یک نوای جاودانه ممتد...

کارنامه هنری بابک بیات در زمینه موسیقی فیلم کارنامه ای پربار و قابل اعتنا و تاثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، بابک بیات آهنگساز و نواپرداز نامی موسیقی از جمله پرکارترین موزیسین‌های ایرانی به شمار می‌رفت که در عمر شصت ساله خود، در تمامی ژانرهای موسیقی اثر و کار نوشت.

بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی «واروژان» ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، و در ادامه نیز موسیقی فیلم های خوشید در مرداب، شب آفتابی، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیاری موسیقی فیلم های دیگر را ساخت.

بابک بیات موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزدگرد ساخته بهرام بیضایی شروع کرد و در سال ۱۳۶۲ موسیقی فیلم های نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سالهای بعد برای فیلم های شاید وقتی دیگر و مسافران ساخته های بهرام بیضایی، سریال سلطان و شبان و فیلمهای کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دستهای آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و آخرین سریالی که وی برای آن موسیقی ساخته است سریال ولایت عشق است.


کارنامه هنری بابک بیات پس از انقلاب اسلامی در زمینه موسیقی فیلم کارنامه ای پربار و قابل اعتنا و تاثیرگذار است. او در مجموع برای بیش از ۹۰ فیلم موسیقی نوشت و اجرا کرد اما این کمیّت به هیچ وجه در کیفیت آثار بیات تاثیر منفی نگذاشت و گویی چشمه خلاقیت او در موسیقی جاودانه بود. هرچند او می گفت «حدود ۱۰۰ فیلم کار کردم که فقط ۲۰تای آن برایم حالت افتخارآمیز داشت و مابقی غم نان بود».


در میان فیلمهایی که نام بابک بیات را بعنوان آهنگساز بر پیشانی دارند، بی گمان موسیقی فیلمهایی از بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی بیش از سایر فیلمها در خاطره مخاطب ایرانی باقی مانده است. بابک بیات خود نیز همکاری با بهرام بیضایی را از بزرگترین افتخارات زندگی اش می دانست.

او درباره موسیقی ماندگار فیلم «مسافران» ساخته بهرام بیضایی می گفت «زمان ساخت موسیقی «مسافران» بهرام بیضایی، یک روز با رنوی کوچکی که داشتم از خانه بیضایی بیرون آمدم و باران و توفان شدیدی گرفته بود و من همینطور پیش می‌رفتم و وقتی به خانه رسیدم تم اصلی «مسافران» را ساختم».


بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندیدا بودن برای موسیقی فیلم بالاخره وقتی که از پنج کاندیدای موسیقی فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتی که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد مجددا سیمرغ بلورین را دریافت نمود. در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد. در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد. در سال ۱۳۸۱ در مراسمی که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد. همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران قدردانی شد. از دیگر فعالیتهای بابک بیات در این سالها ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری «فریدون ناصری» اجرا شد.

بابک بیات  ۵آذرماه سال ۱۳۸۵ آخرین نت زندگی را نواخت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبر 329335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.