ارتباط مدیریت شهری و دانشگاه به عنوان ارتباطی موثر قلمداد می شود

عضو شورای شهر اصفهان ارتباط مدیریت شهری و دانشگاه به عنوان ارتباطی موثر قلمداد می شود، اگفت: بی شک این ۲ نهاد از مهم ترین نهادهایی هستند که در مسیر توسعه نقش مهمی دارند در این راستا تعامل و ارتباط این ۲ نهاد نیازمند ساز و کارهای ویژه ای است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۱۶ آذرماه روز پاسداشت از خون پاک شهیدانی است که با بیداری و در راه استکبارستیزی بر زمین ریخته شد، اظهار کرد: ۱۶ آذر ماه به عنوان روز دانشجو روز تأکید بر نقش بی مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش، در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی، در راه پیشرفت مادی و معنوی کشورست.

وی اضافه کرد: روز دانشجو بر ارسطوهای آینده ایران مبارک و  به گفته امام راحل(ره) ۱۶ آذر یک انقلابی دیگر برای جمهوری اسلامی رقم خورد و این روز، روزی تاثیرگذار برای استکبار ستیزی در ایران بود.

عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در این میان، باید دانشجو را شناخت، به توانایی هایش پی برد و زمینه های اثرگذاری وی را در جامعه آماده کرد، تصریح کرد: دانشجو، جوان طالب دانش است که آینده در دست اوست، کسی که متعلق به آینده است و آینده نیز متعلق به اوست و چنین فردی با داشتن توانایی و نیروی جوانی و نیز با پشتوانه علمی و کوله باری از علوم و فنون متنوع، می تواند برای اداره آگاهانه و برنامه ریزی شده جامعه تصمیم بگیرد.

 وی با تاکید بر اینکه بدیهی است جامعه ای که در آن، علم و فهم و محاسبه دقیق مورد توجه باشد، جامعه ای شکوفا و پیشرو خواهد بود، ادامه داد: امروزه وجود دانشگاه و پرورش دانش آموختگان، در پرتو هزینه های سنگینی است که دولت ها آن را می پردازند و از نتایج آن بهره می برند.

زندآور با بیان اینکه رشد علمی کشور، افزایش قدرت تولید و توسعه فناوری از آثاری است که تربیت دانشجو برای جامعه به ارمغان می آورد، تاکید کرد: ورود به این صحنه و تلاش برای به دست آوردن آن نتایج، مستلزم داشتن زمینه هایی است که همت و تلاش دو چندان نخبگان علمی کشور و نیز جرأت اقدام برای چنین تحولی از شمار آن است.

وی اظهارکرد: با بستر سازی مناسب و عبور از مراحل گوناگون می توان دانشگاه  ایده آل را به وجود آورد، دانشگاهی که محل رشد مغزهای متفکر و در عین حال جایگاهی برای بهتر اندیشیدن و به خدا باوری رسیدن باشد و افراد هر جامعه با توجه به جایگاه و میزان تأثیرگذاری بر دیگران، خواست ها و مطالباتی دارند.

این عضو شورا اضافه کرد: این مسئله در مورد دانشجویان و دانشگاهیان با توجه به موقعیت قابل تأمل آنها از ویژگی خاصی برخوردار است.

زندآور گفت: عدالت خواهی، رفع فساد، طرح فکر و اندیشه به عنوان برخی از خواسته های واقعی دانشجویان است و به دیگر سخن، دانشجو از سویی باید خواسته های علمی و فنی داشته و به دنبال تولید علم باشد و از سوی دیگر جامعه ای سالم و بانشاط را مطالبه کند.

وی اظهار کرد: در ارتباط با تعامل دانشجویان و دانشگاهیان با مدیریت شهری می توان اینگونه بیان کرد که امروزه ماهیت پیچیده و متنوع شهر به عنوان یک پدیده  تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، اقتصادی و جغرافیایی، لزوم ایجاد بنیان های ارتباطی شهرداری در حوزه های مختلف را بیش از پیش ضروری کرده و تعامل مطلوب با دانشگاه از الزامات مدیریت شهری موفق است.

این عضو شورا ادامه داد: همکاری مدیریت شهری و دانشگاه از جمله عوامل مهم در توسعه پایدار شهری است و اساتید جزء نخبگان جامعه به شمار می آیند و دانشجوها به عنوان ظرفیت های خلاق نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه محور مدیریت شهری اصفهان دارند.

زندآور با اشاره به اینکه دانشجویان و دانشگاهیان باید سکان رفع مشکلات شهر را به دست گیرند، تاکید کرد: اصفهان شهری نیست که چندان برخوردار باشد و با توجه به این موضوع اقدامات باید همسو و با برنامه ریزی باشد و مدل مدیریت شهری فعلی نیاز به اصلاح دارد که با توجه به این موضوع مشارکت آنها به عنوان اساسی ترین عنصر در دست یابی به اهداف توسعه، به ویژه توسعه شهری از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: تجربیات جهانی نشان می دهد که از دهه ۱۹۸۰ میلادی به بعد در برنامه  توسعه شهری توجه فزاینده ای به رویکرد مشارکت صورت گرفته است و ضمناً در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ نیز شهر اصفهان به عنوان شهری دانش محور معرفی شده است و با توجه به این موضوع دانشگاه ها و مراکز علمی نباید خود را از مدیریت شهری جدا بدانند.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است مدیریت شهری اصفهان با دانشگاه و دانشجویان ارتباط دو سویه در راستای تجاری سازی ایده ها داشته باشد، گفت: اساسا تبدیل ایده به پدیده، برگزاری مسابقات کارآفرینی و بهره برداری از ایده های برتر در حوزه شهری می تواند راه را برای ثروت آفرینی و توسعه اقتصادی شهر و حرکت به سمت درآمد پایدار پدید آورد.

زندآور با بیان اینکه برگزاری همایش مشترک مدیریت شهری و دانشگاه در حوزه موضوعات مرتبط با حیات ‏و ایمنی شهر از جمله مواردی است که به وسیله آن می‌توان با جست‌وجوی راهکارهای علمی برای بهبود ‏مدیریت شهر و تقویت تعامل بین این دو نهاد تلاش کرد، اظهار کرد: همچنین برقراری ارتباط با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی و پارک علم و فناوری باید از برنامه ها و اولویت های در حال انجام شهرداری اصفهان قرار بگیرد.

 وی همچنین بر استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و دانشجویی در تشکیل اتاق های فکر معاونت ها، سازمان ها و مدیریت های مناطق تاکید کرد.

وی عنوان کرد: امروزه ارتباط مطلوب بین مدیریت شهری و دانشگاه به عنوان مقوله ای کارآمد در جهت توسعه پایدار و موفقیت برنامه های آتی یک جامعه ، ضرورتی انکار ناپذیر است و بی شک دو نهاد دانشگاه و مدیریت شهری از مهمترین نهادهای اجتماعی جوامع هستند که در مسیر توسعه نقشی مهم بر عهده خواهند داشت.

این عضو شورا اضافه کرد: با توجه به نقشی که این دو نهاد در جامعه بازی می کنند، ارتباط و تعامل آنها نیازمند ساز و کار های ویژه ای است که بدون پرداختن به آن و نیز بدون ایجاد زیرساخت های مناسب به عنوان حلقه های واسطه این ارتباط، نمی توان برکارآمدی آن دلخوش داشت.

زندآور تصریح کرد: در این راستا به منظور حل مشکلات شهر در فضای تعامل و همکاری همه کسانی است که دغدغه شهر را دارند، شورای اسلامی شهر اصفهان آماده پذیرش پیشنهادهای کاربردی و اجرایی است و دست همه همشهریان متخصص و کاردان را در این زمینه به گرمی می فشارد.

کد خبر 331476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.