پیروزی‌های اخیر به معنای نابودی کامل داعش نیست/ به یمن "کمک متشاری" می کنیم

فرمانده کل سپا پاسداران گفت: آنچه که دارد اعلام می شود، نابودی کامل و صد در صدی داعش نیست، بلکه نابودی حاکمیت داعش است. نابودی حاکمیت داعش و از بین رفتن کل داعش، دو موضوع مجزا است. داعش شهرهای را اشغال کرده و دولت اسلامی عراق و شام را می‌خواست تشکیل بدهد و این حاکمیت امروز از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز پنج شنبه برگزار شد.

سردار جعفری در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک پیروزی جبهه مقاومت و از بین رفتن حاکمیت داعش اظهار داشت: هفته بسیج که مقاون با این پیروزی‌ها مبارک است و حقش بود که در آستانه هفته بسیج این پیروزی بزرگ رقم بخورد و اعلام شود که همین هم شد.

وی افزود: عامل پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در انقلاب و دفاع مقدس و حوادث و دفع بحران‌هایی که در کشور داشتیم، مردم بوده‌اند و این حضور مردم و ایفای نقش آنها اسمش بسیج است.

فرمانده سپاه تصریح کرد: بسیج مظهر مقاومت ملت ایران و جبهه مقاومت در منطقه است. روز گذشته رهبر انقلاب تمام مردم ایران را بسیجی قلمداد کردند و این درست است و پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، نظام ما با پشتوانه بزرگ مردمی روبرو است و هر کس که از جبهه انقلاب و مقامت حمایت می‌کند، بسیجی است.

سرلشکر جعفری اظهار داشت: یک سوم مردم ما عضو سازماندهی شده در بسیج هستند و آنهایی هم که عضو نیستند، روحیه بسیجی دارند و در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ رویکرد بسیج به سمت خدمت گذاری مردم و حل معضلات حرکت می‌رود و با توجه به این رویکرد، مردم می توانند در بخش‌های مختلف بسیج ثبت نام کنند و فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه بسیج مظهر مقاومت ملت ایران و امت اسلامی در منطقه است و تمام این پیروزی‌های حاصل، حضور گسترده مردم و پشتوانه مردمی است که همان  بسیج است، تاکید کرد: همه مردم بسیجی هستند یعنی اینکه هر کسی که از انقلاب اسلامی و مقاومت حمایت می‌کند، بسیجی است.

فرمانده سپاه اضافه کرد: پیروزی‌های بزرگی که در منطقه شاهدش هستیم، در واقع مدیون بسیج است؛ بسیجی که در ایران با فرمان امام شکل گرفت و اگر این بسیج شکل نگرفته بود، سرنوشت جنگ تحمیلی واقعا مشخص نبود. این مقاومت مردمی در ۸ سال دفاع مقدس باعث خیر و برکت زیادی شد و باعث الگوگیری مردم منطقه شد و حزب الله لبنان با همین الگو مقابل اسرائیل ایستاد و حزب الله امروز همان بسیج مردمی در لبنان است.

سردار جعفری اضافه کرد:  امروز اگر همین سازمان‌دهی مردمی و بسیج مردمی در سوریه نبود، قطعا سوریه تجزیه شده بود و این پیروزی که امروز حاصل شده، حاصل همین حضور مردمی است. در عراق هم همینطور است، داعش می خواست یک دولت در عراق و سوریه شکل بدهد و بنام اسلام با انقلاب اسلامی و محور مقاومت مقابله کند که این موضوع با فرمان مرجعیت عراق، خنثی شد و امروز حشدالشعبی در عراق شکل گرفته و این پیروزی بزرگ در عراق نیز به دست آمده است.

وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به سردار سلیمانی گفت: قطعا این فرمان حضرت آقا فرمانی حکیمانه است و نشان از هوشمندی ایشان  و نگاه امنیتی و دفاعی به منطقه دارد. آنچه امروز اعلام می‌شود، نابودی کامل داعش نیست بلکه به معنای نابودی حاکمیت داعش است و این با نابودی داعش از لحاظ تفکری، فرق دارد. آن حاکمیتی که داعش اعلام کرده بود از  بین رفته و این پیروزی بسیار بزرگی است که نصیب منطقه شده است.

فرمانده سپاه تصریح کرد: داعش در تمام منطقه و حتی در افغانستان نفوذ کرده و همچنان تهدید علیه ملت‌های اسلامی در منطقه وجود دارد که باید در مقابل آنها هوشیار بود و آمادگی لازم برای مقابله با توطئه دشمن را در دستور مار قرار داد. سپاه امروز آمادگی خوبی برای مقابله با این نوع از تهدیدات دارد و آن را  در عمل هم نشان داده است.

سرلشکر جعفری اضافه کرد: شکل گیری داعش یک پیامدهایی داشت که باعث ساماندهی امروزی جبهه مقاومت شد و شاید هرگز ما نمی‌توانستیم این حد  از آمادگی را در جبهه مقاومت بدست آوریم بدون شکل گیری داعش.

وی خاطرنشان کرد: کمک های ما به جبهه مقاومت بنا به در خواست مردم و دولت‌های آنان صورت گرفته و یمن هم یک نمونه از آن است؛ امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد و جمهوری اسلامی هم از این کمک ها دریغ نمی‌کند و این راه ادامه دارد.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: انقلاب اسلامی، اصلی دارد که به صورت طبیعی  با منافع بعضی‌ها از جمله آمریکا و اسراییل و دست نشاندگانشان در تعارض قرار دارد. حرف اصلی انقلاب اسلامی حاکمیت مردم بر سرنوشت آنها است و تعیین سرنوشت‌شان به‌دست خودشان است. این اصل، تعارض با منافع نظام سلطه و استکبار است و هر کسی که در جبهه استکبار است با آن مخافت می کند؛ متاسفانه عربستان یکی از این کشورها است که امروز همکاری اطلاعاتی و امنیتی آن با اسراییل، مشخص شده است و عربستان هم این را انکار نمی‌کند طبیعی است که عربستان در جبهه مقابل انقلاب قرار دارد و موضع جمهوری اسلامی این است که با دست نشاندگان استکبار جهانی کاری نداریم و با خود شیطان بزرگ کار داریم.

سرلشکر جعفری ادامه داد: توصیه می‌کنیم عربستانی‌ها دست از همکاری با استکبار بردارند و با ملت‌های منطقه همراه شوند که در غیر این صورت ترکش‌های جبهه مقاومت آنها را می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بسیج همیشه باید حلال مشکلات بزرگ اجتماعی و بحران‌های بزرگ کشور باشد که البته در دهه  دوم و سوم انقلاب، بسیج نقش تعیین کننده‌ای در حل بحران‌ها داشت. مسئله اصلی ما برخی بحران‌های بزرگ اجتماعی  و آسیب‌های فرهنگی است و معتقدیم بدون حمایت مردم، این مشکلات حل نمی‌شود.

فرمانده کل سپاه در ادامه با بیان اینکه این موضوع در مشورت‌های دیگر هم از طریق سازمان‌های مردم نهاد انجام می شود و در کشور ما با حضور بسیج این کار انجام می شود. با توجه به این نیازها رویکرد ما در بسیج به این سمت رفته است. مسئله امنیت محلات هم موضوع مهمی است که بسبج نقش تعیین کننده ای در آن دارد که امروز به صورت گشت‌های شبانه در حال انجام است.

وی افزود: در مورد مسائل دیگر هم مثل اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی، بسیج می تواند نقش خوبی ایفا کند البته این بدان معنا نیست که آمادگی دفاعی بسیج کاهش یابد.

فرمانده سپاه ادامه داد: معنای اینکه داعش از بین رفته، این نیست که تهدید از بین رفته است و تا مقاومت وجود دارد، درگیری  بین نظام سلطه و جبهه حق وجود دارد. خیلی از توطئه‌ها پی در پی خنثی می شود مثل موضوع کردستان عراق که با آن مقابله شد. اما دشمن دست از توطئه برنمی‌دارد و ما هم برای مقابله با این توطئه‌ها آماده هستیم. شاید نتوانیم آنها را پیش بینی کنیم اما به دشمن می گوییم همانطور که برنامه های آنان تاکنون نتیجه عکس داده از این به بعد هم برنامه‌ریزی‌های‌شان نتیجه عکس می‌دهد و ما آمادگی داریم که آنها یک بار دیگر این را امتحان کنند.

سردار جعفری اظهار داشت: نقش و وظیفه اصلی بسیج کمک به مردم است و حل معضلات اجتماعی یکی از این موضوعات است. البته روحیه کمک به هم‌نوع از گذشته در بین مردم ما وجود داشته است و مختص به انقلاب اسلامی هم نیست اما بعد از تشکیل بسیج، مردم نقش مستقیمی پیدا کرده‌اند. در  زلزله کرمانشاه، به دلیل حضور گسترده قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه آب‌های مرزی در این استان، سپاه از همان لحظات اول به داد مردم رسید و بعد از آن برای اولین تصمیمی در این حادثه گرفتیم که سپاه‌های استانی همه پای کار بیایند و هرکدام عهده‌دار امدادرسانی به چند روستا کردیم، تا کمک‌های مردمی استان‌ها نیز به درستی در مناطق هدایت شود.

وی افزود: ارتش به‌دلیل حضور دو تیپ در منطقه، موضوع رسیدگی به شهرها به ارتش واگذار شد و امداد رسانی به روستاها به سپاه واگذارشد، عملیات امدادرسانی اولیه انحام شده و امروز مشکل اصلی مردم استقرار در کانکس است. تلاش می کنیم تا یک ماه آینده تمام مردم دشت ذهاب را در کانکس اسکان موقت بدهیم تا ببینیم برنامه دولت برای اسکان دائمی مردم چه خواهد بود. گستردگی زلزله بسیار زیاد بود و بدون حضور بسیج امداد رسانی به مردم منطقه امکان نداشت و فکر می‌کنم رضایت نسبی مردم روستاها تا امروز جلب شده است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: عوامل اصلی شکست داعش را باید در دوران دفاع مقدس جستجو کنیم. مسئله اصلی دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب، مسیر حرکت و جهت‌گیری انقلاب اسلامی است که آنها نمی‌توانند، تحمل کنند و وقتی دیدند نمی‌توانند با این روند مقابله کنند، ناچار با تشکیل داعش به دنبال ایجاد یک جنگ عقیدتی با انقلاب بودند.

سرلشکر جعفری اضافه کرد: تلاش کردند در بین امت اسلامی بگردند و گروهی را پیدا کنند که بتواند با اسلام مقابله کند. آنها  در نهایت به جریان تکفیری که بنا به گفته علمای اسلامی، گروهی انحرافی است را پیدا کردند و برای مقابله با اسلام آن را سازماندهی کردند. مقابله با داعش بدون حضور گسترده مردم و بدون اعتقاد راسخ امکان نداشت و بخشی اصلی بار مقابله با داعش بر عهده نیروی با انگیزه مردمی بود که وقتی پای کار آمد توانست با این جریان مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی توان فرماندهی و آموزش این نیروی عظیم مردمی است که با نوع مدیریت در ارتش‌های کلاسیک جهان نمی‌توان آن تا مدیریت کرد.  ریشه اصلی این فرماندهی به دفاع مقدس بر می‌گردد و مدیریت انقلابی حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان بعدا ایشان در جبهه مقاومت و در نهایت هدایت و رهبری کلان مقام معظم رهبری که در آینده هم خواهد بود نقش اصلی در پیروزی جبهه مقاومت داشت.

کد خبر 329128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.