حکم شهردار کرمان اوایل هفته آینده صادر می شود

رئیس شورای شهر کرمان گفت: امیدواریم تا پایان هفته‌ جاری یا اوایل هفته‌ آینده، حکم شهردار منتخب کرمان صادر شود.

به گزارش ایمنا به نقل از مهر، نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رئیس و سایر اعضای شورا و سیدمحمد موسوی، سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

 محمد فرشاد، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن تبریک هفته‌ وحدت و ایام ولادت رسول اکرم (ص) به زمین‌لرزه‌ هجدک راور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه زلزله‌ اخیر خسارت جانی در پی نداشت که نشان می‌دهد پس از زلزله‌ سال ۸۳ زرند، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به‌خوبی انجام گرفته است.

وی به زمین‌لرزه‌ اخیر کرمانشاه هم اشاره کرد و با بیان اینکه به‌دلیل مشکلات مردم در این استان، ۲۰ هزار کانکس برای اسکان مردم فراهم شده است، گفت: با توجه به اینکه کرمان هم روی گسل زلزله قرار دارد، پیشنهاد می‌شود درباره‌ ساخت اتاق ایمن در خانه‌های حیاط‌ دار شهروندان کرمانی که بیش‌تر قدیمی و غیرمقاوم هستند، کار کارشناسی انجام گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان افزود: در این زمینه باید از سوی شورا و شهرداری مشوق‌هایی در صدور پروانه و سایر موارد برای شهروندان در نظر گرفته شود.

فرشاد در عین حال تأکید کرد: این موضوع باید در کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل و معماری و شهرسازی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال پاسخ مثبت استعلام شهردار منتخب کرمان

وی همچنین با اشاره به تأخیر در صدور حکم شهردار منتخب کرمان، عدم صدور حکم شهردار کرمان را شایعه دانست و با بیان اینکه تأخیر در صدور حکم شهردار کرمان مطابق قانون نیست، گفت: در این‌باره ساعت چهار عصر امروز با وزارت کشور تلفنی تماس گرفتم که بیان کردند پاسخ مثبت استعلام عالم‌زاده، شهردار منتخب کرمان، از اداره‌کل اطلاعات استان کرمان به وزارت اطلاعات ارسال شده، اما هنوز از وزارت اطلاعات به وزارت کشور ارسال نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان اظهار امیدواری کرد: تا پایان هفته‌ جاری یا اوایل هفته‌ آینده، حکم شهردار منتخب کرمان صادر شود.

در ادامه، رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.

 آموزش گردشگری ۱۵۰ نفر از رانندگان تاکسی

محمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای شهر کرمان، با اشاره به زمین‌لرزه‌ اخیر هجدک گفت: پیام زمین‌لرزه این بود اگر مقاوم‌سازی کنیم، می‌توانیم از زلزله به سلامت عبور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید مردم را نسبت به مقاوم‌سازی تشویق کنیم، گفت: باید ازسوی شورا و شهرداری مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا مردم بناهای قدیمی را مقاوم‌سازی کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای شهر کرمان به بررسی موضوع گردشگری در نشست این کمیسیون اشاره کرد و گفت: خوشبختانه گردشگری مسیر خود را به‌خوبی پیدا کرده و در همین راستا بخش خصوصی و مردم به سمت بازسازی ساختمان‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به بناهای اقامتی حرکت کرده‌اند.

معین‌زاده میرحسینی به آموزش گردشگری ۱۵۰ نفر از رانندگان تاکسی توسط شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: در نشست کمیسیون تأکید شد آموزش رانندگان تاکسی ادامه پیدا کند.

وی بر پیگیری برای خواهرخواندگی کرمان با یکی از شهرهای بزرگ دنیا نیز تأکید کرد.

همکاری انجمن حمایت از حیوانات و شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب

علی خدادادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان هم با اشاره به نگرانی شهروندان از حضور سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در شهر گفت: با همکاری انجمن حمایت از حیوانات بدون صاحب و شهرداری کرمان، مکانی در محدوده‌ سایت لندفیل شهرداری برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بدون صاحب آماده شده است؛ بنابراین، جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در شهر کرمان سرعت بیش‌تری خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه برخی افراد زمین‌های خود را گودبرداری و سپس رها می‌کنند که این اقدام موجب وقوع خطراتی برای شهروندان می‌شود، گفت: پیشنهاد می‌شود شورا مصوبه‌ای داشته باشد مبنی بر اینکه شهرداری به استناد ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها با مالکانی که زمین‌های خود را گودبرداری و سپس رها می‌کنند، برخورد کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا افزود: براساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، در صورتی که مالک پس از گودبرداری، اقدامی انجام ندهد، شهرداری ابتدا به مالک اخطار می‌دهد تا طی مدت دو ماه نسبت به ادامه‌ ساخت‌وساز اقدام کند؛ در غیر این‌صورت شهرداری با تصویب شورای اسلامی شهر، هرگونه اقدام لازم را انجام خواهد داد و هزینه‌ اقدامات انجام‌شده را به اضافه‌ ۱۰ درصد از مالک دریافت می‌کند.

سیدمحمد موسوی، سرپرست شهرداری کرمان نیز در این رابطه گفت: مالک موظف به ایمن‌سازی است؛ در غیر این صورت مسئول خسارات وارده خواهد بود.

وی افزود: مصوبه‌ شورا در این‌باره تأکیدی خواهد بود تا مشکلات موجود کمتر شود.

تعداد تلفات جاده‌های کرمان برابر با تعداد کشته‌های زلزله‌ کرمانشاه

علی بهرامی، نایب‌رئیس و رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا با اشاره به حضور حامیان ایمنی راه‌ها در نشست این کمیسیون گفت: تعداد افرادی که در شش‌ماهه‌ نخست امسال در جاده‌های استان کشته شده‌اند، با تعداد کشته‌های زمین‌لرزه‌ کرمانشاه برابر است؛ ضمن اینکه علیرغم اینکه تعداد کشته‌های جاده‌ها در کشور ۵.۳ کاهش داشته، اما شاهد افزایش این آمار در استان کرمان بوده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه تلفات جاده‌ای تأثیرات منفیِ اجتماعی به‌ویژه در مرکز استان خواهد داشت، باید در این‌باره چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا روز جهانی معلولان را هم تبریک گفت و بیان کرد: اگر در سطح جهان نامی از استان کرمان برده می‌شود، به‌دلیل تلاش‌های ورزشکاران معلول این استان در مسابقات مختلف ورزشی ازجمله پارالمپیک است که جای قدردانی دارد.

 آمادگی کامل شهرداری هنگام وقوع بحران‌ها

بهرامی هم‌چنین با اشاره به ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه‌های شهری توسط دانشگاه شهید باهنر گفت: با توجه به این‌که در جابه‌جایی آرامستان به الزام رسیده‌ایم، به پیشنهاد شهرداری ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آرامستان جدید به دانشگاه باهنر واگذار می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهرداری نباید در زمینه‌ مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که مقاوم نیستند، کوتاهی کند، گفت: در این رابطه باید مشوق‌هایی برای شهروندان در نظر بگیریم.

بهرامی همچنین این پرسش را مطرح کرد که آیا شهرداری کرمان برای پسازلزله آمادگی دارد که موسوی، سرپرست شهرداری کرمان به وجود مدیریت بحران در شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: همچنین در هنگام بحران، وظایف همکارانم در شهرداری مشخص است و در شهرداری آمادگی کامل در بحران‌ها وجود دارد.

در ادامه، به پیشنهاد منصور ایرانمنش، رئیس کمیسیون حقوقی و حاشیه‌نشینی، مقرر شد از علوی، رییس مدیریت بحران شهرداری کرمان، برای ارائه توضیحاتی در صحن علنی شورا درباره‌ اقدامات انجام‌گرفته در این مدیریت دعوت شود.

خانه شهر آسیب‌پذیرترین ساختمان کرمان

محمدجواد کامیاب، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با اشاره به زلزله‌ اخیر گفت: هم‌اکنون، در شرایطی درباره‌ی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها صحبت می‌کنیم که خودمان در ساختمان خانه‌ شهر، به‌عنوان آسیب‌پذیرترین ساختمان کرمان، نشسته‌ایم.

وی با تأکید بر مقاوم‌سازی خانه‌های قدیمی در شهر کرمان بیان کرد: دولت پس از زلزله، میلیاردها تومان هزینه می‌کند؛ درحالی‌که باید پرداخت وام‌های ارزان‌قیمتِ مقاوم‌سازی ازسوی دولت استمرار داشته باشد تا ضمن هزینه‌ کمتر، از فاجعه‌های انسانی هم جلوگیری شود.

 شهرداری موظف به اجرای حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ است

رامین ارجمند کرمانی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم با بیان اینکه متأسفانه با افرادی که ضوابط قانونی را در ساخت‌وساز رعایت نمی‌کنند، براساس قانون برخورد نمی‌شود و به‌دلیل رعایت حال شهروندان، با متخلفان مدارا می‌کنیم، گفت: به‌طور مثال برخی شهروندان بدون رعایت مقررات ساخت‌وساز با سقف شیروانی، یک طبقه به خانه‌های خود اضافه می‌کنند و سپس با در نظر گرفتن جریمه‌ای توسط کمیسیون ماده ۱۰۰، شهرداری به این افراد پایان‌کار می‌دهد.

وی افزود: همچنین بیمارستانی در خیابان شهید ایرانمنش کرمان بدون نظارت کافی و بخشی هم بدون پروانه‌ ساختمان در دست ساخت است؛ بنابراین، معلوم نیست پس از ساخت این بیمارستان، در صورت وقوع زمین‌لرزه چه اتفاقی خواهد افتاد.

در ادامه، موسوی سرپرست شهرداری کرمان در این‌باره گفت: در جایی که داخل ملکی ساخت‌وساز می‌شود، نیروهای شهرداری نمی‌توانند وارد ملک شده و جلوی ساخت‌وساز را بگیرند و در این رابطه سازوکار لازم را در اختیار نداریم.

وی درخصوص آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز گفت: وقتی کمیسیون ماده ۱۰۰ به اخذ جریمه و صدور پایان‌کار حکم صادر می‌کند، شهرداری موظف است حکم را اجرا کند.

موسوی در رابطه با بیمارستانی که در خیابان شهید ایرانمنش در دست ساخت است، گفت: اگرچه در این‌باره هم‌اکنون اطلاعاتی ندارم و فردا پیگیری خواهم کرد، اما قطعاً چنین ساختمانی بدون تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان و اخذ پروانه‌ ساختمان از شهرداری، امکان ساخت نخواهد داشت.

حسین چناریان، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز با اشاره به مشکلات مالی شهرداری، وصول مطالبات معوق، تدوین بودجه‌ منطقی برای شهرداری، کنترل و کاهش هزینه‌های شهرداری و حرکت به‌سمت درآمدهای پایدار را از جمله برنامه‌های این کمیسیون و شهرداری، برای حل مشکلات مالی شهرداری دانست.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات مالی شهرداری خبر داد.

کد خبر 330625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.