مصاحبه احمدی‌نژاد دارای ده‌ها دروغ و توهین و گنده‌گویی بود/ حکمت صبر قوه‌قضاییه رامی فهمید

سخنگوی قوه ‌قضاییه گفت: یکی از صحبت هایی که احمدی‌نژاد این روزهای اخیر به عنوان مصاحبه کرد را نگاه کردم؛ حقیقتا ده‌ها دروغ و خلاف واقع و گنده گویی و توهین به این و آن بود.

به گزارش ایمنا به نقل از تسنیم. حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود درباره صحبت های و اظهارات اخیر احمدی نژاد اظهار کرد: یاد یک داستانی افتادم. یک لاتی یک مدت از چشم‌ها افتاده بود و رنج می‌برد که کسی محل نمی‌دهد. این فرد یک روزی آمد در یکی از میادین نسبتا شلوغ شهر، داد و هوار کرد و به زمین و آسمان مثل آدم‌های عقده‌ای فحش می‌داد که چرا کسی دیگر تحویلش نمی‌گیرد و برخی مردم ایستاده بودند که ببینند چه می‌گوید. حکیمی رد می شد و همراهان حکیم گفتند بایستیم که چه می گوید. حکیم گفت که این همه این کارها را می‌کند که دیده شود. برخی افراد زبان‌شان به خلاف‌گویی عادت کرده است. به قول معروف زبان هرز شده است و هرچه به زبانش بیاید می‌گوید. برخی افراد اینطور هستند که مثل اینکه خود را خیلی بالاتر از همه چیز و همه کس و قانون می بینند و یک خودخواهی و یک خود بزرگ بینی و نخوت دارند که هر چه به ذهنشان می رسد، فکر می کنند حق مطلق است. این افراد را آدم نمی داند چه تعبیری درباره شان داشته باشد. آقایی که اسم بردید فقط یکی از صحبت هایی که این روزهای اخیر به عنوان مصاحبه کرد را نگاه کردم و فرصت ندارم که همه اینها را بخوانم و ببینم و بخواهم وقت صرف کنم.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در این صحبت که یادم نیست ۴۰ دقیقه بود یا کمتر یا بیشتر، حقیقتا ده‌ها دروغ و خلاف واقع و گنده گویی و توهین به این و آن بود. چه طور چنین چیزی امکان دارد و چرا اصلا؟ ایشان می گوید که در کل دنیا دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت در دولت است. واقعا تو رفتی تحقیق کردی؟ آمار داری؟ من که از کل دنیا خبر ندارم. اما از آن مقداری که خبر دارم، این حرف درست نیست که حالا اصلا این حرف مهم نیست و مانند سایر حرف های بی پایه ایشان است که شهره عام و خاص است.

ادعاهای احمدی نژاد یعنی مجلس و شورای نگهبان بیخود کرده است

وی افزود: ایشان می‌گوید اینها در کشور ما مربوط به قوه قضاییه است و البته اینها خلاف قانون اساسی به قوه قضاییه وصل شده است. تو که خودت می گویی مدرک تحصیلی من راه و ساختمان است. اینها وضع شده، مجلس رفته، قانون اساسی شورای نکهبان دارد که تصویب کرده و به مرحله قانون درآمده است. تو چطور به خودت اجازه می دهی که بگویی اینها خلاف قانونی اساسی است. این یعنی مجلس و شورای نگهبان بیخود کرده است. در جای دیگر می‌گوید که تنها قوه‌قضاییه است که ۳۸ سال است از آن نقد و انتقاد نشده است. حالا خودش در جای دیگر در پاسخ به مجری که می‌گوید نقد و مجلس تحقیق تفحص فرستاد و پاسخ می دهد آن موقع یا خوب بود یا خوب عمل می‌کرد. پس ۳۸ سال خوب عمل می کرده و همین حالا بد شده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: از همان ابتدا، برخی مغرضانه و برخی دلسوزانه، نقدهای جدی می‌کردند و حتی فحش می دادند. تو که می گویی در طول ۳۸ سال هیچ کس انتقاد نکرده، خود رییس جمهور فراری بنی صدر چه می گفت؟ پس این حرف هم بی پایه و بی اساس است. کلاه خود شما را قاضی قرار می دهم. این مدتی که همین آقایان این حرف ها را زدند، بیشتر از این می شود به قوه قضاییه بد گفت؟ در جای دیگر می‌گوید یک روزی قوه قضاییه خوب عمل می‌کرد و یا عملکردش قابل قبول بود و حالا خراب شده است. چطور است که وقتی شما مورد تحقیق قرار گرفتید، خراب شد؟ مجری می پرسد که چرا قبلا انتقاد نمی‌کردید؟ می گوید قبلا خوب بود و حالا خراب شده است. یعنی قوه قضاییه در این چند سال بد عمل کرد چون برخی افراد شما تحت تعقیب قرار گرفتند. در جای دیگر می‌گوید که امور زندان‌ها چه ربطی به قوه قضاییه دارد؟ گاهی وقت‌ها آدم به کجا می‌رود؟ نخوت و خودخواهی به کجا می‌رسد؟

وی افزود: می‌گوید اول انقلاب شورای انقلاب بدون توجه به مسائل حقوقی یک مصوبه کرد و همین طور مانده است. یعنی آنها هیچ کدام مسایل حقوقی سرشان نمی‌شده و ایشان که مدرکش حقوقی نیست، به مسائل حقوقی توجه داشته است. یعنی امور سازمان زندان ها به خاطر مصوبه شورای انقلاب به قوه قضاییه وصل است. سازمان زندان ها در بهمن ماه سال ۶۴ طبق قانون مجلس و بعد هم تایید شورای نگهبان به عنوان سازمان زندان‌ها درآمد. قبلا از آن یک شورای سرپرستی بود که شورای انقلاب تعیین کرده بود که البته آن مصوبه از جایگاه حقوقی بسیار بالایی برخودار است زیرا آن موقع حضرت امام شورای انقلاب را تایید تصویب کرد و بر اساس آن وزن مصوبات شورای انقلاب کمتر از قانون نیست و در منزله قانون است.

این دروغ است

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: می‌گوید خود مقامات قضایی می‌گویند ۹۰ درصد دادگاه های ما غیرعلنی است. این دروغ است و یک جا شما پیدا کنید که مقامات قضایی چنین حرفی بزنند. ما زمانی داشتیم که دادگاه‌ها علنی بود و پخش هم می‌شد و هر رسانه ای می‌توانست بیاید و دادگاه را منتشر کند اما قانون اجازه نداد تا زمانی که حکم قطعی نشده، مجموعه محتوای دادگاه علنی را پخش کند و پیشنهاد قوه قضاییه هم نبوده است. در این مسئله مکرر گفتم که غیر از موارد خاص، اگر دادگاه‌ها علنی برگزار و پخش شود، حتما بازدارندگی بالایی دارد و این نظر شخصی من است. البته عوارضی هم دارد اما منافع آن بیشتر است.

معاون اول قوه‌قضاییه ادامه داد: در یک مقطعی از یک طریقی اجازه دادند پخش شود و آن این بود که در موضوعات ملی که دادستان کل کشور تشخیص می‌دهد، پرونده ملی است و از رییس دستگاه قضا تقاضا کند و موافقت شود، پخش می شود که یکی دو مورد اینگونه داشتیم که یکی از آنها پرونده بابک زنجانی بود. نکته سوم این است که بسیاری از دادگاه‌های ما علنی برگزار می‌شود ولی همه دادگاه های علنی مورد توجه همه نیست. مثلا کسی که چکش برگشت خورده، دادگاهش علنی است اما کسی دنبالش نیست.

محسنی‌اژه ای افزود: ایشان می‌گوید طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه‌ها باید علنی باشد غیر از موارد خلاف عفت عمومی و مواردی که امنیتی است. اصل قانون اساسی سه چیز را استثنا می‌کند. قانون اساسی گفته که خلاف نظم عمومی باشد و این با امنیت عمومی فرق دارد و ایشان که هشت سال رییس شورای عالی امنیت ملی بوده فرق نظم عمومی و امنیت عمومی را باید بداند. یا نمی‌داند یا نخواسته بداند. در جای دیگر می‌گوید که " ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضاییه است که اگر دو طرف داشته باشد ۳۴ میلیون می شود و از قوه قضاییه سئوال می کند که ۳۴ میلیون نفر متخلف هستند که تو به سرشان بزنی؟" خواهش می کنم ادبیات را نگاه کنید. اگر این مقدار نفهمیدند و این حرف‌ها را می زنند یک بحث است. اگر می فهمند و این طور حرف می زنند، برای خیلی‌هایمان تکلیف دیگری است. اولاً ۱۷ میلیون نیست و این رقم خلاف و کذب است. ثانیا بارها مسئولان مختلف قوه قضاییه و خود من چند بار گفتم که ۱۵ میلیون پرونده برای ۱۵ میلیون نفر نیست برای ۱۵ میلیون نقطه‌ای است که افراد مشغول رسیدگی است. ممکن است یک پرونده یک بار یا ۱۰۰ بار جزء این آمار باشد اما برای دو یا سه نفر است.

حکمت صبر قوه قضاییه روشن می‌شود

وی ادامه داد: یا نمی فهمند یا خودشان را به نفهمی می زنند چون بارها گفته شده است. وقتی گفته می شود ۱۵ یا ۱۶ میلیون پرونده، این به معنای ۱۶ میلیون ورودی نیست. بعد می‌گویند این ۱۶ میلیون نفر متخلف هستند که به سرشان می‌زنید؟ این چه ادبیاتی است؟ خیلی از این پرونده‌ها حقوقی است.

سخنگوی قوه‌قضاییه، در پاسخ به این سئوال که آیا نباید احمدی‌نژاد دستگیر و با وی برخورد شود که دروغ و نشر اکاذیب می‌کند و افترا می‌زند گفت: اینها فقط به توهین به قوه‌قضاییه نیست و گاهی وقت‌ها نسبت به خیلی جاهای دیگر و مراکز دیگر است. فقط یک جمله می‌گویم. حکمت صبر قوه قضاییه ان‌شاءالله در آینده نه چندان دور برایتان روشن می‌شود. این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم ما است بعدا علتش مشخص می شود. واقعاً نزدیکان تو ۸۰ میلیون است و همه ۸۰ میلیون شما را قبول دارند؟ نمی گویند همه ملت اما حتما برخی مردم این توقع را دارند و وظیفه مدعی العموم هم است و نیاز به شکایت خصوصی دارد اما این صبر ما حکمتی دارد که درآینده حکمت آن مشخص می شود.

وی ادامه داد: ایشان می‌گوید که رییس قوه قضاییه با هیئت منصفه مخالف بود و بر همین اساس یکسال و نیم نمی‌گذاشت هیئت منصفه تشکیل شود. این هم دروغ و خلاف است. رییس قوه قضاییه که الان دوره دومش است، دوره اولش از سال ۸۸ شروع شد. همین امروز پرسیدم که گفند در سال ۸۸ و ۸۹ هیئت منصفه داشتیم و جلسه هم داشتند. طبق آماری که دادند از مهر ۸۸ تا مهر ۹۰، جمعا ۱۳۵ جلسه دادگاه مطبوعات با حضور هیئت منصفه برگزار شده است. یک نکته را ایشان یا نتوانسته فهم کند یا جهت دیگر دارد، آن چیزی را که ریاست قوه قضاییه به صورت صریح و شفاف و روشن در جلسه با اعضای هیئت منصفه مطرح کردند و گفتند نظر شخصی شان و شورای نگبهان است، این بود که قاضی ملزم نیست در هر صورت نظر هیئت منصفه را اعمال کند. ما یک توقف کوتاهی در سال ۸۲ و ۸۳ داشتیم که ربطی به دوره آیت الله آملی ندارد. آن موقع در مجلس ششم در رابطه با هیئت منصفه قانونی وضع شد که گفتند هیئت منصفه ۵۰۰ نفر انتخاب شوند و از بین آن ۵۰۰ نفر اعضا انتخاب شوند که یک وقفه ای انداخت که بعدا این قانون اصلاح شد.

کد خبر 329776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.