مالیات ۱۰ درصدی گودال رکود ساخت و ساز را عمیق‌تر می کند

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به اخذ ۱۰ درصد مالیات از انبوه‌سازان، گفت: اجرای این قانون در شرایط رکود بازار مسکن نتیجه خوبی نخواهد داشت، زیرا ناخواسته ۱۰ درصد به هزینه‌های ساخت و ساز اضافه و رکود را عمیق تر می کند.

رسول جهانگیری در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص رکود ساخت و ساز مسکن در اصفهان، با اشاره به ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم و اخذ ۱۰ درصد مالیات از انبوه‌سازان، اظهار داشت: اجرای این قانون در شرایط رکود بازار مسکن نتیجه خوبی نخواهد داشت، زیرا ناخواسته ۱۰ درصد به هزینه‌های ساخت و ساز اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت به صورت یک‌باره بر ارزش افزوده‌ بخش ساخت و ساز ۱۰ درصد مالیات وضع کرده و این درصد هزینه‌ای است که به مصرف کننده تحمیل می‌شود و بخش ساخت و ساز را دچار شوک می‌کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه اگر بازار مسکن رونق پیدا کند، می‌تواند مشاغل بسیاری را سر و سامان دهد، خاطرنشان کرد: رونق بازار مسکن و ساخت و ساز، رونق اقتصادی به دنبال دارد، اما شروع دریافت مالیات ۱۰ درصدی از انبوه سازان در شرایط فعلی منجر به تشدید رکود در این بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی ساختمانی به قصد فروش ساخته می‌شود و  قرار است ۱۰ درصد ارزش افزوده‌ای که ایجاد شده است را سازنده پرداخت کند، این هزینه خود به خود از جیب مصرف کننده می‌رود و اگر از جیب مصرف کننده هم نباشد به هزینه‌های سازنده تحمیل خواهد شد که تحمیل هزینه جدید بر دیگر هزینه‌های سازنده عملا بر ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد.

جهانگیری تاکید کرد: دولت باید سیاست‌ها و سیستم‌های تکمیلی و تشویقی برای رونق بازار مسکن ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: اگر دولت فاصله یک تا دو ساله‌ای را برای اجرای ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم در نظر می‌گرفت و پس از رکود بازار، وارد این موضوع می‌شد اثر بیشتری داشت، اما در حال حاضر گره‌ای از بازار مسکن باز نمی‌کند.

کد خبر 330772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.