ممنوعیت گسترش مدارس هیات امنایی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به صدور کارنامه برای این مدارس گفت: مدارس هیات امنایی رشد قارچ‌گونه داشتند؛ توسعه کیفی مدارس غیردولتی از طریق شفاف‌سازی عملکرد آموزشی مدارس اولویت اصلی ماست و به ارزشیابی فرایندی و برایندی توجه داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از تسنیم، مجتبی زینی‌وند اظهار کرد: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش نیازمند ارتقای کیفیت در ابعاد مختلف مدارس هستیم.

وی افزود: توسعه کیفی مدارس غیردولتی از طریق شفاف‌سازی عملکرد آموزشی مدارس اولویت اصلی ماست و به ارزشیابی فرایندی و برایندی توجه داریم. ارزشیابی فرایندی در آموزش و پرورش مغفول است و تمام برنامه‌ها متوجه ارزشیابی تحصیلی است. در این رابطه رویکرد تدریس معلم در کلاس درس مدنظر است و یکی از انتقادات به مدارس غیردولتی این است که به آزمون نهایی و ورود به کنکور متمرکز شده‌اند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: برای تمام مدارس در دوره متوسطه دوم کارنامه آماده کرده‌ایم تا علت عدم رشد آنها از سال ۹۴ تا ۹۶ مشخص شود و برای تمام مدارس دوره دوم که امتحانات نهایی دارند کارنامه صادر کرده‌ایم که وضعیت پیشرفت تحصیلی و موفقیت مدرسه در تک تک دروس را بررسی می‌کند و جایگاه مدرسه در استان و کشور مشخص شده است.

زینی‌وند بیان کرد: مدارسی که رشد داشته‌اند مدارسی نبودند که شهریه بالا دریافت کرده‌اند و در رتبه‌های اول سیستان‌وبلوچستان، خراسان شمالی و زنجان قرار دارند و برای استان‌ها از جهت رتبه در رشته‌های تحصیلی اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در مدارس غیردولتی گفت: آموزش و پرورش وظیفه دسترسی دانش‌آموزان به حیات طیبه را بر عهده دارد و سند تحول به تربیت متوازن تاکید دارد و برنامه فعالیت‌های پرورشی با این رویکرد تدوین شده است و در این رابطه کتابخانه‌های کلاسی افتتاح شد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اجرای دستورالعمل نظارت بر این مدارس، عنوان کرد: نظارت مشخص می‌کند اقدامات یک سیستم آموزشی تا چه اندازه متناسب با اهداف تعیین شده است و دستورالعمل نظارت در قالب یک سامانه نرم‌افزاری به استان‌ها ابلاغ شد و مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

زینی‌وند ادامه داد: سطح نخست ارزیابی درونی است و موسس خود اقدام به ارزیابی فعالیتش می‌کند و در مراحل بعدی ارزیابی منطقه‌ای، استانی و کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به مدارس آموزش از راه دور و تلاش برای جذب بازماندگان از تحصیل گفت: برای آموزش الکترونیک از اول مهر ۶ مدرسه بدین روش را از استان البرز شروع کردیم و هم اکنون در مرحله تربیت معلم برای آمورش الکترونیک و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین هستیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه مدارس هیات امنایی در مسیر صحیح خود قرار نگرفته‌اند، افزود: این مدارس قرار بود با همراهی هیات امنا و والدین برنامه‌های با کیفیت داشته باشند اما رشد قارچ‌گونه آنها مانع کیفیت‌بخشی شد و امسال قرار نیست مدارس هیات امنایی جدیدی ایجاد شوند و از ۲۶۰ مدرسه، ۲۶ مدرسه انحراف از آئین‌نامه داشته‌اند و در برخی مدارس شاهد برگزاری شیفت دوم هستیم در حالیکه باید کلاس‌های فوق برنامه برای دانش‌آموزان برگزار می‌شد.

زینی‌وند درباره شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: برخی مدارس از شهریه تعیین شده انحرافاتی دارند و استان‌ها باید در دین رابطه نظارت لازم را داشته باشند و دستورالعمل نظارت چند آیتم را به صورت ستاده‌دار تعیین کرده و تا این آیتم‌ها رعایت نشود موسس برای تعیین شهریه سال آینده دچار مشکل می‌شود.

وی بیان کرد: شهریه باید متناسب با شرایط خاص استان تعیین شود و در الگوی شهریه جدید کارگروه های الگوی شهریه در استان‌ها تشکیل می‌شود و شهریه هر مدرسه را متناسب با هزینه تمام شده مشخص می‌کند و باید تفاهم نامه‌ای با موسس منعقد شود و اگر به شهریه اعتراض داشت آن را بررسی می‌کنند که اگر به جا بود اعمال و اگر صحیح نبود همان شهریه اخذ می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: ۱۰ هزار معلم در قالب طرح خرید خدمات آموزشی در هزار مدرسه فعالیت می‌کنند و معوقاتی در بحث حقوق آنها باقی مانده است که در خزانه مانده است و منتظریم خزانه آنها را پرداخت کند و در سال آینده موسساتی که از این موضوع قصور داشتند و حقوق و بیمه معلم را در نظر نگرفتند با آنها برخورد می‌شود.

زینی وند افزود: قرار است بیمه معلمان مدارس غیردولتی در قالب صندوق موسسان پرداخت شود و اگر مبلغی به آن تخصیص نیابد معلمان مدارس غیردولتی در بحث بیمه با مشکل مواجه می‌شوند و تا جایی که اطلاع داریم سازمان مدیریت ردیفی را برای طرح خرید خدمات و ردیفی را برای صندوق مدارس غیردولتی اختصاص داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ماده ۱۰ آئین نامه مدارس غیردولتی اشاره دارد که بانک مرکزی باید با اعطای تسهیلات قرض الحسنه از موسسان مدارس غیردولتی حمایت کند و هم اکنون در تلاش برای تحقق آن هستیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره تعداد دانش‌آموزان در این مدارس، بیان کرد: ۱۰.۱۸ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که با احتساب طرح خرید خدمات آموزشی به ۱۲ درصد می‌رسد و تا پایان سال ۹۹ به ۱۵ درصد برسد.

زینی‌وند درباره تخلفات مدارس غیردولتی عنوان کرد: شورای سیاست‌گذاری حکم لغو مجوز، لغو مدیریت و تعطیلی موقت را برای برخی از مدارس صادر کرده است که این تخلفات در بحث شهریه و انحراف از قانون بوده است.

وی با اشاره به آموزش از راه دور مطرح کرد: دانش‌آموزان ۴ مدرسه در سرپل ذهاب از ۵ روز گذشته به صورت الکترونیک تحت آموزش قرار می‌گیرند. برخی مدارس غیردولتی در بحث اجاره فضا و تامین تجهیزات دچار مشکل هستند و نباید مدارس بزرگ در شمال تهران را با کل کشور مقایسه کرد هم اکنون در مناطق ۱۷ و ۱۸ پایتخت مدارس در تامین هزینه‌ها مشکل دارند و در بحث بیمه معلمان مدارس غیردولتی نتوانستیم از تخفیفات بهره‌مند شویم.

زینی‌وند درباره احکام صادر شده برای تخلفات در مدارس غیردولتی گفت: در احکام صادر شده ۶ حکم انحلال مدرسه، دو تعطیلی موقت، یک تعطیلی موقت مرکز غیردولتی، یک لغو ابلاغ و یک توبیخ مدیر داشتیم، خانواده‌ها مطمئن باشند درباره مدارسی که از شهریه عدول داشته باشند کوتاه نخواهیم آمد و با آنها برخورد می‌کنیم.

کد خبر 329756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.