تأمین آب تهران در 10 سال آینده بحرانی است/ پایتخت روی مرز هشدار

تهران طی سالهای گذشته به خاطر تغییرات اقلیمی با خطر کمبود منابع آب روبرو شده و اکنون تامین آب مطمئن و با کیفیت برای 10 سال آینده و با در نظر گرفتن جمعیت 10 میلیونی به شدت دشوار است.

به گزارش ایمنا، حجت الله میرزایی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران در نشست بررسی تغییر اقلیم و پیامدهای آن در آینده کلانشهر تهران گفت:مساله تغییر اقلیم یک مساله اساسی است که می تواند آینده شهرهای بزرگ را تغییر دهد چنانچه کمبود منابع آب و افزایش آلودگی های هوا قدرت و رقابت پذیری شهرها را کاهش داده است .  
وی در ادامه در جمع اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: بسیاری از شهرها به علت آلودگی رقابت پذیری خود را از دست داده اند و به علت خسارت های ناشی از محیط های آلوده نظیر فرسودگی وسایل حمل و نقل همچنین اثرات سوء بر سلامت و منابع انسانی با کاهش کیفیت زندگی رو برو شده اند . 
میرزایی خاطر نشان کرد: کاهش منابع آب و افزایش آلودگی  های هوایی می تواند شهرها را در معرض تخریب قرار دهد و آنها را از رقابت های بین المللی خارج کند چنانچه مهاجرت نیروی انسانی و از دست دادن جمعیت و بالا رفتن میزان مرگ و میر و بازه سلامتی از مهمترین مخاطرات شهری است. 
وی ادامه داد :تهران طی سالهای گذشته به خاطر تغییرات اقلیمی  با خطر کمبود منابع آب روبرو شده و اکنون تامین آب مطمئن و با کیفیت برای 10 سال آینده و با در نظر گرفتن جمعیت 10 میلیونی به شدت دشوار است و در حال حاضر منابع کمکی زیر زمینی آب از 30 درصد به 50 درصد افزایش یافته است. 
وی همچنین آلودگیهای صوتی و محیطی را از مخاطرات مهم شهر تهران دانست که علت اصلی آن سوخت های فسیلی و استفاده از بنزین و نفت و سوخت های غیر استاندارد و ماشین های فرسوده در شهر تهران عنوان کرد. 
میرزایی همچنین گفت:یکی از مهمترین مخاطرات تهران که می تواند آینده شهر تهران و فرونشست های آن را تشدید کند مساله تولید زباله است چنانکه بخش قابل توجهی از منابع مالی شهرداری صرف جمع آوری چندین نوبته زباله در این کلانشهر می شود این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته زباله هر سه روز تا یک هفته یک بار جمع آوری می شود لذا به نظر می رسد تغییر و ارتقا دانش مردمی باید در برنامه سوم توسعه تهران در دستور کار قرار گیرد. 
منوچهر فرج زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس همچنین در این نشست مهمترین اثرات تغییر اقلیم در تهران را افزایش دما ، کاهش میزان با رندگی افزایش ریزگردها و افز ایش فرونشست های زمین دانست و گفت: مهمترین رویکرد برای جلوگیری از اثرات سوء تغییرات اقلیم می تواند توسعه ناوگان عمومی به ویژه مترو و افزایش حمل  و نقل عمومی باشد؛ همچنین تلاش برای الکترونیکی نمودن امورات شهری برای کاهش رفت و آمدها خروج صنایع غیر لازم از تهران و گسترش فضای سبز باشد. 
این استاد دانشگاه همچنین گفت: تجدید نظر در سیاست های ساخت و ساز شهری و اجباری نمودن انرژی های نو همچنین استفاده از عایق سازی در ساخت و سازهای شهری  و بکارگیری از فاضلاب های شهری در همان محل پس از تصفیه می تواند از مهمترین راهکارهایی باشد که تهران را از جریان مخاطرات تغییر اقلیمی در مسیر امنیت قرار دهد.
کد خبر 330610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.