اعتیاد شهرداریها به درآمدهای ناپایدار

عضو شورای شهر تهران گفت: به وسیله روش‌های سنتی نمی‌توان به جنگ غول فساد رفت و لازم است در راستای شفافیت، هوشمندسازی انجام شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

به گزارش ایمنا، مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پنجاه و نهمین اجلاس روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر تهران و روسای شورای شهر کلانشهرها ضمن ابراز تاسف در رابطه با حادثه زلزله غرب کشور اظهار کرد: تجربه زلزله غرب کشور زلزله را شرمنده کرد، اما واقعیت تلخ عبارت بود از اینکه ایمنی و مدیریت بحران دو بعد فراموش شده مدیریت کشور هستند، چراکه ما نه خوب پیش بینی و نه خوب مدیریت کردیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به جایگاه شوراهای شهر عنوان کرد: حکمرانی خوب 8 شاخص اساسی و 40 شاخص فرعی دارد و مواردی مانند مشارکت مردمی، شفافیت، بهره‌وری و اثربخشی را در برمی‌گیرد که ما در این زمینه‌ها مجموعا در سطح منطقه‌ای و ملی کارنامه‌ خوبی نداریم.
وی ادامه داد: در گزارش‌های سال 93 در کنفرانس ارزیابی اقتصادی ایران مطرح شده است که درست است که تحریم ها به کشور ضربه زد، اما حتی اگر تحریم‌ها هم نبود، باز هم رشد منفی اقتصادی را در پیش داشتیم و علت اصلی آن نیز کاهش شدید بهره‌وری در دوره سال‌های 84 تا 92 بود.
الویری ادامه داد: مسئله کوچک کردن دولت و واگذاری کار به مردم برای رسیدن به بهره‌وری اهمیت دارد، چراکه در قانون نیز این مسئله دیده شده است.
کوتاهی دستگاه‌های دولتی در واگذاری امور به شوراها
وی افزود: در قانون مشخص شده امور استان‌ها به شورای شهر سپرده شود تا چابک‌سازی دولت اتفاق بیافتد، اما دستگاه‌های دولتی نه تنها در خصوص چابک‌سازی و واگذاری امور به شوراها عمل نکردند، بلکه در داخل خودشان هم این اتفاق نیافتاده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: لازم است به وسیله شورای عالی استان‌ها دولت را به اجرای این اصول قانونی مجاب کنیم تا بتوانیم به بهره‌وری بالا دست یابیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان گزارشی از کمیسیون مزبور در شورای شهر تهران اظهار داشت: ما چند کار کلیدی را در کمیسیون برنامه و بودجه می‌توانیم انجام دهیم که یکی از آن‌ها رسیدن به درآمد پایدار است.
وی با اشاره به عملکرد کمیته بودجه شورای شهر تهران افزود: در کمیته بودجه، سیاست‌های جدیدی که در بودجه سال بعد لازم است تهیه شوند را بررسی می‌کنیم، به عبارتی سیاست‌های اجرایی بودجه سال بعد تدوین می‌شود و همچنین این کمیته برای نظارت در پروژه‌ها کارگروه‌های کارشناسی تشکیل داده است.
وی اضافه کرد: قبلا گزارش حسابرسی و تفریغ بودجه مطرح می‌شد بدون اینکه توجهی به آن بشود، اما ما امروز به پروژه‌های عمرانی و گزارش‌های حسابرسی توجه لازم را معطوف می‌کنیم.
الویری با اشاره به کمیته شفافیت و هوشمندسازی افزود: به وسیله روش‌های سنتی نمی‌توان به جنگ غول فساد رفت، هوشمندسازی هزینه‌ها را کاهش داده و با فساد مبارزه می‌کند که تاکید می‌کنیم هوشمندسازی و شفافیت را جدی بگیرید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد کمیته تشکیلات و منابع انسانی ادامه داد: در پایتخت و بسیاری از کلانشهرها، شهرداری حجیم شده است و در سازمان‌ها، معاونت‌ها، مناطق و نواحی آن برنامه ریزی منابع انسانی لازم و ضروری است
وی افزود: ساماندهی نیرو، بازنگری، کوچک‌سازی تشکیلات و بالا بردن بهره‌وری پرسنل امری اساسی است که در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار معتاد شده‌اند
الویری با اشاره به کارکرد کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات در شورای شهر تهران بیان داشت: این کمیته ما را از درآمدهای ناپایدار نجات خواهد داد، چراکه بیشتر شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار معتاد شده‌اند.
وی اضافه کرد: در این بخش برنامه‌هایی برای رفتن به بخش درآمدهای پایدار لحاظ شده، همچنین لازم است دولت را مجاب کنیم که در راستای مدیریت یکپارچه شهری مشروط به آن که منابع را در اختیار قرار دهند، حرکت کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به محروم کردن شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده محلی اظهار داشت: محروم کردن شهرداری‌ها از مالیات محلی ظلم بزرگی است که مدیریت شهری را از درآمدهای منطقه‌ای بی‌بهره کرده است.
کد خبر 329893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.