مسمومیت با گاز co شبیه علایم آنفولانزاست/ ضرورت رعایت نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان گفت: مسمومیت با گاز co شبیه سرما خوردگی و آنفولانزاست و متاسفانه این شباهت باعث گمراهی شهروندان می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد بزرگزاد در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» اظهارکرد: زمانی که مواد منوکربنی شروع به سوختن می کند از خود گازHO۲ وco۲  تولید و اگر این سوخت ناقص باشد منواکسید کربن تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز co شبیه سرما خوردگی و آنفولانزاست و فرد به سرگیجه مبتلا می شود، اضافه کرد: متاسفانه شباهت گاز co با سرما خوردگی باعث گمراهی شهروندان می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه گاز منواکسید کربن باعث گرفتن قدرت تکلم و حرکتی فرد می شود، گفت: فردی که دچار گاز گرفتی با گاز منو اکسیدکربن می شود، تمام سلول های حرکتی آن از کار می افتد و قدرتی برای نجات جان خود ندارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رعایت نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی گفت: شهروندان باید به رنگ سوخت وسایل گرمایشی خود توجه داشته باشند، رنگ آبی شعله وسایل گرمایشی نشان دهنده سوخت صحیح و رنگ شعله قرمز، نارنجی و زردنشان می دهد مشکلی در دودکش و یا وسیله گاز سوز وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان افزود: شهروندان باید با انگشتان دست خود لوله بخاری را لمس کنند و اگر حس کردند لوله بخاری سرد است باید بدانند اتفاق بسیار ناگواری رخ داده و این مهم نشان می دهد هیچ گازی به سمت دودکش حرکت نکرده است.

بزرگزاد ادامه داد: شهروندان برای برطرف کردن این مشکل باید وزنه ای به طناب ببندند و از بالای پشت بام این وزنه را داخل دودکش کنند تا اگر دودکش بسته است سریع راه دودکش را باز کنند.

وی  با اشاره به اینکه شهروندان باید یک توپ تنیس یا سیب زمینی را داخل دودکش بیندازند و اگر دیدند توپ به پایین نیامده یعنی وسیله ای داخل دودکش است، ادامه داد: همچنین شهروندان می توانند شمع یا کبریت مشتعل را نزدیک مداخل خروجی دودکش بخاری قرار دهند اگر این شعله داخل دودکش حرکت کرد نشان می دهد گاز به خوبی می سوزد اما اگر به طرف دودکش حرکت نکرد باید بدانند در شرایط خطرناکی قرار دارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به دیگر رعایت نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی ادامه داد:  بخاری که در سطح زمین نصب می شود لوله آن باید تا ۴۵ سانت از دیوار و اطراف آن از موادی که قابل اشتغال هستند دور باشد.

بزرگزاد با بیان اینکه لوله بخاری های که بر روی دیوار نصب می شود باید ۱۰۰ سانت با دیوار و سقف فاصله داشته باشد، تاکید کرد: وسایلی که با نرخ حرارتی بالا فعال است حتما باید برای آن از کلاهکh  استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه لوله بخاری نباید به هیچ عنوان درسطل آب گذاشته شود، گفت: متاسفانه برخی از شهروندان فکر می کنند با قرار دادن لوله بخاری در آب گاز دی اکسیدکرین یا منواکسید کربن در آب حل می شود اما این کار یک باور غلط است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه استفاده از بخاری های بدون دودکش مانعی ندارد اما این بخاری های نباید در حمام و یا فضاهایی که از ۱۲ متر کمتر است استفاده شود، اظهارکرد: همچنین بخاری های بدون دودکش بهتر است در مکان هایی که رفت وآمد  زیاد است مانند مراکز تجاری استفاده شود.

بزرگزاد در ادامه با اشاره به نصب پرخطر وسایل گرمایشی، تاکید کرد: نصب دودکش بخاری به پنجره اصلا کارصحیح و منطقی نیست و این کار افراد باعث می شود تا جان عزیزانشان را به خطر بیندازند.

وی در ادامه  با اشاره به اینکه در سال۹۳، ۲۸ نفر دچار گازگرفتی ، ۳۱  نفر نجات یافته و ۱۵ نفر بر اثر گاز گرفتی جان خود را از دست داده اند، خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۹۴ ،۲۴ نفر دچار گاز گرفتگی ، ۲۸ نفر نجات یافته و ۱۴ نفر جان خود را ازدست داده اند.

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه  در سال ۹۵ برنامه های آموزشی بسیاری برای افزایش اطلاعات شهروندان از نصب وسایل گرمایشی و هشدارهای ایمنی در سطح شهر برگزار شد، تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته با اجرای برنامه های آموزشی حادثه گازگرفتی بسیار کاهش یافت.

کد خبر 329252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.