سرما چه تاثیری بر عملکرد دستگاه‌های بدن دارد؟

زمستان برای بسیاری از افراد فصلی ناخوشایند است، زیرا معمولا بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر سراغ آن‌ها می‌آید، اما بررسی های جدید نشان داده است که سرما تاثیر چشمگیری در سلامت افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با نزدیک‌شدن به فصل زمستان، دمای هوا سردتر می شود؛ اگرچه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در این هوای سرد جای گرم و دنجی برای خود دست و پا کرده و در فضای گرم داخل خانه یا محیط کار به تماشای فیلم مورد علاقه خود مشغول شوند، باید بدانند که طبق بررسی‌های محققان هوای سرد مزایای زیادی برای سلامت آن‌ها دارد. در ادامه به بررسی فواید سرما بر عضلات بدن، دستگاه نفسی و کیفیت خواب افراد می‌پردازیم:

اثر سرما بر عضلات بدن

یکی از مزایای هوای سرد، تاثیر آن بر عضلات بدن است؛ از آن‌جایی که سرما اثر فوری بر انقباض عروقی خونی پوست دارد، در کاهش التهاب حاد و درد بدن موثر است. بنابراین وقتی فردی دچار آسیب ورزشی و یا ضربه‌زدگی بدن می‌شود، برای کاهش تورم، التهاب و تسکین درد، بلافاصله از کیسه یخ استفاده می‌شود. علاوه بر این سرمای خفیف می‌تواند اثر ریلاکسیشن داشته باشد و به کاهش خستگی عضلانی کمک کند. در فصل سرما بهتر است افراد ابتدا بدن خود را با آب گرم شست‌وشو دهند و در پایان استحمام از آب سرد استفاده کنند. البته نکته قابل توجه اینکه در بعضی دردهای عضلانی مثل سیاتیک و دیسک کمر، گرما می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. به گفته متخصصان سرما و  گرما بسته به شرایط و نوع درد می‌تواند بر کاهش درد و یا درمان تاثیرگذار باشد.

سرما و اثر آن بر دستگاه تنفسی و ریه

یک متخصص بیماری‌های تنفسی، هوای سرد را در شدت عفونت سینوزیت بی‌تاثیر اعلام کرد؛ به گفته او هوای سرد و خشک می‌تواند عاملی برای تحریک راه‌های هوایی تنفسی باشد، اما به هیچ عنوان در علایم یا بروز عفونت سینوس  تاثیری ندارد. بر این اساساگر درد و ناراحتی سینوزیت در اشخاص ناشی از عفونت باشد، هوای سرد بر آن بی‌تاثیر است، اما اگر ناشی از حساسیت باشد، سرما در آسیب به سینوس‌ها تاثیر گذاشته و سبب بروز سینوزیت و یا تشدید درد آن می‌شود. بهتر است افراد برای پیشگیری و درمان سینوزیت این فصل از ماسک و یا شال استفاده کنند.

سرما باعث کاهش التهاب و درد می شود

یکی از مزایای جالب سرما  این است که التهابات موضعی بدن را کاهش می دهد؛ کمپرس یخ و یا آب سرد برای از بین بردن کبودی‌ها و برجستگی های بدن که در اثر مواردی مانند زمین‌خوردن ایجاد می شود، بسیار مفید است. محققان دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، سرما درمانی را به عنوان روش تاثیرگذار در کاهش درد های موضعی توصیه می کنند، اما بهتر است افراد کمپرس آب سرد را به همراه روش‌های درمانی مکمل دیگر به کار ببرند.

سرما در افزایش اشتها و چربی سوزی موثر است

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است تغییرات فصلی در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی افراد موثر ابوده و انجام ورزش‌های هوازی در محیط های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای افراد می‌شود. نکته جالب اینکه در صورت قرار گرفتن در هوای سرد، پرخوری نیز باعث چاقی افراد نمی‌شود، زیرا بدن به دنبال روش‌هایی برای گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می‌کند.

هوای سرد خلاقیت افراد را افزایش می دهد

بررسی‌های محققان دانشگاه نیوکاسل انگلستان نشان می‌دهد برخی افراد تمایل دارند در شرایط آب و هوایی سرد، تماس‌های تلفنی طولانی‌تری داشته باشند. یکی دیگر از تحقیقات حاکی از این است که هوای سرد خلاقیت  افراد را افزایش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا معنای استعارهها را بهتر متوجه شده و ابداعات جدیدی داشته باشند. از دیگر تاثیرات هوای سرد می‌توان به غلبه بر عادت‌های ذهنی منفی و انعطاف‌پذیری بیشتری برای تغییر قالب‌های فکری اشاره کرد.

سرما کیفیت خواب افراد را افزایش می دهد

کم خوابی می‌تواند صدمات بسیاری به بدن افراد وارد کند؛ اختلال در عملکردهای شناختی نیز که از خواب ناکافی حاصل می‌شود نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی و دیابت را افزایش دهد.  بررسی های جدید نشان می دهد زمانی که ما وقتی به خواب می رویم، درجه حرارت بدن شروع به پایین‌آمدن می‌کند؛ بنابراین هوای سرد کیفیت خواب افراد را افزایش می دهد. موضوع قابل توجه اینکه تنظیم حرارت بدن در افرادی که به بی‌خوابی مبتلا هستند، به درستی انجام نمی‌شود. بهتر است در محیطی با دمای ۱۵.۵ تا ۱۹ درجه بخوابند تا خواب عمیقی را تجربه کنند.

بدن خود را به آرامی گرم کنید

با توجه به سرد شدن هوا و نزدیک شدن به فصل زمستان ورزش کردن در سرما، موضوعی است که برای بسیاری از افراد به ویژه ورزشکاران مهم است. در هنگام سرما، عضلات بدن معمولا منقبض شده و فشار خون به دلیل انقباض رگ‌ها کاهش می‌یابد؛ در نتیجه اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن کم می شود و فرد احساس سرما می کند. بنابراین در فصل سرما توصیه می شود ورزشکان ابتدا بدن خود را به آرامیگرم کنند تا عضلات طول اولیه خود را پیدا کرده، فشار خون افزایش یابد و با افزایش جریان خون، درجه حرارت بدن نیز بالا برود.

به گفته کارشناسان این امر باید به آرامی صورت بگیرد، زیرا حرکات شدید ورزشی باعث ایجاد خستگی زودرس ورزشکاران می‌شود و در نتیجه آن‌ها بهره کافی را از ساعات ورزش نمی‌برند. همچنین این گونه حرکات، باعث گرفتگی عضلات و یا وارد آمدن آسیب‌های جدی‌تری به عضلات می‌شود. در نتیجه توجه به اصول گرم کردن آهسته بدن قبل از انجام حرکات ورزشی شدید، باعث پیشگیری از ایجاد این گونه آسیب‌ها ‌می‌شود.

همچنین هوای سرد، بعضی از مکانیسم های حسی ما را کند می‌کند؛ گیرنده‌های عصبی بدن سردتر شده و در نتیجه پیام‌های عصبی را کندتر منتقل می‌کنند. به همین دلیل در فصل سرما، پاهای ما بی‌حس شده و نمی‌توانیم تعادل بدن خود را به خوبی حفظ کنیم. بنابراین اگر هوا سرد باشد و بدون گرم کردن، شروع به دویدن یا ورزش‌کردن کنیم، ممکن است که بدن هنوز در حالت بی‌حسی باشد، پیام های درد را به موقع به مغز مخابره نکند و یا آنقدر با شدت ورزش‌کنیم که دچار جراحت شویم.

کد خبر 331139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.