معلولیت در قاب سینمای جهان

ایفای نقش یک فرد معلول و یا پرداختن به زوایای زندگی یک فرد نیازمند به حمایت های خاص از آن کارهای سخت در سینماست.

به گزارش ایمنا، بازیگری از شغل های سخت و طاقت فرسای دنیاست. از این بازیگرهای نابازیگرِ بعضی از فیلم های تجاری که بگذری برای بازیگر خوب شدن، به اصطلاح باید با کفش های فردی که می خواهی نقشش را بازی کنی مدت ها راه بروی. باید بتوانی از چشم او به دنیا نگاه کنی و به تحلیل مسائل مختلف از زاویه ذهن او بپردازی.

حالا اگر این فرد ویژگی خاص، معضل عمده و یا نقص بزرگی هم داشته باشد کار سخت تر هم می شود. یکی از نقش های سخت و پرچالش دنیا برای بازیگران ایفای نقش یک معلول است، خواه ذهنی و خواه جسمی که هر کدام پیچیدگی های خودش را دارد. زیرا قدم اول بازیگری که شناخت درست و دقیق دنیای ذهنی و روانی نقش است در این موارد با سختی همراه می شود و شناخت و فهمیدن این افراد سخت است.  

معلول‌های دوست داشتنی سینمای جهان

در تاریخ سینما بازیگرانی بوده اند که مسئولیت سنگین بازی در نقش یک فرد معلول را برعهده گرفته اند حال آنکه از عهده اش خوب برآمدند یا نه حکایت دیگریست. دنیای سینمای معلولین پر اتفاق، پر استرس، پرفشار و پرکشش است، گاهی در روند ماجرا آدم امیدوار ابتدای داستان به انسان ناامید انتهای داستان تبدیل می‌شود و گاهی بالعکس.

 دنیل دی لوئیس در فیلم «پای چپ من»


پای چپ من داستان واقعی کریستی براون است که به بیماری فلج مغزی مبتلا است و فقط از اعضای بدن خود می تواند پای چپ خود را حرکت دهد و با غلطیدن بر روی زمین و حرکت بر روی ویلچر به این طرف و آن طرف حرکت کند!

فیلم بر روی اراده و خواستن استوار است و اراده کریستی براون را نشان می دهد که با بیماری که دارد در تلاش است که توانایی های خود را ثابت کند و او این کار را در طول فیلم از نقاشی کشیدن و نوشتن کتاب ثابت می کند. خانواده کریستی براون که خانواده ای فقیر هستند برای او چیزی کم نمی گذارند و البته کریستی بعد از بزرگ شدن محبت های آنها را به خصوص محبت مادر خود را به گونه ای جبران می کند، به خصوص این که اولین نوشته ای که از کریستی در فیلم دیدیم کلمه زیبای مادر بود...

سر دانیل مایکل بلیک دی-لوئیس بازیگر اهل انگلیس است. او قبل از درخشش روی صحنه نمایش «تئاتر ملی جوانان» انگلیس، سه سال را در «مدرسه بریستول الد ویک» به تحصیل بازیگری پرداخت. علی‌رغم اینکه در مدرسه بریستول به شیوه مرسوم و عادی، بازیگری را آموزش می‌دادند دانیل تصمیم گرفت که از سبک متد اکتینگ استفاده کند. به خاطر همین هم در فیلم‌هایی که بازی می‌کند، خود را وقف نقشش می‌کند و همچنین به تحقیق دربارهٔ نقش‌هایش مشهور است.

او معمولاً در تمام زمان فیلمبرداری در نقش باقی می‌ماند حتی اگر به سلامتی‌اش آسیب برساند یا برایش مضر باشد. همچنین بازیگری و فیزیک حرکتی و نحوه بیانش به نوعی کلاس درسی برای علاقمندان و دانشجویان سینما است. دی-لوئیس به عنوان یکی از گزیده‌کارترین بازیگران صنعت فیلم‌سازی شناخته می‌شود، به طوری که از سال ۱۹۹۸ به بعد او تنها در پنج فیلم به ایفای نقش پرداخته و تقریباً بین هریک از فیلم‌هایش پنج سال فاصله افتاده‌است. او به شدت از زندگی شخصی‌اش حفاظت می‌کند به گونه ای که در تمام این سال‌ها به ندرت مصاحبه کرده و در انظار عمومی ظاهر شده‌است.

تام کروز در «متولد چهارم جولای»

این فیلم بر اساس کتاب زندگی‌نامه ران کوویک سرباز آمریکایی حاضر در جنگ ویتنام ساخته شده است و فیلمنامه آن به صورت مشترک توسط استون و کوویک نوشته شده است.
«متولد چهارم جولای» درباره داستان واقعی زندگی ران کوویک جوان آمریکایی است که در اوج سال‌های جوانی بصورت داوطلبانه راهی جبهه جنگ آمریکا با ویتنام شده، اما با آسیب‌دیدگی در جنگ و از دست رفتن توانایی حرکتی‌اش، نسبت به دیدگاه‌های قبلی خود درباره مفهوم وطن‌پرستی و اعتقاداتش به شدت دچار تردید و بازنگری می‌شود... ضمن اینکه مردم و دولت نیز دیگر آن دید گذشته را نسبت به سربازان جنگ و میهن‌پرستی ندارند...
فیلم از کودکی ران شروع شده و به سال‌های نوجوانی و تحصیل او در دبیرستان می‌رسد و سپس خدمت سربازی و سپس انجام وظیفه در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در ویتنام را به تصویر کشیده و با نمایش حادثه‌ای که منجر به قطع نخاع و فلج نیم‌تنه پائین او می‌شود، دوران بازپروری و بهبود او در بیمارستان کهنه‌سربازان برانکس را توضیح داده و سپس تحول شخصیتی او را به یک فعال مخالف جنگ شرح می‌دهد.

تام کروز در سیراکیوس از شهرهای مرکزی ایالت نیویورک آمریکا به دنیا آمد. پدرش مهندس برق و مادرش معلم بود. خانواده آنها در اصل ریشه‌ای آلمانی، انگلیسی و ولزی دارند. تام دارای سه خواهر است که ماریان، لی آن و کاس نام دارند. لی آن کار تبلیغات تام کروز را بر عهده دارد./

کد خبر 330440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.