سالانه ۲ هزار نفر به جمعیت معلول استان اضافه می شود/ مشاوره ژنتیک تضمین کننده جامعه سالم

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان از اضافه شدن سالانه حدود ۲ هزار نفر به جمعیت معلول استان خبرداد و گفت: مشاوره ژنتیک یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از معلولیت است که مردم به دلیل باورهای غلط از آن استفاده نمی کنند.

مجتبی ناجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: پیش بینی می کنیم سالانه هزار و۸۰۰ تا ۲هزار نفر معلول به جمعیت معلول استان اصفهان اضافه شود؛  به همین دلیل مجموعه فعالیت هایی را در راستای پیشگیری از افزایش معلولیت ها دنبال می کنیم؛  که هدف اولیه آن کاهش بروز معلولیت است.

وی افزود: گروه اول فعالیت ها ارائه خدمات مشاوره ژنتیک برای افرادی است که قصد ازدواج یا فرزند آوری دارند، توصیه می شود این گروه با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک از این خدمات استفاده کنند تا با بررسی شجره نامه ژنتیکی آن ها، ضریب خطر ژنتیکی مورد ارزیابی قرار گرفته و مداخلات لازم جهت پیشگیری از معلولیت ها انجام شود.

ناجی تصریح کرد: مردم به دلیل باورهای غلطی مثل اینکه با انجام مشاوره ژنتیک ممکن است ازدواج انجام نشود و بر چسب خاصی به فرد بخورد از این مشاوره ها استفاده نمی کنند، درصورتی که اگر ضریب خطر و مشکلات احتمالی را بدانیم اقدامات پیشگیرانه زودهنگام و موثر را می توانیم به زوجین ارایه دهیم.  با دانش ژنتیک می توانیم از بروز معلولیت ها جلوگیری کنیم.  ضمن اینکه هیچ  مشاور ژنتیکی توصیه به انجام نشدن ازدواج نمی کند؛  بلکه ریسک خطر را برای هر فرد بررسی کرده و به اطلاع زوجین می رساند. بنابراین توصیه می کنیم که مردم با اطمینان خاطر و برای سلامتی خود و فرزندانشان از مشاوره ژنتیک استفاده کنند.

ناجی با بیان اینکه گروه دیگری از این فعالیت ها غربالگری نوزادان و کودکان از نظر شنوایی است، ادامه داد: در شهر اصفهان صد در صد موالید در ۶ ماه اول سال جاری معاینه شده و ۵۰ نوزاد به عنوان موارد دارای مشکلات شنوایی شناسایی شدند که اقدامات لازم مثل کاشت حلزون برای آن ها انجام شد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در زمینه مشکلات بینایی نیز طرح معاینه کودکان ۳ تا ۶ ساله در مهد کودک ها اجرا می شود که طی آن کودکانی که نیاز به پیگیری بیشتر داشته باشند به مراکز بینایی سنجی و تخصصی ارجاع داده می شوند.

وی افزود: برنامه آگاه سازی جامعه از علل عمده معلولیت ها  نیز با همکاری آموزش وپرورش برای آشنایی دانش آموزان با عوامل پر خطر  در ایجاد معلولیت در حال اجرا است.  

کد خبر 330292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.