وقتی کوچه های شهر خیریه می شوند+تصاویر

فریدن -مرکز نیکوکاری بقیه الله الاعظم (عج) شهر دامنه خیریه ای است که از سال ۱۳۹۳ تا کنون به کوچه کوچه شهر برکت هدیه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، منظور از موسسه خیریه، موسسات و انجمنهایی غیر انتفاعی، عام المنفعه و غیر سیاسی هستند که به وسیله افراد حقیقی یا حقوقی تاسیس شده و درزمینه ارائه خدمات اجتماعی به افراد، خانواده های نیازمند و زن سرپرست، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، آسیب دیدگان اجتماعی فعالیت نموده و مجوز لازم را از بهزیستی دریافت نموده باشند.

در اجرای تبصره ۱۱ ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور و در راستای اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، همچنین به منظور ارتقاء بهره وری از امکانات موجود و بهبود کیفیت ارائه خدمات به اقشار نیازمند و کاهش تصدی دولت از طریق تشویق افراد حقیقی و حقوقی در بخش غیر دولتی جهت مشارکت در برنامه رفاه اجتماعی و ایجاد زمینه های مناسب و تسهیل و تسریع در امر دستیابی خدمت گیرندگان به خدمات اجتماعی کار آمد، ببستر سازی و حمایت از موسسات خیریه و فراهم نمودن زمینه های توسعه و ساماندهی فعالیت‌های موسسات خیریه براساس ظرفیت‌ها و استعدادهای آن‌ها مورد توجه بوده است.

بر این اساس انتقال بخشی از فعالیت های حوزه امور اجتماعی از جمله سوق دادن خانواده‌ها و افرادی که نیازمند خدمت اجتماعی مضاعف  هستند به این موسسات دارای اهمیت ویژه ای خواهد بود.

خیریه ها در کشورهای مختلف با عناوینی چون(charity organizations)  و موسسات خیریه(charity foundations  ) بنیادهای خیریه شناخته می شوند. در برخی کشورها خیریه ها زیر مجموعه یا مترادف موسسات غیرانتفاعی( (non-profit organizationsیا به اختصار NPO تلقی می شوند، یعنی موسساتی که به قصد کسب منافع مادی موسسان یا اعضا تشکیل نمی شوند؛ بلکه هدفی ماورای اهداف مالی را دنبال می کنند.

در برخی کشورهای دیگر موسسات خیریه زیرمجموعه موسسات غیردولتی (non-governmental organizations) یا به اختصار NGO  قرار می گیرند و در کشور خودمان ایران نیز اکثر مردم NGO  را مترادف با موسسه خیریه می دانند.

مرکز نیکوکاری بقیه الله الاعظم(عج) شهر دامنه

این مرکز در مرداد ماه سال ۱۳۹۳باهدف ارائه خدمات هرچه بهتر به خانوارهای بی بضاعت وآسیب پذیر ومددجویان افتتاح شد.

تعداد مراکز نیکوکاری در ایران ۹۶۰ مرکز و در استان اصفهان۶۰ مرکز است و در واقع به ازای  هر ۱۰ هزار نفر جمعیت یک مرکز نیکوکاری مشغول خدمت به اقشار کم درآمد  است.

هر مرکز نیکوکاری شامل ۶ عضوهیئت عامل شامل رئیس هیات عامل- نایب رئیس(مدیراجرایی) -امورمالی- سازمان ها و تشکیلات-امور برادران و امورخواهران است که عضو اصلی مرکز محسوب می شوند.

تجمیع ۷۲ اندیشه خیرانه در یک مرکز

در شهر دامنه علاوه بر۶ عضو اصلی ۶ نفر کمکی و تعداد ۳۰  امدادیار برادر و۳۰  امدادیار خواهر نیز فعالیت می کنند به این صورت که هر کوچه یک امدادیار خواهر و یک امدادیار برادر دارد. کلیه کمک های صورت گرفته از سوی این خیریه، از ناحیه خیران محل صورت می گیرد.

حمایت مرکز از ۲۴۰ خانوار

تعداد خانوارهای شناسایی شده و پرونده دار در مرکز نیکوکاری شهر دامنه ۲۴۰ خانوار شامل مددجویان کمیته امداد(۱۷۵خانوار) - بهزیستی(۲۵خانوار) وخانوارهایی که به علت خشکسالی وغیره دچارمشکلات اقتصادی شده ولی به هر دلیل تحت پوشش هیچ نهادی نیستند (۴۰خانوار) هستند که ضمن تشکیل پرونده  برحسب اولویت بندی به این خانوارها خدمت رسانی می شود.

همکاری مستمر ۳۰۰ خیر 

در مجموع ۴۰۰ خیر و حامی به این مرکز برای کمک به نیازمندان حمایت می کنند و کمک های این افراد باعث شده است که این مرکز جزء مراکز شاخص کشور قرار گیرد.

اکثر خیرانی که با مرکز نیکوکاری شهر دامنه همکاری می کنند کارمند و کاسب هستند.این افراد ماهیانه مبلغی ازحقوق خود را جهت کمک به ایتام و بیماران در اختیار مرکز قرارمی دهند.

خیران همچنین کمک های نقدی و غیرنقدی خود را در زمان های لازم شامل برداشت محصول - پرداخت زکات- صدقات و غیره  در اختیار مرکز می گذارند.

هرخیر دارای پرونده وشناسه خاص خود است و تمام کمک های نقدی وغیرنقدی وی ضمن صدورسند در فایل عملکردی که به نامش تهیه شده ثبت می شود و در پایان هرسال تمام کمک های خیر طبق تاریخ -شماره سند-موضوع کمک ضمن تقدیر به آن ها گزارش داده می شود.

استقرار امدادیار در هر کوچه

عبدالرضا مرادی- مسئول اجرایی خیریه بقیه الله الاعظم شهر دامنه - در گفتگو با ایمنا گفت: نخستین اقدام  این مرکز تشکیل هیئت عامل قوی و بانفوذ از میان افرادی بود که  پذیرفته شده و دارای شخصیت  و جایگاه قابل قبولی در بین مردم بودند.

وی افزود:  شناسایی نیازمندان واقعی شهر (۲۰۰خانوار در شهر دامنه و۴۰ خانوار خارج  از شهر) و اولویت بندی این خانواده ها از اقدامات مهم دیگر در بدو فعالیت این مرکز بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات این مرکز شبکه بندی کل شهر برحسب کوچه به کوچه به نحوی که در هر کوچه یک امدادیار برادر و یک امدادیار خواهر کل اطلاعات و مسائل نیازمندان هر کوچه را منعکس کنند و همچنین تشکیل تیم امدادیاران برادر و خواهر برای تسریع در کمک رسانی به نیازمندان بود.

مسئول این مرکز در مورد نحوه کمک های خیران، گفت: طبقه بندی خیران و جذب کمک های آن ها طبق مشاغل و شرایط آن ها از مسائلی بود که در این مرکز مورد بررسی قرار گرفت؛ به عنوان مثال کارمندان برای حمایت کمک های خود را به صورت ماهیانه و کشاورزان در زمان برداشت محصول به این مرکز تحویل می دهند.

وی تصریح کرد: کمک های ۱۲۰ حامی به صورت ماهیانه و نیزبه روش نقد یا واریز به حساب حامی ایتام، بیماران و از کار افتادگان  به میزان شش میلیون تومان است و کمک های کشاورزان در زمان برداشت محصول به ویژه پیاز، سیب زمینی، چغندرقند و غیره در قالب زکات مستحبی برای کمک جهیزیه و امور عمرانی به این مرکز است.

مسئول مرکز نیکوکاری بقیه الله الاعظم (عج) شهر دامنه در مورد زمینه های فعالیت این مرکز گفت: این مرکز در زمینه های فرهنگی و مذهبی، معیشت، اشتغال، حوادث، غیرمترقبه، بهداشت و درمان و غیره نیز فعالیت می کند.

مسئول اجرایی این مرکز تصریح کرد: استفاده بهینه از ظرفیت های خیران شهر به گونه ای است که هر کس برحسب شغل و شرایط، کمک و خدمات ارائه می دهد مثلا کمک های نانوایان به صورت ۸۰۰ قرص نان در ماه که با دادن بن، افراد از این کمک بهرمند می شوند.

وی در مورد برخی اقدامات شاخص این مرکز، اظهار کرد: کمک ۲۵ تن سیب زمینی و پیاز برای اطعام زائران اربعین در سال جاری و ارسال آن ها به موکب حضرت معصومه (س) از جمله این کمک ها بود.

توزیع 2 سبد غذایی با ۱۸ قلم کالا در سال

مرادی ادامه داد: هرساله ۲ سبد غذایی کامل شامل ۱۸ قلم کالا توزیع می شود که به صورت مشارکتی و با کمک خیران وخیریه های طرف قرارداد صورت می گیرد.

وی زمینه های کمک به خانوارهای تحت حمایت مرکز نیکوکاری شهر دامنه را شامل اکرام ایتام-طرح محسنین-کمک جهیزیه-کمک های عمرانی و مسکن- کمک به بیماران خاص-کمک به دانش اموزان ودانشجویان-ایجاد اشتغال- حمایت ازخانوارهای بی سرپرست وبدسرپرست- آزادی زندانیان- انجام کارهای فرهنگی و برنامه های ملی و مذهبی با کمک امام جمعه، شورا، شهرداری وخیران اعلام کرد.

اعطای کمک هزینه به ۸۶ خانوار با سرپرست بیمار

مسئول مرکز نیکوکاری بقیه الله الاعظم (عج) شهر دامنه با بیان این که هم اکنون ۸۶ خانوار با سرپرست بیمار، از کارافتاده، ایتام و خانواده های بد سرپرست ماهیانه مبالغی دریافت می کنند، افزود:  این میزان در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

وی با بیان این که مبلغ واریزی ماهیانه تنها به تشخیص هیات عامل مرکز نیکوکاری و برحسب اولویت خانوارها واریز می شود، ادامه داد: به حساب ایتام شناسایی شده برحسب اولویت نیز مبلغی ماهیانه واریزمی شود و هزینه تحصیل، عیدانه و البسه و همچنین دو وعده سبد کالا درسال برای آنان توسط حامیان تامین می شود.

وی تاکید کرد: در راستای حفظ شخصیت افراد نام هیچ فردی اعم از بیمار، از کار افتاده، یتیم وغیره در هیچ جایی برده نخواهد شد.

ارسال ۹ کامیون کمک های مردمی به مناطق زلزله زده کرمانشاه

مسئول مرکز نیکوکاری بقیه الله دامنه ادامه داد:  مردم شهر دامنه در طول تاریخ انقلاب از ابتدا در تمام زمینه های کمک رسانی مانند ارسال کمک های مردمی به جبهه ها در زمان جنگ تحمیلی و همچنین حوادثی مانند حادثه زلزله بم همیشه پیش قدم بوده و در حادثه اخیر زلزله غرب کشور و کمک های انسان دوستانه جزء شهرهای پیشرو در این زمینه بودند.

مرادی،  در مورد کمک های مردمی این مرکز به منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: جمع آوری کمک به زلزله زدگان غرب کشور بلا فاصله در روز بعد از اتفاق و صدور مجوز ارسال کمک، با تشکیل جلسه اضطراری هیئت عامل مرکز شروع شد.

عبدالرضا مرادی، افزود: برای کمک به مردم کرمانشاه در طی پنج روز تعداد ۹ کامیون کمک های مردمی به ارزش تقریبی ۱۳۵ میلیون تومان کالا و ۴ میلیون تومان پول نقد جمع آوری شد.

وی گفت: از این کمک های جمع آوری شده، ۴ کامیون به جمعیت هلال احمر شهرستان و مابقی به کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت ارسال به غرب کشور تحویل شد.

وی در مورد کمک های ارسالی این مرکز، گفت: کمک های ارسالی کاملا طبق اعلام ستاد کل در مرحله اول اغذیه، وسایل گرمایشی، پتو و لباس گرم و ... و در مرحله دوم پلاستیک و پس از استقرار، ارسال ۲۵۰ بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان زلزله زده صورت گرفت.

مسئول مرکز نیکوکاری بقیه الله دامنه، عنوان کرد: با توجه به لزوم حفظ محوریت نهادهای حکومتی و اینکه ارسال کمک به زلزله زدگان این مرکز توسط کامیون نیاز به صدور بارنامه و مجوز داشت لذا این کمک ها از طریق نهاد هلال احمر و کمیته امداد شهرستان صورت گرفت.

وی در مورد اعزام نیرو از این مرکز به مناطق زلزله زده و نحوه تحویل و توزیع کمک ها در کرمانشاه گفت: در زمان ارسال کمک ها، به همراه محموله ها نیروهای مرکز نیکوکاری نیز به محل اعزام شدند و برخی از بارهای ارسالی مانند کامیون آب معدنی شخصا توسط نیروهای مرکز بین زلزله زدگان توزیع گردید.

مرادی افزود: محموله هایی مانند کامیون های حامل سیب زمینی به دلیل بسته بندی در کیسه های بزرگ و تفکیک و تقسیم، برای توزیع بین مردم زلزله زده تحویل انبارهای مجوز دار و قابل اطمینان شد.

جلب اعتماد  مردم بزرگ ترین رسالت خیریه ها

کمال رضایت فرماندار فریدن نیز چندی پیش با همراهی حجت الاسلام ناصر صابری امام جمعه شهر دامنه از مرکز نیکوکاری بقیه الله الاعظم (عج) شهر دامنه بصورت سرزده بازدید نمودند.

فرماندار فریدن در این بازدید پس از آن که در جریان فعالیت ها و اقدامات مرکز در خصوص افراد تحت پوشش و همچنین برنامه های اخیر مرکز در جمع آوری کمک برای هموطنان زلزله زده در غرب کشور (ارسال ۹ کامیون کمک مردمی) و مراسم اربعین  قرار گرفت از تلاش های شبانه روزی مدیر عامل و هیئت عامل مرکز تقدیر و تشکر نمود.

وی در این بازدید با بیان این که نخستین  و مهم ترین اصل برای هر خیریه جلب اطمینان و اعتماد مردم است، افزود:  بر اساس گزارش های ارائه شده، مرکز نیکوکاری بقیه الله الاعظم دامنه در این زمینه بسیار موفق بوده است.

فرماندار فریدن ادامه داد:  زمانی که کار برای خدا باشد و با نیت خالص انجام شود مردم نیز با جان و دل بانی و خیرین را همراهی می نمایند و آن چیزی که می ماند و توشه راه خواهد شد همین کارها و نیات خیر است.

خیریه ها در صورت مدیریت مطلوب و جذب مشارکت های مردمی می توانند سهم بسزایی در ریشه کنی فقر، اعتلای فرهنگ انفاق ونیکوکاری وافزایش رزق و برکت در جامعه داشته باشند.

نقش مشارکت مردمی و سازمان‌های خیریه در بهبود و ارتقای سطح زندگی اقشار آسیب‌پذیر از آن جهت حائز اهمیت است که اولا دیوان‌سالاری اداری حاکم بر سازمان‌های دولتی در این موسسات وجود ندارد و دوم، فعالیت‌ آنها بار مالی مربوط از محل هزینه‌های دولتی را کاهش می‌دهد و سوم، این موسسات سبب افزایش همدلی و همکاری در میان افراد جامعه می‌شوند.

 گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 331237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.