صادرات ۷۷ میلیون دلاری بخش کشاورزی اصفهان/کاهش صادرات هندوانه و پیاز از استان

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طی هفت ماهه نخست امسال بیش از ۷۷ میلیون دلار صادرات انواع محصولات و ادوات کشاورزی از استان اصفهان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا مهرداد مرادمند قائم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان اصفهان در بخش کشاورزی، اظهار داشت: استان اصفهان دارای مزیت‌های زیادی در بخش کشاورزی است که می‌تواند از آنها بهره ببرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار استخراج شده، در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۶ میلیون و ۶۴ هزار کیلوگرم انواع حیوان زنده و محصولات دامی به ارزش بیش از ۳۴ میلیون و ۱۶۴ هزار دلار از استان صادر شده است که این میزان ۱۵ درصد کاهش وزنی و یک درصد کاهش ارزش دلاری نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۵ را نشان می‌دهد. از مهمترین دلایل کاهش صادرات در این بخش می‌توان به مشکلات ناشی از بیماری آنفولانزای پرندگان اشاره داشت.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در زمینه صادرات تولیدات نباتی نیز در هفت ماهه نخست سال جاری شاهد صادرات بیش از ۳۸ میلیون و ۸۰۵ هزار کیلوگرم انواع تولیدات به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار هستیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش وزنی و ۱۱ درصد افزایش ارزش دلاری را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: دلیل کاهش وزنی صادرات گروه نباتی را می‌توان در کاهش صادرات محصولات هندوانه و پیاز به دلیل افزایش قیمت و صرفه‌جویی در آب و گوجه فرنگی به دلیل کاهش تولید دانست و افزایش ارزش دلاری صادرات در این بخش را می‌توان به افزایش صادرات زعفران مرتبط دانست.

مرادمند گفت: همچنین در هفت ماهه نخست سال ۹۶ بیش از ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار کیلوگرم انواع محصولات غذایی به ارزش بیش از ۱۸ میلیون دلار، سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع چربی‌ها و روغن‌های نباتی و حیوانی به ارزش بیش از هشت هزار و ۷۵۰ دلار و بیش از چهار میلیون دلار محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته از استان اصفهان صادر شده است.

وی افزود: در زمینه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی نیز طی هفت ماهه نخست ۹۶ شاهد صادارت بیش از یک میلیون دلار انواع ماشین‌آلات بودیم که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بیش از ۴۸ رشد صادرات در این بخش را شاهد هستیم.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: در مجموع در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از ۷۷ میلیون دلار صادرات انواع محصولات و ادوات کشاورزی از استان اصفهان انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۵۳.۹۰ درصد ارزش وزنی و ۷۷.۸۴ درصد ارزش دلاری صادرات استان به ۶ کشور عراق، افغانستان، امارت، پاکستان، کویت و قطر است.

مرادمند تاکید کرد: خوشبختانه در بسیاری محصولات شاهد رشد چشمگیر صادرات بوده‌ایم، برای نمونه در زمینه صادرات خوراک دام وطیور با صادرات بیش از سه میلیون کیلوگرم به ارزش بیش یک میلیون و ۳۳۳ هزار دلار شاهد رشد ۶۸۲ درصدی وزنی و افزایش ۶۵۲ درصدی ارزش دلاری در صادرات این بخش بوده‌ایم، در زمینه صادرات مربا و مارمالاد نیز با صادرات بیش از یک میلیون کیلوگرم محصول به ارزش بیش از یک میلیون و ۷۲۵ هزار دلار در هفت ماهه نخست ۹۶ شاهد رشد ۱۹۵ درصدی وزنی و ۱۰۶ درصدی ارزش دلاری صادرات این محصولات بوده‌ایم.

کد خبر 329049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.