آمریکا می خواهد به اشغالگری در قدس مشروعیت ببخشد

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب شنبه شب در سخنانی در نشست فوق العاده اتحادیه عرب گفت، تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در حقیقت تلاش برای مشروعیت بخشی به اشغالگری است.

به گزارش ایمنا به نقل ازپایگاه خبری «الوطن» مصر، دبیر کل اتحادیه عرب تاکید کرد تهدید وضعیت حقوقی و تاریخی قدس که این روزها شاهد آن هستیم،مساله ای خاص فلسطینی ها نیست بلکه این مساله همه عرب ها و جهان اسلام است. ابوالغیط افزود: تصمیم دولت آمریکا در مورد قدس محکوم و غیر قابل قبول است و به هیچ عنوان و دلیل و منطقی قابل توجیه نیست ؛ این تصمیم و اقدام آمریکا باطل است و قطعنامه های بین المللی و همچنین قطعنامه های شورای امنیت در مورد قدس غیر قابل تغییر است. 

ابوالغیط تاکید کرد: قدس از نظر حقوق و قوانین بین الملل، منطقه ای اشغال شده است و اشغالگر حاکمیتی بر آن ندارد ، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اشغالگر بر آن نیز چیزی را تغییر نمی دهد. دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه گفت:آمریکا با این اقدام خود قصد مشروعیت بخشی به اشغالگری دارد و اینگونه دست به کاری می زند که با اراده جامعه بین المللی در تضاد است و باعث سست شدن اعتماد عرب ها به آمریکا به عنوان طرفی حامی صلح می شود.

احمد ابوالغیط در ادامه از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته اند خواست اقدام به این کار کنند. وی تاکید کرد موضع گیری کشورها در مورد قدس ، معیار و ملاک برای روابط کشورهای عربی با دیگر طرف ها خواهد بود . 
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در نشست فوق العاده وزیران خارجه عرب در قاهره گفت :ما قبلا هم هم گفته بودیم، هرگونه اعلام آمریکا در مورد قدس پیش از رسیدن به حل نهایی ، به مذاکرات صلح آسیب می رساند و باعث می شود این مذاکرات پیچیده شود و همچنین می تواند پایه همه تلاش های صورت گرفته در این خصوص را ضعیف کند. این تحریک احساسات مسلمانان در جهان است.

الجبیر افزود:بر اساس قطعنامه های بین المللی، قدس شرقی بخشی جداناپذیر از سرزمین فلسطین است که از سال 1967میلادی به اشغال در آمده است و این قطعنامه ها هرگونه اقدامات اسراییل را که شهر قدس، مقدسات آن ، همچنین هویت و بافت جمعیتی آن را هدف قرار می دهد، باطل می داند. وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت: عربستان تاکید می کند که قدس ، از جمله مسائلی است که روند مذاکرات میان طرفین باید آن را حل کند و نباید با تصمیم های یکجانبه سعی در تاثیرگذاری در روند مذاکرات در مورد آن داشت.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد این اقدام، هر چند نمی تواند حقوق ثابت مردم فلسطین را در مورد قدس و دیگر مناطق اشغال شده ، تغییر دهد و نمی تواند واقعیت جدیدی را تحمیل کند اما در عین حال بر تلاش ها برای ایجاد صلح تاثیر منفی می گذارد.

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیزبا حمایت از قیام مردم فلسطین گفت:جامعه بین الملل جز قیام ، انتظار چه عکس العملی از مردمی دارد که چندین دهه است با مشکل اشغالگری مواجه است و در این شرایط و با سکوت جهانی ، به مقدساتش هتک حرکت می شود .فلسطینی ها قبل از اینکه جامعه بین الملل دست به هر کاری بزند، از جان خود در راه سرزمینشان می گذرند. وی در ادامه تاکید کرد مصر از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تصمیم های آمریکا دریغ نمی کند و «عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهوری مصر نیز سعی کرد مانع این تصمیم شود اما تلاش های او نتیجه ای نداشت. وی در پایان گفت: مصر به هیچ وجه این تصمیم آمریکا را نمی پذیرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی در کاخ سفید با بیان اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند. رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد. 

کد خبر 331408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.