ستاره‌های لاروخا به دنبال جبران مافات با نسل جدید

تیم ملی اسپانیا پس از یک دوره عملکرد ضعیف به دنبال آن است تا با نسلی جدید باز هم در جام جهانی بدرخشد.

به گزارش ایمنا، اسپانیا قدرتمندترین حریف ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ خواهد بود و مصاف با این تیم‌ جذابیت‌های فراوانی برای فوتبال دوستان ایرانی خواهد داشت.

اسپانیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ با نسل طلایی خود به اولین قهرمانی جام جهانی این کشور و ۲ قهرمانی در مسابقات یورو رسید و حالا با تغییر نسل بازیکنانش تحت رهبری یولن لوپتگی به یکی از شانس‌های جدی قهرمانی جهان در این دوره تبدیل شده است.

تاریخچه و افتخارات

فوتبال ملی اسپانیا در طول تاریخش هرگز اندازه سال‌های اخیر عملکرد درخشانی نداشته است. آنها تا قبل از جام جهانی ۲۰۱۰ که در نهایت با قهرمانی آنها خاتمه یافت در همه ادوار حضورشان در جام جهانی تنها یک بار بین چهار تیم برتر قرار گرفتند که باز می‌گردد به جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل و مقام چهارمی آن دوره. اسپانیا حتی در جام جهانی ۱۹۸۲ نیز که میزبان مسابقات بود نتوانست به جمع چهار تیم نهایی برسد.

با این حال اما فوتبال ملی اسپانیا در سالیان اخیر مانند فوتبال باشگاهی این کشور قدرتمند است و از تیم‌های مطرح جهان به شمار می‌رود. نسل طلایی این تیم فاتح جام جهانی ۲۰۱۰ شد و در ۲ دوره متوالی مسابقات یورو در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به مقام قهرمانی رسید تا با توجه به قهرمانی این تیم در یورو ۱۹۶۴ اسپانیا با ۳ قهرمانی یورو یکی از پر افتخارترین‌ تیم‌های اروپا در این مسابقات به شمار برود. لاروخا در سال ۱۹۸۴ نیز با شکست برابر فرانسه نایب قهرمان مسابقات شد.

اسپانیا همچنین دو بار در جام کنفدراسیون‌ها حاضر شده است که حاصل آن یک مقام نایب قهرمانی و یک مقام سومی بوده است.

عملکرد در ادوار جام جهانی

تیم ملی اسپانیا ملقب به لاروخا که در اسپانیا به معنای رنگ قرمز است در ۶ دوره جام جهانی غایب بوده است و حضور آنها در روسیه پانزدهمین تجربه جام جهانی اسپانیا به شمار می‌رود. اسپانیا از سال ۱۹۷۸ که مسابقات در آرژانتین برگزار می‌شد به صورت مستمر در این مسابقات حضور داشته است و یک قهرمانی (جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی) و یک مقام چهارمی (جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل) در کارنامه دارد.

نسل طلایی فوتبال اسپانیا که شامل بازیکنانی مثل ژاوی، اینیستا، داوید ویا، فرناندو تورس، ایکر کاسیاس، پدرو، راموس و پیکه می‌شد در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بسیار ضعیف ظاهر شد و در همان مرحله گروهی حذف شد اما در جام جهانی ۲۰۱۸ این تیم با نسلی جدید یکی از مدعیان جدی قهرمانی به حساب می‌آید.

نحوه صعود به جام جهانی ۲۰۱۸

اسپانیا در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در منطقه اروپا در گروهی قرار داشت که ایتالیا نیز یکی از هم گروهی‌هایش بود. شاگردان لوپتگی اما با اقتدار در ۹ بازی از ۱۰ بازی مرحله مقدماتی پیروز شدند و با ۲۸ امتیاز بالاتر از ایتالیا به صورت مستقیم به جام جهانی رسیدند.

بهترین گلزنان اسپانیا در مسابقات مقدماتی دیگو کاستا، ایسکو، آلوارو موراتا و داوید سیلوا بودند که همگی پنج بار موفق به گلزنی شدند.

بازیکنان شاخص

شاید بتوان گفت در اسپانیا همه بازیکنان شاخص هستند و به نوعی این تیم حتی پس از تغییر نسل طلایی‌اش هم همچنان پر از ستاره است. از ستاره‌های جوان این تیم که پس از جام جهانی ۲۰۱۴ بیشتر به آنها میدان داده شد می‌توان به ایسکو، آلوارو موراتا، آسنسیو، خوزه کایخون، داوید دخه‌آ، تیاگو آلکانتارا و سائول نیگوئز اشاره کرد که در کنار بازمانده‌های نسل طلایی اسپانیا مثل سرخیو راموس، جرار پیکه، آندرس اینیستا، داوید سیلوا و سرخیو بوسکتس تیمی مخوف را تشکیل می‌دهند.

/محمدهاشم میرباقری/

کد خبر 330678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.