دوره درمان بیماری هپاتیت C کاهش یافته است/ زردی دوران نوزادی ارتباطی به هپاتیت ندارد

تاکنون پنج نوع  ویروس هپاتیت شناخته شده است،اما در این میان هپاتیت cخطرناکتر از بقیه بود. اکنون حدود ۲ سال است افرادی که به هپاتیت C مبتلا می شوند با داروهایی که در کشور وجود دارد دوره درمان کوتاه و خوشبختانه  بهبودی تا حدود ۹۰ درصد را تجربه خواهند کرد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا،  هپاتیت به معنای تورم کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند.

نوع هپاتیت وجود دارد که هر کدام به دلایل متفاوتی رخ می دهنداما چیزی که در همه آنها مشترک است، عفونی و متورم شدن کبد است.

از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و ویروس اشاره نمود. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌شود.

امروز درباره بیماری هپاتیت گفتگویی را با «دکتربهروز عطایی متخص بیمارهای عفونی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

هپاتیت چیست و چه عواملی در مبتلا شدن به این ویروس موثراست؟

هپاتیت به معنای التهاب کبد است وعواملی همچون سم و دارو موجب این بیماری می شود. همچنین عوامل مختلف دیگری همچون مشکلات عفونی و یا غیرعفونی ممکن است درایجاد  التهاب کبد نقش داشته باشد.

عوامل غیرعفونی مانند مصرف داروها نیز تاثیرگذار است، برخی از بیماری های ایمنی و مسمومیت با برخی از سموم باعث ایجاد هپاتیت می شود؛ همچنین  بیمارهای عفونی نیز می توانند موجب التهاب کبد و ایجاد هپاتیت شود.

چند نوع ویروس هپاتیت وجود دارد؟

۵ نوع  ویروس هپاتیت شامل انواع A، B، C، DوE  وجود دارد . افرادی که به هپاتیت A وE مبتلا می شوند بهبود می یابند و مسئله ای در آینده برای آنان ایجاد نخواهد شد. اما ویروس B، C، D امکان مزمن شدن آن ها وجود دارد. فردی که مبتلا به هپاتیت B می شود و دوره حاد خود را طی می کند حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد بهبود می یابد.

اما  امکان اینکه هپاتیت B  و  C مزمن شود وجود دارد و خطر زا است. مزمن شدن هپاتیت  C نسبت به مزمن  شدن هپاتیت  B بیشتر است و ویروس حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد ممکن است بهبودی حاصل کند و از بدن فرد بیرون رود.

هپاتیت D درافرادی ایجاد می شود که به هپاتیتB مزمن مبتلا هستند.

عوامل ایجاد هپاتیت A چیست؟

مهمترین عامل این ویروس از طریق آشامیدن آب ، سبزیجات و مواد خوراکی آلوده است. این نوع ویروس احتمال خیلی کمی دارد که از طریق ترزیق های مشترک به وجود آید.

برای پیشگیری از این نوع ویروس باید فردی که با مواد غذایی و تهیه و توزیع مواد غذایی در ارتباط  است مرتب چکاب شوند تا اگر به این ویروس مبتلا هستند به دیگران منتقل نکند، همچنین آنان باید به طور حتم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

ایا هپاتیت دارای واکسن است؟

هپاتیت Aدارای واکسن است اما فعالا لزومی دیده نشده که این واکسن در کشور وارد شود چراکه این نوع واکسن هنوز احساس نشده و بیماری در کشور همه گیر نیست.

عوامل ایجادهپاتیت C  چیست؟

هپاتیت C بیشتر در معتادین تزریقی که از سرنگ های مشترک استفاده می کند به وجود می آید. اکنون بیماران هپاتیت C در کشور تحت درمان هستند  و حدود ۲ سال است با داروهای که برای هپاتیت C مزمن تهیه و در کشور وجود دارد دوره درمان کوتاه و خوشبختانه بهبود ۹۰ الی ۹۵ درصد بیماران ایجاد شده است.

بیماران مبتلا به این بیماری در اصفهان سالهاست در مرکزی در بیمارستان امین که مرکزی دولتی است درمان می شوند.

عوامل ایجاد هپاتیت چیست؟

اگر مادری به هپاتیت B و C بخصوص به هپاتیت B  مبتلا باشد به جنین انتقال می یابد. همچنین این ویروس در زمان زایمان بیشتر به  نوازد انتقال  داده می شود.

 این نوع هپاتیت از طریق  دست دادن، غذا خوردن و روبوسی کردن به وجود نمی آید؛ بلکه این ویروس از طریق  ناخن گیر آلوده و اشیا برنده انتقال پیدا می یابد.

طبق بررسی ها این ویروس به مدت هفت روز می توانند روی وسایل برنده ، مسواک و خمیر دندان باقی بماند از همین رو افراد مبتلا به این ویروس باید وسایل شخصی و بهداشتی مانند مسواک و خمیر دندان خود را جدا از دیگران نگهداری کند. 

ایا هپاتیت B دارای واکسن است؟

هپاتیت B دارای واکسن است و تمام خانم های باردار حتما باید این واکسن را تزریق کنند. همچنین تمام افرادی که ارتباط نزدیک با کسانی که به این ویروس مبتلا هستند باید آزمایش خون گرفته شود ودر صورتی که به این بیماری مبتلا نباشند به آنان واکسن هپاتیت B تزریق می شود. در این حالت فرد از ۹۰ تا ۹۵ درصد از مبتلا شدن به این نوع هپاتیت مصون می ماند.

همچنین  زمانی که نوزادان متولد می شود و چه مادر آن هپاتیت داشته ویا نداشته باشد به آن واکسن هپاتیت تزریق می شود.

واکسن هپاتیت B باید در ۳ دوره صفر، یک ماه و  ۶ ماه تزریق شود؛ و بعد از آن فرض می کنیم فرد ایمن شده بخصوص افرادی که با کسانی که به هپاتیت B در ارتباط هستند بهتر است ازمایش دهند تا در صورت که ایمن نبودند یک دوره دیگر این واکسن را تزریق کنند.

آیا  ویروس B، Cو   تا اخر عمر در بدن افراد باقی می ماند؟

اگر ویروس B،Cو D مزمن و درمان نشود ممکن است در بدن باقی بماند اما ویروس C با راه های درمانی برای همیشه از بدن فرد ریشه کن می شود.

برخی معتقدند زردی چشم نشان دهنده هپاتیت است، آیا این گفته درست است؟

در جامعه هرکسی که چشم آن زرد شود می گویند زردی یا یرقان گرفته است؛ اما یکی از علت  زردی چشم یا یرقان هپاتیت ها است حتی فردی که دارای عفونت مجرای کسیه صفرا هستند نیز ممکن است دچار زردی چشم شوند.

زردی دوران نوزادی ارتباطی به هپاتیت ندارد.

ایا بیماری هپاتیت خود ایمنی چیست؟

هپاتیت خود ایمنی دارد و داروهای خاص خود را دارد. ممکن است در زمان طولانی فرد مجبور باشد این دارو را استفاده کند و اگر تحت نظر پزشک باشد و دستور پزشک را رعایت کند بهبود می یابد.

افرادی که به هپاتیت مبتلا هستند می توانند خون بدهند؟

افرادی که به این ویروس مبتلا هستند نمی توانند خون بدهند و این رفتار ناجوانمردانه است.

 برای پیشگیری از این بیماری چه کارهایی باید انجام داده شود؟ 

افراد باید به طور حتم نظافت شخصی خود را رعایت کند و از رفتارهای پر خطر مانند تماس جنسی پر خطر، ترزیق سرنگ مشترک و استفاده از وسایل بهداشتی اشخاص دیگر  اجتناب کنند. واکسن هپاتیپ B  را به طور حتم تزریق کنند بخصوص افرادی که نزدیکان آنان به این بیماری مبتلا هستند.

همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید درمان خود را دنبال کنند تا هر چه زودتر بهبود یابند. علاوه بر اینکه آنان نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا دیگر افراد نیز به این بیماری مبتلا نشوند.

کد خبر 329424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.