جای خالی حقوق ترافیکی معلولان را پر کنیم

حقوق ترافیکی معلولان که سبب ایجاد فضای شهری ایمن و عبور و مرور بدون دغدغه این قشر از جامعه می‌شود به عنوان یکی از مهمترین حقوق معلولان مطرح است.

به گزارش خبر گزاری ایمنا به نقل از پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، سال‌هاست که بحث حقوق معلولان مورد توجه فعالان اجتماعی قرار داشته و در همین راستا تصویب قانون جامع حمایت از معلولان نیز در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. بر این اساس دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و ‌حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

در این میان حقوق ترافیکی معلولان که سبب ایجاد فضای شهری ایمن و عبور و مرور بدون دغدغه این قشر از جامعه می‌شود نیز به عنوان یکی از مهمترین حقوق معلولان مطرح است، در همین راستا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با همکاری دستگاه‌های مرتبط به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی در حوزه شهری است تا بر پایه آن محل تردد معلولان در جای جای شهر مناسب سازی و ایمن شود. اما تنها راه حمایت از حقوق ترافیکی معلولان پرداختن به تأمین سخت افزارها نیست و در این میان اقدامات نرم افزاری و فرهنگ سازی لازم برای همگانی کردن رعایت حقوق معلولان در نظر است.

بر همین اساس پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان که پیش از این اقدامات فرهنگی گوناگونی در حوزه ترافیکی شهر انجام داده است در جهت فراهم آوردن بستر مناسب برای حضور همگانی و فعال شهروندان در زمینه حمایت از حقوق معلولان پیشگام شد.

پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان از ماه‌ها پیش با برگزاری نشست‌های مشترک با حضور فعالان اجتماعی جامعه معلولان، تشکل‌های حامی این قشر و دستگاه‌های متولی امور معلولان گام‌های نخستین را برای مردمی کردن حمایت از حقوق ترافیکی معلولان برداشت.

هفته معلولان نخستین مناسبت مرتبط پیش رو است تا اقدامات برنامه ریزی شده در زمینه مطالبات و حقوق ترافیکی معلولان در بستر اجرا قرار گیرد و حاصل هم افزایی فکری و عملی دستگاه‌های مرتبط در عمل به نمایش گذاشته شود.

در همین راستا همزمان با هفته معلولان برنامه‌های متنوع بسیاری با همکاری پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان شکل گرفت که در بُعد سخت افزاری و نرم افزاری قابل دسته بندی است. در کنار فعالیت‌های هدفمند مجازی که شامل تولید محتوای مرتبط در زمینه فرهنگ سازی حقوق ترافیکی معلولان است برنامه‌های دیگری نیز در این زمینه طراحی شد.

از جمله این برنامه‌ها ایجاد پویش مردمی "هوای معلولان شهرم را دارم" است که در همان ابتدای شکل گیری این پویش استقبال قابل توجهی از سوی چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی، مسئولان، فعالان رسانه‌ای و عموم مردم صورت گرفت. اجرای ویژه برنامه‌های مرتبط با معلولان در گذر فرهنگی چهارباغ در سه شنبه بدون خودرو نیز از دیگر برنامه‌های طراحی شده ویژه این هفته است که با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

اداره کل بهزیستی استان اصفهان، اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان، هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین استان، مجمع تشکل‌های معلولین استان اصفهان، پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این زمینه همکار و همراه هستند.

کد خبر 330422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.