اچ آی وی؛ بیماری عفونی قابل کنترل/ مبتلایان به ایدز نباید از زندگی اجتماعی محروم شوند

بیماری ایدز تا کنون جان میلیون ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس اچ آی وی آلوده می شوند. اما تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، از سال ۱۹۸۸ تا کنون، اول دسامبر برابر ۱۰ آذر هر سال به عنوان روز جهانی ایدز در نظر گرفته شده و شعار خاصی برای این روز اختصاص داده شده است. هدف اصلی از انجام این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

در روز جهانی ایدز بسیاری از افراد لباس‌های خود را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و بیماری ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی بیماری است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می شود به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونت ها نیست. این عفونت ها شامل مواردی است که عفونت های فرصت طلب نام دارند و سایر بیماری هایی که در شرایط ضعف سیستم ایمنی عمل می کنند.

در واقع زمانی که فردی با ویروس ایدز آلوده می شود و ویروس وارد بدن او می شود، ابتدا ویروس در سلول های سفید خون او زندگی و تکثیر پیدا می کند. این در حالی است که فرد آلوده به ویروس ایدز، ویروس را در مایعات خاص بدن خود از مانند خون، شیر و ... حمل می کند. انتقال ویروس فقط در صورتی میسر است که این چنین مایعات آلوده به ویروس ایدز وارد جریان خون فرد دیگری بشوند.

"سلامتی حقی برای همه"؛ شعار روز جهانی ایدز در سال 96

دکتر محسن نقیه، پزشک عمومی و رییس درمانگاه شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیماری ایدز گفت: شعار روز جهانی ایدز سال 96 "سلامتی حقی برای همه" است. در واقع آنچه ما را در معرض خطر قرار می دهد رفتارهای پر خطر ماا ست نه زندگی در کنار افراد مبتلا. 

شعار روز جهانی ایدز در سال 2017 :افزایش اثربخشی از طریق شفاف سازی، پاسخگویی و مشارکت عمومی اعلام شده است.

وی افزود: اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را به نام ایدز می شناسند، در حالی که ایدز تنها مرحله انتهایی از بیماری اچ آی وی است که اگر فرد به موقع و صحیح تحت مراقبت  و درمان  قرار گیرد ممکن است تا آخر عمر ایدز اتفاق نیفتد و فرد بدون علامت باشد.

این پزشک عمومی در مورد تفاوت میان عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز بیان داشت: عامل ایجاد بیماری اچ آی وی، یک ویروس به نام (HIV) ویروس نقص ایمنی انسانی است.

دکتر نقیه در ادامه خاطرنشان کرد: ویروس اچ آی وی در گبول سفید خون زنده می ماند. گلبول سفید در خون و ترشحات بدن وجود دارد و خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می رود . این در حالی است که حرارت و مواد ضد عفونی کننده مانند وایتکس به راحتی می توانند ویروس را از بین ببرند.

رییس درمانگاه شهرداری اصفهان ادامه داد: ویروس در گلبول سفید جایگزین می شود و با استفاده از امکانات گلبول سفید رشد و تکثیر می کند.اما در ابتدا فرد مبتلا به بیماری هیچ گونه علامتی ندارد. در صورت درمان نشدن ، به تدریج گلبول سفید توانش کم می شود و نمی تواند از بدن در مقابل سایر میکروب ها دفاع کند .

در این مرحله بیماری های عفونی و سرطان ها در بدن فرد فرصت رشد و بیماری زایی پیدا می کنند که به این مرحله ایدز می گویند.

ویروس ایدز از راه هوا یا غذا منتقل نمی شود

دکتر نقیه راه های انتقال اچ آی وی را شامل تماس جنسی، استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی، دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده، انتقال از مادر مبتلا به نوزاد طی بارداری ، زایمان و شیردهی( انتقال عمودی) دانست.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: این ویروس از راه هوا یا غذا منتقل نمی شود .اچ آی وی از طریق تماس های معمولی مانند دست دادن ، سرفه ، استفاده از ظروف و وسایل غذا خوری مشترک ، استفاده از استخر ، توالت و حمام مشترک و نیش حشرات منتقل نمی شود.

بنابراین نیازی نیست تا مبتلایان را از سایر افراد جدا کرده و یا از زندگی اجتماعی محروم کنیم.

وی راه های پیشگیری را وفاداری به همسر، پرهیز از مواد مخدر و یا محرک، خویشتن داری در زمان تجرد، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک مانند وسایل تزریق ، تیغ اصلاح ، سوزن خالکوبی، پیشگیری از ابتلای نوزاد با مصرف داروهای ضد ویروس در طی دوران بارداری ، به همراه سایر مراقبت های لازم برای مادران مبتلا عنوان کرد.

تشخیص آلودگی به ویروس ایدز

بلافاصله بعد از آلوده شدن، برخی افراد ممکن است علائمی گذرا شبیه یک سرماخوردگی ساده داشته باشند. حتی ممکن است فرد آلوده شده باشد، اما کاملاً احساس سلامت کند. تنها راهی که شخص می تواند از وضعیت خود مطمئن شود انجام آزمایش برای کشف آنتی بادی های ضدویروس ایدز (پروتئین هایی که در بدن برای مبارزه برعلیه ویروس ایدز تولید می شوند) است. این آزمایش بر روی نمونه خون فرد مشکوک انجام می شود. اگر در خون شخص، آنتی بادی های ضدویروس ایدز موجود باشد معنای آن این است که به ویروس ایدز آلوده شده است.

اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است

دکتر نقیه در مورد تشخیص اچ آی وی بیان داشت: فرد مبتلا به اچ آی وی ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد. به همین علت تنها راه تشخیص آن ، انجام آزمایش خون از نظر اچ آی وی است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این که از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان تشخیص با آزمایش خون ،‌ ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد که به آن مدت دوره پنجره گفته می شود. در این زمان با وجود منفی بودن آزمایش ، امکان انتقال ویروس وجود دارد.

رییس درمانگاه شهرداری اصفهان در مورد اینکه چه نوع خدماتی در رابطه با اچ آی وی در کشور وجود دارد، گفت:اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است، به صورتی که اگر به موقع تشخیص داده شود و بیمار تحت مراقبت قرار گیرد، درمان های موجود می توانند بیماری را تحت کنترل در آورده و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی افراد مبتلا و افزایش طول عمر آنها شود.

دکتر نقیه به افرادی که سابقه ارتباط جنسی حفاظت نشده و مصرف مواد مخدر دارند توصه کرد تا با انجام آزمایش اچ آی وی، هرچه سریع تر از وضعیت ابتلای خود به ویروس مطلع شوند تا بتوانند از خدمات درمانی و مراقبتی مناسب در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف داروهای ضد ویروس ، باعث کاهش احتمال اچ آی وی از بیمار به دیگران و نیز کاهش انتقال از مادر مبتلا به فرزند می شود.

اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز در سطح شهر اصفهان خدمات ارائه می کنند

این پزشک عمومی در خصوص مشاوره در خصوص بیماری ایدز در اصفهان اعلام کرد: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری  مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی است که در خیابان بزرگمهر قبل از میدان احمد اباد واقع شده است. 

وی همچنین از  ارائه اتوبوس ایدز در شهر اصفهان خبر داد که به منظور تست و مشاوره رایگان  در سطح شهر اصفهان اماده ارائه خدمات هستند.

دکتر نقیه گفت: چنددستگاه اتوبوس در میادین و محل های تجمع مردم قرار گرفته و پرسنل با دادن پمفلت های آموزشی به مردم خصوصا جوانان آنان را دعوت به سوار شدن اتوبوس و انجام مشاوره و تست رایگان HIV می کنند. 

کد خبر 330116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.