تصویب قوانین محکم در راستای حمایت از محیط بانان/ تاکید بر اتخاذ رویکرد اجتماعی برای صیانت

 سرپرست یگان حفاظت سازمان محیط زیست با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد اجتماعی برای صیانت از محیط زیست ، گفت:تلاش برای تصویب و وضع قوانین محکم در راستای حمایت از محیط بانان یکی از اقدامات پیش رو است.

 به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به حادثه تیراندازی به دو نفر از محیط بانان شهرستان بابل در روزهای گذشته، اظهار کرد: با وجود تاسف عمیق در رابطه با این حادثه، جای خوشبختی است که این دو عزیز جان خود را از دست نداده‌اند و همچنین ضاربان آنها به سرعت و در نخستین ساعات پس از ارتکاب جرم توسط نیروی انتظامی استان مازندران بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه در فصل پاییز پرندگان بسیاری در مسیر مهاجرت خود از اروپا و آفریقا به سوی سیبری در روسیه از مناطق شامل ایران و به ویژه استان مازندران می‌گذرند که بدون تردید ارزش بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: همین مسئله موجب می‌شود که شماری از افراد سودجو اقدام به شکار این پرندگان ارزشمند کنند و در این مسیر از ابزارآلات بسیار پیشرفته و حرفه‌ای برای شکار خود بهره گرفته و در صورت برخورد با محیط بانان با آنها درگیر شوند.

سرپرست یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه محیط بانان در زمره ضابطان خاص دستگاه قضائی به شمار می‌روند که حوزه اختیارات و حمایت‌های ویژه خود را نیز دارند،تصریح کرد: با این وجود عدم شناسایی این اشخاص به عنوان نیروهای مسلح، موجب می‌شود تا آنان از حمایت‌های پیش‌بینی شده برای نیروهای مسلح کشور در موارد ویژه بی‌بهره بوده و در مواقع ضروری نتوانند از این حمایت‌ها استفاده کنند.

این مقام انتظامی با اظهار تاسف از اتفاقات ناگواری که پیش از این برای محیط بانان رخ داده است، خاطرنشان کرد: این وقایع دلخراش ناشی از علل متعددی است که از جمله آن می‌توان به پایین بودن نسبی میزان آموزش‌های نظری و عملی آنان در زمینه آشنایی با قوانین و موارد مجاز به کارگیری سلاح و همچنین تمرینات حرفه ای و هدفمند تیراندازی اشاره کرد.

وی افزود: به همین دلیل از نخستین روزهای حضور بنده در یگان حفاظت سازمان محیط زیست مسئله آموزش کارکنان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و برنامه‌های بسیاری در این زمینه در دست اجرا داریم.

سرهنگ محبت‌خانی تاکید کرد: این یک حقیقت انکارناپذیر است که رخدادهای منفی گذشته برای محیطبانان منجر به کاهش انگیزه آنان برای انجام ماموریت و بازده فعالیت آنان شده است و باید با اقدامات جدی، پرسرعت و با برنامه ریزی دقیق نسبت به ترمیم این روحیه و بازده کاری اقدام کنیم.

سرپرست یگان حفاظت سازمان محیط زیست ادامه داد: در همین راستا ما با جدیت تمام  دنبال به سرانجام رساندن لایحه تقدیم شده سازمان محیط زیست به مجلس در مورد محیطبانان هستیم که جنگل بانان را نیز شامل شده و حمایت‌های خوبی را برای آنان در پی خواهد داشت و از مجلس محترم نیز خواهشمندیم که در بررسی و تصویب این لایحه نهایت همکاری و سرعت ممکن را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این لایحه در مواردی برای ارتقاء روحیه و بازده خدمتی محیطبانان پیش‌بینی شده است که از جمله آن می‌توان به بهبود وضعیت حقوقی و معیشت آنان، حمایت قضائی به این معنی که مشمول قانون به کارگیری سلاح در نیروهای مسلح شده و رسیدگی به پرونده‌های محیطبانان خارج از نوبت و همراه با تشدید مجازات تعرض به آنان باشد و تخصیص بودجه برای خرید تجهیزاتی مانند جلیقه ضدگلوله، دوربین‌های دید در شب، خودروهای مجهز و پهپاد اشاره کرد.

سرهنگ محبت‌خانی تصریح کرد: از دیگر مواردی که در لایحه گنجانده شده است طرح افزایش استعداد سازمانی یگان است که موضوع بسیار مهمی است، زیرا در این حوزه یگان حفاظت سازمان محیط زیست از کمبود بسیار شدیدی رنج می‌برد و کل نیروی در اختیار آن تنها پاسخگوی 40 درصد نیازهای ماموریتی سازمان است.

وی در ادامه به امکان فراهم شده برای بهره‌گیری از پتانسیل نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در گذشته به دلیل عدم حضور پرسنل و فرماندهانی از ناجا در ساختار یگان حفاظت سازمان محیط زیست تعامل این دو بخش بسیار ضعیف بود و به همین دلیل محیطبانان از امکان برخورداری سریع از حمایت و پشتیبانی پلیس در مواقع ضروری محروم بودند، اما پس از حضور عناصر ناجا در یگان، تعامل در سطح خوبی برقرار شده و امکانات مناسبی برای آموزش دقیق و حمایت به موقع از این عزیزان زیر نظارت دقیق نیروی انتظامی فراهم شده که نمونه بارز آن همین سرعت عمل بالا در بازداشت متعرضان به دو محیط بان شهرستان بابل است.

این مقام انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر گستردگی حوزه ماموریتی یگان حفاظت سازمان محیط زیست، تصریح کرد: باید متوجه این موضوع باشیم که محیط بان به معنی شکاربان نیست و حوزه ماموریت محیط بانی بسیار گسترده‌تر بوده و در چارچوب کل اختیارات و وظایف سازمان محیط زیست تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: ماموریت محیطبانان جلوگیری از هر عاملی است که باعث آلودگی، تخریب و نابودی آب، هوا و خاک و به صورت خلاصه محیط زیست کشور شده و از همین رو نه‌تنها اراضی خالی از سکنه بلکه مناطق شهری را نیز در برمی‌گیرد و در واقع در هر نقطه‌ای که آسیبی به محیط زیست وارد شود بدون توجه به جغرافیای آن مکان، این یگان حفاظت محیط زیست است که باید از آن جلوگیری کند.

 به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرپرست یگان حفاظت سازمان محیط زیست افزود: با توجه با این ماموریت بزرگ، لزوم همیاری و همکاری با محیط بانان بیش از پیش احساس می‌شود و ما نیز برنامه‌های بسیاری در همین راستا تعریف کرده و پیگیر اجرای آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ریزگردها، آلودگی آب‌ها و آلایندگی هوا که از جمله دشواری‌های بزرگ کشور به شمار رفته و همه هم‌وطنان به آن واقف هستند در حیطه وظایف سازمان محیط زیست و در درجه بعدی یگان حفاظت آن است، لذا روشن است که تنها با پرسنل محیط بان نمی‌توان به مصاف این معضلات رفت و ضروری است تا تاکید بر آموزش مردمی و در پیش گرفتن یک رویکرد اجتماعی کارآمد به سوی سازماندهی 80 میلیون محیط بان برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، زیست بوم، بافت جانوری و ... حرکت کرد.

کد خبر 330462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.