منبع آب طرح بن-بروجن باید مشخص شود/تونل گلاب ضرری به چهارمحال‌وبختیاری نمی‌زند

در گفتگوی علمی پیرامون بحران آب در اصفهان و چهارمحال بختیاری که با حضور عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس و جعفری رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری برگزار شد، با اشاره به اینکه مافیای آب وجود ندارد و وزارت نیرو به اصفهان طلبکار است بر مشخص شدن منبع آب طرح بن-بروجن تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همانطور که بخش اول گفت وگوی علمی پیرامون «بحران آب در اصفهان و چهارمحال و بختیاری» بر محاکمه متخلفان برداشت های غیرقانونی آب تاکید شد در ادامه آن پیرامون منبع آب طرح بن-بروجن و وضعیت تونل گلاب مباحث مختلفی مطرح شد.

جعفری رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری در ادامه این برنامه خطاب به نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: آقای عابدی! شما اگر طرح تونل گلاب را غیر قانونی می دانید پس چطور قرار است از طریق این تونل به ۱۴ شهرستان اصفهان آبرسانی شود. آیا این طرح ظالمانه نیست.

عابدی: منبع طرح غیرکارشناسی بن-بروجن کجاست؟

عابدی در پاسخ به این سوال، گفت: هر نوع برداشتی که به حقوق مردم بخصوص کشاورزان اصفهان و چهارمحال بختیاری تعرض کند مردود است اما شما بگویید طرح غیرکارشناسی بن-بروجن چگونه تعریف شده و منبع آن کجاست؟

وی افزود: ازحق کدام بچه صغیری قرار است برای اجرای طرح بن- بروجن آب برداشت شود؟ حقابه کشاورزان در این طرح کجاست و چگونه باید محقق شود؟ باز هم تاکید می کنم که منبع تونل گلاب و بن بروجن و یا هر طرح دیگری باید مشخص شود در غیر این صورت در حق کشاورزان ظلم شده است.

وزارت نیرو سرمان کلاه گذاشته است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت نیرو به عنوان شریک وارد شد اما کلاهمان را برداشته است، یاد آور شد: این وزارتخانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب تخصیص داده که  ۲۳۷ متر مکعب آن متعلق به چهارمحال بختیاری، ۴۰۴ متر مکعب آن به شرب اصفهان و ۴۹ متر مکعب آن کاشان اختصاص یافته است اما سوال این جاست که مابقی این آب ها از کجا برداشت می شود؟ جواب واضح است؛ در این شرایط، ناچار هستیم دست در کاسه  کشاورزان کنیم.

وی ادامه داد: باید دو استان چهارمحال بختیاری و اصفهان دست در دست هم دهند تا منابع را تخصیص دهند. ما باید مدیریت درست را بر اساس مصارفی که ایجاد می کنند از مسئولان بخواهیم.

عابدی گفت: بر روی تونل بهشت آباد تبلیغات منفی زیادی انجام شد در حالی که سیلاب ها وارد این تونل می شد اما با ابراز صحبت های زیست محیطی بیان شد که بهشت آباد درست نیست؟ از طرفی زاینده رود محدود است از آقای جعفری می خواهم که بگوید برای مصارف آب چهار محال  بختیاری تا ۱۰ سال آینده چه پیش بینی شده است؟

جعفری: منبع تونل بن- بروجن، مصوبه شورای عالی آب است

جعفری خطاب به نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو و شورای عالی آب را قبول ندارید پس چه کسی باید آب را تخصیص دهد؟ کشاورزان بگویند؟ اینکه هرج و مرج است! بر اساس مصوبه شورای عالی آب، سهم محیط ۱۷۶میلیون متر معکب، حقابه بران ۴۱۹ میلیون متر مکعب، حق سهم آبه بران ۶۵۵ میلیون متر مکعب و حقابه شرب ۳۰ میلیون مترمکعب و بخش صنعت ۴۰ میلیون مترمکعب است آیاصنعت حقابه داشته است؟

وی ادامه داد: منبع طرح بن-بروجن همین ۲۳۷ میلیون متر مکعب است. چرا وزارت نیرو کنتور نمی گذارد. چرا حاج رسولیها قول داد برای این پروژه بودجه بدهد اما ۳ سال است که اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری گفت: آقای عابدی بگویید منبع تونل گلاب که زده و تمام شده کجاست؟ منبع ذوب آهن و فولاد از کجا تأمین می شود؟ اینها که حقابه و حق بچه یتیم نیست این درحالی است که در اصفهان تا عمق کویر، آب انتقال داده شده و فضای سبز شهر بیش از گیلان شده است این را جواب بدهید؟

عابدی: شرط تأمین منابع آبی چهارمحال بختیاری تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد است

عابدی خطاب به جعفری و با بیان اینکه همه مصوبات شورای عالی آب را قبول داریم، گفت: برای همه حرف هایم مسئولیم و باید پاسخ را در  فردای قیامت بدهیم. اگر دیگران خوششان بیاید مسئولیتمان بیشتر می شود سهم ۲۳۷ میلیون مترمکعبی آب استان چهارمحال بختیاری وقتی محقق می شود که تونل سوم و بهشت آباد محقق شود. چقدر برای این موضوع وقت گذاشته اید. منابع این آب کجاست؟

وی ادامه داد: به جای صحبت های حاشیه ای، دست به دست هم دهیم و از مسئولان مان بخواهیم که طرح بدهند و مشکلات را حل کنند. حقابه داریم وزارت نیرو باید آن را تخصیص دهد حالا آمده ایم به شهرداری اصفهان گیر داده ایم که چرا فضای سبز کاشته است آن هم بر اساس ۳ سهمی که از ۳۳ سهم حق آبه اصفهان می برد؟

یک سوم کارکنان فولاد مبارکه از اهالی چهارمحال بختیاری هستند

وی افزود: فولاد مبارکه جزو منافع کشور است یک سوم کارکنان آن از اهالی استان چهارمحال بختیاری هستند. کل فولاد مبارکه ۲۴ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند. طرح سودرجان بیشتر از این کارخانه مصرف می کند این طرح چقدر بازدهی دارد؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تولیدات فولاد برای منافع کشور است اما بازهم من از آن دفاع نمی کنم اما با شعار نمی توانیم منابع آبی را تأمین کنیم. مدیران تصمیمات غلط  زیادی گرفته اند اما راهی جز تأمین منابع نداریم.

وی افزود: باید مسئولان ما در مجامع مشترک بین دو استان طرح هایشان را بدهند اما تا رسیدن به این مرحله باید تلاش کنیم تا مصوبات شوری عالی آب را قدم به قدم اجرا کنیم.

جعفری: طرح بن-بروجن مصوبه دو هیات دولت است

رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری تاکید کرد: کجای شورای عالی آب گفته، استان چهارمحال بختیاری باید سهم خود را از تونل سوم کوهرنگ تأمین کند؟ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده رود وارد اصفهان می شود در حالی که ۴۱۹ حقابه است، ۸۰۰ میلیون متر مکعب دیگر از کجا آمده است؟

وی ادامه داد: اگر تخصیص جدیدی بخواهد داده شود استان چهارمحال که خالی از سکنه نبوده است، حقابه شان کجاست؟

جعفری تاکید کرد: به هر دانشگاهی در اصفهان بخواهید با این مستندات می آیم اما شما یک طرح غیرقانونی را بگویید که در استان چهارمحال بختیاری اجرا شده است؟ طرح تونل بن-بروجن دو مصوبه هیات دولت را دارد.

عابدی: ۴۲ طرح غیرقانونی آب در چهارمحال بختیاری در حال اجراست

عابدی در واکنش به طرح های غیرقانونی اجرا شده در استان چهارمحال بختیاری گفت: ۴۲ طرح با مشخصات غیرقانونی و غیرمجاز در این استان وجود داشته که مشخصات آن را به وزیر نیرو اعلام کرده ام و برای شما هم می فرستم. تونل بن- بروجن نیز اگر سهمش مشخص شود در چارچوب قانون پذیرفته است.

وی اضافه کرد: آب از حوضه کارون به زاینده می آید و از این مسیر دوباره بر می گردد در حالی که این امر کاملا نادرست و غیرکارشناسی است باید سهمیه ها عادلانه مدیریت شود.

جعفری: تونل جهنمی گلاب را ببندید

جعفری در ادامه موضوع لابی گری آب را مطرح کرد و گفت: در مصوبه شورای عالی آب گفته شده ۲۳۷ سهم استان چهار محال بختیاری است. اگر وزارت نیرو و کارشناسان آن را قبول داریم که باید بپذیریم، طرح بن- بروجن نیز تمام تخصیصات و مجوزات لازم  را دارد این در حالی است که تونل گلاب یک سطر مجوز ندارد. اگر شما هم آن را غیرمجاز می دانید باید با آن برخورد شود و این تونل جهنمی دربش بسته شود.

وی افزود: کارخانه فولاد نیز باید در کنار خلیج فارس باشد اما متأسفانه در حال توسعه است. چرا اینکار انجام می گیرد؟

عابدی: تونل گلاب آب مردم اصفهان را تامین می کند

عابدی در واکنش به صحبت های تند جعفری در مورد تونل گلاب گفت: نباید به تونل گلاب گفته شود گلاب جهنمی؛ مردم می خواهند از آب آن مصرف کنند. همانطور که بن-بروجن توجیه می شود، گلاب هم توجیه شده است.

جعفری رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری تصریح کرد: ۱۵ هزار چاه غیر مجاز باید در اصفهان بسته شود، برنج کاری باید تغییر کند، فضای سبزی که ایجاد شده و تا بالای کوه صفه درخت کاشته شده باید تغییر کند؛ مشکل در سوء مدیریت است.

عابدی: تونل گلاب ضرری به سهمیه استان چهارمحال بختیاری نمی زند

عابدی با اشاره به تغییر الگوی کشت در چهارمحال و بختیاری، گفت: در این استان چرا آن قدر هلو کاشته اند که به فروش نرود و هلوها زیر درخت برای تبدیل به کود ریخته شد!؟ الگوی کشت چهارمحال این است؟ بحث تونل گلاب به هیچ وجه به سهمیه های استان چهارمحال لطمه نمی زند و بحث داخلی استان اصفهان است.

مافیای آب وجود ندارد

وی ادامه داد: ما اینجا در مقابل روح شهدا و همه کسانی که گردنمان حق دارند نباید جز حقیقت بگوییم. باید از حق مردم استان اصفهان و چهارمحال دفاع کنیم. مشکلات استان چهارمحال و بختیاری نیز جزو نگرانی های ماست و نباید اجازه دهیم اختلافات بهانه ای دست مسئولان دهد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مافیای آب وجود ندارد، خاطر نشان کرد: هرگز نگفته ام که مردم چهارمحال به اصفهان بدهکارند بلکه گفته ام وزارت نیرو به اصفهان طلبکار است در رابطه با بحث انفال نیز باید بگویم انفال جایی است که حقابه وجود نداشته باشد.

قسمت پایانی

کد خبر 330550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.