اختلاف بر سر یک لقمه نان/کیفیتی که به بهانه ارزانی آب می‌رود

در حالیکه قرار بود از چهارم آذر ماه قیمت انواع نان در پایتخت و از ششم آذر ماه در استان‌ها با افزایش ۱۵ درصدی فروخته شود در نهایت با دستور رییس‌جمهور جلوی این تصمیم گرفته شد اما اعضای این صنف ممانعت دولت از گرانی نان را پتکی بر کیفیت نان می دانند.

به گزارش ایمنا، ستاد تنظیم بازار کشور ۲۳ آبان امسال ابلاغ کرده بود که از ابتدای آذر ماه جاری قیمت انواع نان با افزایش ۱۵ درصدی مواجه شود که پس از آن اتاق اصناف تغییراتی در زمان اجرای آن مطرح کرد. اما در نهایت با تصمیم و صحبت‌های رییس جمهور قرار شد که قیمت نان باید به حالت قبل بازگردد.

حسین درودیان مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف با تاکید بر اینکه طبق صحبت‌های رییس جمهوری قرار است افزایش قیمت نان متوقف شود، گفت: تصمیمات بیشتر در این زمینه در جلسه آتی ستاد تنظیم بازار گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر فاضلی رییس اتاق اصناف کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه خریدار و فروشنده این محصول هر دو حقوقی دارند، تصمیم گرفته شده که درباره افزایش قیمت نان در جلسات آتی بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

تصمیم گرانی نان مطالعات کافی نداشت

همچنین رئیس جمهور کشورمان هفتم آذر ماه امسال در گزارش خدمات صد روزه خود، پیرامون قیمت و کیفیت نان، گفت: ما در زمینه بهداشت اگر بتوانیم نان با کیفیت‌تر و مغذی‌تر و آرد غنی‌شده تامین کنیم، مشکلات کمتر می شود. از نظر مواد غذایی و بحث نان، شاید بحث قیمت مطرح باشد. البته با تصمیمی که در این زمینه اتحادیه و برخی از ستادها گرفته بود، مخالفت کردم، چون مطالعات کافی در این زمینه نشده بود.

حسن روحانی تاکید کرد: برای ما مهم این است که مردم در نیازمندی‌های روزمره‌شان مواجه با گرانی‌های ناگهانی نشوند. این گرانی‌ها برای مردم قابل تحمل نیست. برای مردم بسیار سخت است.

وی افزود: هدف این است که کیفیت را بالا ببریم. به معنای اینکه نان مصرفی مردم، مواد غذایی لازم را داشته باشد. ترکیب گندم‌ها مناسب باشد. الان از یک جا یارانه خرید تضمینی داریم، یعنی گندم اگر از خارج خریداری کنیم ۷۰۰ تومان تمام می‌شود ولی از داخل که خریداری می‌کنیم، حدود ۱۴۰۰ تومان یعنی دو برابر قیمت جهانی گندم را از کشاورز خریداری می‌کنیم. از آن طرف گندم را به نانوایان با قیمت خیلی پایین‌تر داریم، می‌دهیم به دلیل اینکه مردم با نان گران مواجه نشوند. پس هم کیفیت را باید اصلاح کنیم و هم قیمت بایدمتعادل باشد و نباید به مردم فشار بیاوریم و این یکی از آن مواردی است که در مسأله بهداشت اهمیت دارد.

با گرانی نان مشکلات نانوایان را نباید حل کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اعتقاد بر اینکه با گرانی نان نباید مشکلات نانوایان را حل کرد، گفت: به طور قطع گرانی نان و آرد در عمل موجب افزایش کیفیت نان نمی شود و مردم از این بابت ضرر می کنند.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: چند سال پیش زمانی که بحث افزایش قیمت آرد و نان مطرح شد با توجه به اینکه این محصول نیاز اکثریت مردم از غنی و فقیر است، با مخالفت های بسیاری مواجه شد که سوبسید نان برداشته شود.

وی با بیان اینکه مطابق برخی آمارها مصرف آرد در کشورمان ۲ برابر بیش از کشورهایی با جمعیت مشابه ایران است، افزود: با توجه به اینکه نرخ نان پایین است به طور میانگین از هر ۳ نان خریداری شده حدود ۱.۵ نیم نان مصرف و بقیه دورریز دارد.

گرانی و آزادپز شدن نان کیفیت نان را بهتر نکرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه چهارسال پیش اعلام شد که گرانی نان و آزادپز شدن آن موجب رقابت نانوایی ها و در نهایت افزایش کیفیت نان خواهد شد، تاکید کرد: در حقیقت ما شاهد این اتفاق نبودیم و با وجودی که آرد و نان گران شد اما در عمل کیفیت نان بهبود نیافت.

وی گفت: پیش از هدفمندی یارانه ها به طور مثال نرخ نان سنگک بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بود در حالیکه اکنون نرخ همین نان به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است اما کیفیت نان با پیش از هدفمندی یارانه ها تغییری نکرده است.

به گفته موسوی لارگانی، با توجه به معیشت نابسامان قشر بالایی از جامعه و گذران زندگی برخی از اقشار با یارانه ها، گرانی ها و افزایش هزینه های مایحتاج مردم شرایط را سخت تر می کند.

وی در خصوص اینکه نانوایان نیز معتقدند که هزینه های صنف آنها در این سال ها افزایش داشته و ثبات نرخ نان بر زندگی آنها تاثیر گذار بوده است، گفت: البته باید قبول کرد که در طول این سال ها هزینه های گاز، برق، کارگر، بیمه و ... در صنف نانوایی افزایش داشته اما گرانی هر چند وقت یکبار نان راهکار مناسبی برای حل مشکلات این صنف نیست.

دستور گرانی نان با فشار مطبوعات و مخالفان دولت لغو شد

به گفته وی، ما نباید به دلیل مشکل یک قشر و یا صنف از جامعه موجب گرانی و بی ثباتی زندگی بقیه مردم شویم چرا که قشر بزرگی از جامعه با افزایش نرخ نان سروکار دارند بنابراین باید مشکلات صنف نانوایان را به نحو دیگری حل کنیم.

از سوی دیگر مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان در خصوص لغو دستور گرانی نان توسط رئیس جمهور به خبرنگار ایمنا، گفت: متاسفانه رئیس جمهور تحت فشار مطبوعات و همچنین مخالفان خود، این تصمیم را اتخاذ و مجبور شد دستور لغو اجرای تغییر نرخ نان را براساس قیمت تمام شده را صادر کند.

محمدرضا خواجه تاکید کرد: لغو دستور گرانی نان با نرخ جدید توسط رئیس جمهور همانند پتکی بر کیفیت نان است و این تصمیم موجب افزایش ضایعات نان در کشور می شود.

غفلت از افزایش نرخ نان و ضایعات ۳۰ درصدی نان

وی تصریح کرد: غفلت و ممانعت از افزایش نرخ نان موجب شده که اکنون شاهد ضایعات ۳۰ درصدی نان باشیم.

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان با بیان اینکه زیاد شدن ضایعات نان مربوط به دیروز و امروز نیست و علت نامرغوبی نان در ایران به دلیل تصمیمات نپخته استانداران و وزرای گذشته بوده که در نهایت موجب تخریب کیفیت نان در کشور شده است.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود که افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان به معنای بهبود کیفیت نان نیست، گفت: این موضوع صحت دارد اما افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان می توانست بخشی از مشکلات نانوایان را حل کند چرا که در حال حاضر قیمت یک نان با تعرفه دولتی و یا آزادپر تنها ۲۰۰ تومان تفاوت دارد.

خواجه افزود: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک نان تافتون با وزن چانه ۲۰۰ گرمی، ۴۰۰ تومان است که اکنون ۲۱۰ تومان فروخته می شود اما این اختلاف قیمت موجب شده تا استانداردهای بهداشتی در نانوایان سقوط کند.

نانوایان آزادپز غیرحرفه ای کیفیت نان را کاهش دادند

وی اضافه کرد: ممانعت از افزایش نرخ نان در نهایت موجب فرار کارگران ماهر از این صنف، اخراج کارگران نانوا و استفاده از دستگاه های نامرغوب شاطرماشین می شود که کیفیت نان را بدتر از اکنون خواهد کرد و در نهایت موجب لغزش نانوایان و کاهش کیفیت و کمیت وزن چانه نان می شود.

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان با اعتقاد بر اینکه دولت باید نرخ نان را براساس قیمت تمام شده ارائه کند و در نهایت نظارت عالمانه بر آن داشته باشد، گفت: متاسفانه دولت طی چند سال گذشته به طور لجام گسیخته، مجوز کسب برای نانوایان غیرحرفه ای صادر کرده است که نتیجه آن وجود نانوایان آزادپز با پخت نان غیر ایده آل است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نانوایان آزادپر موفق به بهبود کیفیت نان نشدند، بیان داشت: حذف فاصله صنفی و اعطای مجوز بی رویه به افراد غیرحرفه ای بجای ایجاد رقابت سالم، موجب رقابت ناسالم در گرانی نان بی کیفیت شد.

قحط الرجال کارگر حرفه ای نانوا در کشور

خواجه با انتقاد بر اینکه به دلیل بی مهری دولت به شغل نانوایی طی ۴۰ سال گذشته، کارگر حرفه ای در این صنف قحط الرجال شده است، تصریح کرد: متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسانه موجب شده دود بی کیفیتی نان به چشم مردم برود در حالیکه دولت باید با ارائه نرخ به موقع در ابتدای هر سال مانع از پایمال شدن حقوق نانوایان می شد که در نهایت رشد کیفیت نان ملی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: متاسفانه لغو دستور گرانی نان موجب اعتراض نانوایان در شهرهای مختلف شده است اما به اعتقاد بنده این مشکل باید از طریق چانه زنی با نمایندگان مجلس حل و فصل شود.

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه به طور قطع طی هفته های آینده در خصوص افزایش نرخ نان جلساتی در سطح استانی و کشور برگزار خواهد شد، بیان داشت: تا زمانی که نظر رئیس جمهور پیرامون لغو دستور گرانی نان تغییر نکند نانوایان مجوز گرانی نان نخواهند داشت.

با این وجود به دنبال تصمیم رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده است که افزایش قیمت نان ابلاغ نشود تا در جلسه ستاد تنظیم بازار موضوع مجددا به بحث گذاشته شود اما آنچه قابل اهمیت است در این زمینه تصمیمی باید اتخاذ شود که علاوه بر رعایت حقوق تولیدکننده (نانوا) و مصرف کننده، در نهایت کیفیت نان بیش از این روز به روز به بهانه ارزانی آب نرود.

گزارش از ریحانه السادات سجادی

کد خبر 330341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.