پلمب ۵۶۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان/صرفه‌جویی۱۱.۶ میلیون مترمکعب آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۶ میلیارد متر مکعب از ذخایر استاتیک آب را مصرف کرده ایم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۶۲ حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان پلمب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود میرمحمدصادقی با اعلام این خبر، اظهار داشت: امروز سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرده است و وضعیت آب‌های زیرزمینی استان اصفهان بالاتر از حد بحران گزارش شده و همه درگیری‌ها و نارضایتی‌ها برای بحث آب است.

وی افزود: ما علاوه بر مصرف استاندارد،  حدود ۶ میلیارد متر مکعب از ذخایر استاتیک استفاده می‌کنیم که بحران آب را در کشور دوچندان کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: با مصوبه شورای عالی آب کشور وزارت نیرو موظف شد برای تعادل‌بخشی در مصرف آب برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد و حتی ارائه گزارش از استان‌ها به وزارت نیرو و از وزارت به شورای عالی آب به صورت روزانه با عدد و رقم دقیق اعلام می‌شود.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و طرح تعادل بخشی برای مصرف آب که دارای ۱۵ بخش است در حوزه کشاورزی در حال اجراست؛ باعث افتخار است که در اثر اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب در «دشت بادرود و خالدآباد» میزان افت سطح آب نه تنها کاهش یافته بلکه سالی ۲ سانتی‌متر افزایش سطح آب را شاهد هستیم.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند در ساماندهی برداشت‌ها مؤثر خواهد بود و تسریع عملیات پایش و کنترل دائم می‌تواند بخشی از مشکلات برداشت‌های آب را حل کند، بیان داشت: در حوزه کشاورزی می‌توان با اصلاح الگوی کشت هم مشکل مصرف زیاد آب را نیز کنترل کرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مصرف بی‌رویه آب، وجود چاه‌های غیر مجاز است که باعث تشدید بحران آب شده و از ابتدای امسال تاکنون ۵۶۲ حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان پلمب و پر شده است که میزان آب صرفه‌جویی شده حاصل از انسداد این چاه‌های غیرمجاز، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

به گزارش ایمنا پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تعداد کنتورهای فهام و حجمی نصب شده در استان را در سال ۹۶ به ترتیب، ۵۰۰۰ و ۳۰۷ دستگاه اعلام کرده بود.

به گفته میرمحمدصادقی در راستای اجرایی کردن سامانه ساماب ۳۰۰۰ درخواست مجوز در این سامانه ثبت شده است و تا به امروز یک هزار و ۳۱۴ پروانه از طریق سامانه ساماب استان اصفهان صادر شده است.

گفتنی است؛ در اصفهان بیش از ۱۲ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد همچنین در سال گذشته بیش از دو هزار چاه در استان اصفهان مسدود شده است.

کد خبر 330972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.