگاه های اجرایی استان از جمله ادارات برق، گاز، آب، ‌سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها، برنامه ریزی های دقیق و مدون به منظور پیشگیری از این رخداد و همچنین استفاده از استانداردهای لازم در پروژه های شهری و ساخت و سازهای شخصی امری لازم و ضروری است.

نایب رییس شورا گفت: کمیته فرهنگی شهروندی شهرداری اصفهان نیز می تواند با آموزش و فرهنگسازی در همه ابعاد شهری با نصب تابلوها، برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی و استفاده از افراد صاحب نظر در این حوزه نقش بسزایی داشته باشد.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه استفاده از سازمان های مردم نهاد که در زلزله اخیر نشان دادند از توان بالایی برخوردارند و سازماندهی نیروهای مردمی از طریق سازمان هلال احمر از موارد حائز اهمیت است، اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت شهری اصفهان با چالش های زیادی مواجه است که چنانچه در مواجه با آن برنامه ریزی صورت نگیرد این چالش ها شهر و مردم را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به مهم ترین این چالش ها اضافه کرد: درآمدهای شهرداری، طرح های نیمه تمام، نیروی انسانی، بالا رفتن توقعات و انتظارات، کم اعتمادی مردم به مدیریت شهری، طولانی بودن فرآیند حل مشکلات مردم، فراوانی جلسات و در دسترس نبودن مسئولان، عدم شفافیت امور و ایجاد بستر برای جولان دلال ها و واسطه ها، مطالبات پیمانکاران و مردم و به تاخیر افتادن حقوق کارگران و بعضاً کارمندان از مهمترین این چالش هاست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به این موضوع ضرورت دارد شهردار اصفهان به عنوان مدیر مالی این مجموعه بزرگ برای حل این چالش ها در دو دوره کوتاه مدت و میان مدت برنامه ریزی کرده و با بهره مندی از حمایت های شورای اسلامی و همراهی مسئولان استانی و شهری و مساعدت تمامی دلسوزان شهر و دیده بانی منصفانه اصحاب رسانه در راستای رفع این چالش ها حرکت کند.

کد خبر 331482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.