عکس امام خمینی(ره) نباید در قاب غفلت خاک بخورد

صبح امروز اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان به همراه رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) استان اصفهان دیداری به منظور توسعه منویات حضرت امام داشتند تا در این فضای غبارآلود تفکرات، مسیری روشن برای سیرابی جامعه از تفکرات ایشان هموار شود.

به گزارش ایمنا، این نشست در حالی برگزار شد که رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) استان اصفهان، نایب رییس شورا، رییس کمیسیون فرهنگی شورا، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی و رییس سازمان فرهنگی در آن حضور داشتند.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عباس کُمساری رییس موسسه حفظ آثار و نشر ارزش های امام خمینی(ره) گفت: «ما تنها نهادی هستیم که به دستور امام در سال ۶۷ تشکیل شد تا آثار امام حفظ و نگهداری شود، پس از آن این موسسه شکل قانونی به خود می گیرد و جمع آوری و ترویج اندیشه های امام(ره) از وظایف آن است.»

نسل های دوم به بعد انقلاب با اندیشه های امام غریبه اند

وی ادامه داد: آثار مختلفی از امام جمع آوری و ترجمه شده و خلایی در این باره نیست. اما ترویج اندیشه های امام موضوع مهمی است که متاسفانه به آن عمل نشده است. ترویج این اندیشه ها تنها وظیفه بنیاد نیست البته ردیف های بودجه ای هم برای آن دیده شده است تا شهرداری ها و سازمان های مختلف ۳ درصد بودجه خود را در این راه صرف کنند. 

رییس موسسه حفظ آثار و نشر ارزش های امام خمینی(ره) اضافه کرد: نکته مهم در این میان ترویج گفتمان امام است. متاسفانه بسیاری از اقدامات نهاد ها برای نشر آثار امام تنها محصور به عکس ایشان در قابها شده است و جامعه ما در نسل های دوم، سوم و حتی چهارم با اندیشه های امام آشنا نیستند. بنیاد امام در برخی از استانها مانند اصفهان، قم، مرکزی و تهران شعبه دارد و در اصفهان هم این بنیاد به همت آیت الله طاهری با همکاری نهادهایی مانند شهرداری تاسیس و سپس مراحل تکمیلی آن طی شد.

همکاری با سازمان های فرهنگی به منظور نشر اندیشه های امام(ره)

حجت الاسلام والمسلمین کُمساری اضافه کرد: اما متاسفانه بعد از تغییرات مدیریتی و در زمان شهرداران بعدی ارتباطی میان این ۲ نهاد جز در دوره قبلی ایجاد نشد. بنده مکاتبات زیادی با شهرداران قبلی داشتم که متاسفانه پاسخ آنها نیز داده نشد. اصفهان به دلیل جایگاه هنری خود بیشتر رویکرد هنری دارد و امروزه موسسه نشر آثار امام و نگارستان امام یکی از فعال ترین مراکز فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود این درحالی است که وظیفه ما ورود به مباحث هنری نیست. اما به دلیل همکاری و مشارکت برای حفظ و انتشار اندیشه های امام همکاری های خوبی با گروه های فرهنگی داریم.»

«به عنوان مثال با خانه مستند، کانون عکاسان، انجمن سینمای جوان و گروه های موسیقی همکاری خوبی داریم. در سال گذشته میزبان جشنواره فیلم کوتاه روح الله بودیم که هنرمندان بنامی برای این مهم وارد اصفهان شدند. در سال ۹۶ نیز اولین جشنواره داستان و عکس روح الله با استقبال خوبی برگزار شد.»

جذب ۲۰ هزار نفر برای فراگیری وصیت امام

رییس موسسه حفظ آثار و نشر ارزش های امام خمینی(ره)  گفت: همچنین خواهان برگزاری تئاتر و نمایش نامه نویسی با موضوع امام(ره) هستیم. این جشنواره از اول بهمن ماه آغاز می شود. در حوزه مختلفی دیگری هم برنامه های دیگری داریم. سال گذشته موفق به جذب ۲۰ هزار نفر از دانشجویان در سامانه آموزشی با موضوع وصیت نامه امام شدیم. همچنین در حوزه های آموزشی و ترویجی دیگر فعالیت های خوبی داریم. این برنامه ها شامل ترویج اندیشه های امام است و بازخوردهای خوبی نیز داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین کُمساری افزود: اصفهان علی رغم اینکه یکی از پایگاه های انقلاب چه بعد و قبل از انقلاب بوده است هنوز در آن یک المان و یا تندیسی از امام (ره) دیده نمی شود. البته میدان نقش جهان به نام ایشان است اما باید اقدامات موثرتری صورت گیرد. البته برخی دوست ندارند اندیشه هام امام مطرح شود زیرا سیاست هایشان با منویات امام در تضاد است.

آمادگی شورا برای واگذاری مکانی برای تشکیل کمیته نشر اندیشه های امام

وی اضافه کرد: مردم معتقدند که شورا باید تنها امور شهرداری را انجام دهد در صورتی که باید برنامه های یک شهر را پیش ببرد. متاسفانه در اصفهان هم افزایی لازم میان دستگاه های فرهنگی وجود ندارد و با توجه به محدودیت های بودجه ای، همکاری در برنامه های فرهنگی مطلوب به نظر می رسد. به عنوان مثال جشنواره شعر در خانه هنرمندان و یا سایر نهادها شکل می گیرد پس بهتر است با یک هم افزایی جشنواره ای در سطح عالی برگزار کنیم.

وی بیان کرد: دغدغه های های مهم و یکسانی در این جلسه مطرح شد. برخی اذعان می کنند شاید ترویج اندیشه امام نیاز نباشد. متاسفانه در کتابها و رسانه ها امام یک چهره قهر و مهر دارند در صورتی که این ناشی از عدم معرفی صحیح امام(ره) است. پیشنهاد می شود کمیته ای به این منظور میان شهرداری و آموزش و پرورش و حتی با حضور سایر نهادها برای ترویج مطلوب اندیشه های امام(ره) تشکیل شود.

کد خبر 329864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.