سرمایه گذاری در شهرها نیازمند اعتمادسازی است

لنجان_شهردار فولادشهر گفت: هدف اصلی شهرداری‌ها از اجرای طرح ‌های مشارکت بخش خصوصی ارایه خدمات عمومی با کیفیت مناسب به شهروندان است از سوی دیگر انگیزه اصلی بخش خصوصی نیز، ماهیت اقتصادی و کسب‌وکاری دارد از این رو باید شرایط و تسهیلاتی ایجاد کرد که بخش خصوصی از نظر مالی برانگیخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فرهاد سلیمی در نشست با نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوره خشکسالی مالی شهرداری ها اظهار کرد: امروز موضوع کمبود بودجه به مسئله ای فراگیر در کل شهرداری‌های کشور تبدیل شده است و بر همین اساس کاهش صدور پروانه ساختمانی، عدم پرداخت به موقع عوارض آلایندگی کارخانه های صنعتی و مالیات بر ارزش آنها باعث شده درآمد شهرداری ها در حالت نزولی قرار گیرد.

وی افزود: در مجموع منابع درآمدی شهرداری ها را می توان به دو دسته پایداروناپدار تقسیم کرد که عوارض صدور پروانه و فروش تراکم در دسته منابع ناپایدار قرار می گیرد که اکنون سهم عمده ای در تامین منابع مالی شهرداریها دارند  لذا باید گفت عدم ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداری های سراسر کشور موجب شده تا با فروکش کردن ساخت و ساز در شهرها، درآمد شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز به شدت کاهش یابد.

شهردار فولادشهر تصریح کرد: باید توجه داشت ادامه روند فعلی در مدیریت شهری آثار و تبعات نامطلوب و هزینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی را برای شهرها و مدیریت شهری به دنبال خواهد داشت و شهرداری ها را باشکست مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: البته نمی‌شود یک شبه انتظار داشت شهرداری برای خود درآمد پایدار ایجاد کند اما قطعا بحران پیش آمده تلنگری برای شهرداری و شورای شهر باست تا در جهت ایجاد درآمدهای پایدار گام بردارند.

سلیمی اضافه کرد: جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف همواره عاملی مهم برای تداوم رشد اقتصادی هر شهر به شمار می رود و در این میان شهرداری ها، یکی از نهادهای عمومی با توان و ظرفیت های متعدد هستند که قادرند با بهره گیری از تمامی قابلیت ها و ویژگی های آن شهر ظرف توسعه اقتصادی و شهری را انباشته ساخته و پیشبرد اهداف کلان شهر را میسر کنند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت بخش عمده ای از ظرفیت ها و توانمندی های توسعه شهری در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نهفته است که متاسفانه رویکردهای گذشته در شهرداری ها مانع از ظهور و شکوفایی این استعدادهای بالقوه شده لذا امروز باید به سمتی گام برداشته شود که سرمایه گذاران رقبت به مشارکت در طرح های شهرداری ها را داشته باشند.

شهردار فولادشهر بیان کرد: هدف اصلی شهرداری‌ها از اجرای طرح ‌های مشارکت بخش خصوصی ارایه خدمات عمومی با کیفیت مناسب به شهروندان است از سوی دیگر انگیزه اصلی بخش خصوصی نیز، ماهیت اقتصادی و کسب‌وکاری دارد از این رو باید شرایط و تسهیلاتی ایجاد کرد که بخش خصوصی از نظر مالی برانگیخته شود.

وی بر اینکه جذب سرمایه‌گذار به این پروژه‌ها تحول خوبی را در حوزه اقتصاد و اشتغال ایجاد می‌کند گفت: جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و تسهیل امور اداری برای این افراد یکی از مهم‌ترین راهکارهای این مسئله است  که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 330209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.