بیماری‎های قلبی؛ شایع ترین علت مرگ بیماران دیابتی

افراد بر اثر بی تحرکی، عادت های نامناسب غذای و تغییر سبک زندگی به دیابت مبتلا می شوند از همین رو افراد برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند باید پیشگیری های لازم مانند ورزش انجام دهند همچنین از مصرف مواد غذایی ناسالم و نوشیدن های گازدار و مصنوعی به طور حتم خودداری کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، دیابت دارای ۲ نوع تیپ یک و دو است  و افراد به یکی از این نوع دیابت مبتلا می شوند. یک فرد سالم می تواند قند خون خون  را با روش اندازه گیری قند خون و آزمایش خون بررسی کنند.

چنانچه میزان اندازه گیری قند خون تا مرز ۹۹ میلی گرم باشد طبیعی و اگر از ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم بود فرد مستعد ابتلا به دیابت و اگر ۱۲۵ میلی گرم به بالابود فرد مبتلا به دیابت است.

دیابت بر اساس مصرف مواد خوراکی مصنوعی و پرچرب به وجود می آید همچون عواملی نظیر ارث، ژنیتک، استرس و استفاده از دخانیات در مبتلا شدن افراد به دیابت موثراست.

مطالعات اخیرنشان داده که عوارضی مانند اختلالات بینایی ، حملات قلبی و عروقی، قطع پا و نارسایی کلیه ناشی از بیماری دیابت بوده که می توان با اصلاح سبک زندگی و رعایت برنامه غذایی، فعالیت فیزیکی، کنترل دقیق میزان قند خون و با مصرف داروهای خوراکی و انسولین و غیره از خطر بسیاری از این بیماری های جلوگیری کرد؛ همچنین افراد دیابتی باید با ورزش کردن به کاهش دیابت خود کمک کنند چرا که ورزش  می توانند از روند بیماری آنان جلوگیری کنند.

امروز در خصوص دیابت در بزرگسالان گفتگویی را با «دکتر بیژن ایرج - متخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان » انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

قند خون نرمال باید چقدر باشد؟

بیمار باید هشت ساعت قبل از آزمایش خون مواد غذایی که دارای کالری است مصرف نکند. قند نرمال افراد زیر ۱۰۰ است و اگر جواب آزمایش قند خون فرد بیشتر از  ۱۰۰ بود دیابت معرفی می شود و افرادی که قند آنان قبل از ناشتا بالای ۱۲۶ باشد مبتلا دیابت نامیده می شوند.

دیابت در خانم ها بیشتر است یا آقایان؟

بیماری دیابت وابسته به سن است و هرچه سن بالاتر رود امکان اینکه افراد به دیابت مبتلا شوند بیشتر است.اما خانم ها بیش از آقایان به دیابت مبتلا می شوند. 

پس بهتر است خانم ها و آقایان برای اینکه به دیابت مبتلا نشوند پیشگیری های لازم را انجام دهند.

چند درصد افراد از اینکه به دیابت مبتلا هستند مطلع نیستند؟

متاسفانه ۵۰ درصد از افرادی که به دیابت مبتلا هستند از دیابت خود مطلع نیستند و فرد ممکن است خیلی دیر متوجه بیماری خود شود از همین رو ممکن عوارض آن در بدن بیمار شروع شده باشد.

همچنین  ۵۰ درصد از افرادی بیماریشان در مراکز دیابت تشخیص می دهند،  متاسفانه برخی از این افراد در معالجه خود کوتاهی ودر زمان مقرر شده برای چکاب خود به پزشک مراجعه نمی کنند.

علت افزایش دیابت در کودکان چیست؟

متاسفانه دیابت در کودکان افزایش یافته و دیابت آنان جز تیپ یک است. دیابت تیپ ۲ که مربوط می شود به بزرگسالان امروز در کودکان نیز دیده می شود.

یکی ازعواملی که کودکان به دیابت تیپ ۲ مبتلا می شوند چاقی است.

کودکان باید از مصرف چیپس و مواد خوارکی مصنوعی دوری کنند همچنین آنان باید همیشه با بی تحریکی خداحافظی کنند.

قند خاموش چیست؟

اگر آزمایش قند خون فردی زیر۱۰۰ است آن فرد مبتلا به قند خاموش نیست. اما اگر فردی قند بالا مانند قند ۱۱۰ داشته باشد و درمان نشود ودر جامعه رها شود همه عوارض دیابت را پیدا می کنند.

 فردی که قند آن ۱۲۰ با شد با فردی  که قند خون آن ۲۰۰ است در نظر پزشکان غدد یکی هستند چرا که قند بالای ۱۰۰ همه عوارض دیابت را پیدا می کند.

سکته های قلبی ومغزی در افرادی که قندی بالای ۱۰۰ و افرادی که ۲۰۰ – ۳۰۰ دارند فرقی نمی کند و مانند یکدیگر دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند.

افرادی که قندشان بالای ۱۰۰ است باید وزن خود را کاهش دهند و اگرقند آنان پایین نیامد مانند یک مریض دیابتی درمان می شوند.

علاوه بر اینکه افرادی که قند انان بالای ۱۰۰ است مانند ۱۱۰ یا ۱۲۰  است نباید در جامعه رها شوند و باید درمان آنان جدی گرفته شود.

چه کسانی باید به آزمایش قند خون خود توجه بیشتری کنند؟

افراد بالای ۴۰ سال اگر چاق هستند و مبتلا به فشار خون، خانم ها در دروان بارداری که سابقه دیابت داشته اند  و مادرانی که زایمان جنین بالای ۴ کیلو داشته اند باید آزمایش های لازم را انجام دهند.

آیا دیابت قابل پیشگیری است؟

دیابت قابل پیشگیری است اما باید  افرد سبک زندگی خود را تغییر دهند. از همین رو افراد دیابتی باید پنج بار در هفته با اجازه  پزشک قلب خود ورزش کنند، همچنین آنان باید غذاهای پر کالری را کنار بگذارند البته بهتر است افراد سالم هم از خوردن غذاهای پرکالری و مصنوعی دوری کنند.

در گذشته افراد هنگام غروب آفتاب در منازل خود بودند امامتاسفانه اکنون هنوز پاسی از شب نگذاشته شهر شلوغ و افراد در حال در رفت و آمد هستند در صورتی که افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید استراحت خوبی داشته باشند. این افراد  باید هفت ساعت خواب شبانه داشته باشند همچنین باید زود بخوابند. علاوه بر اینکه افراد دیابتی که سیگار مصرف می کنند باید سیگار را برای همیشه از خود دور کند.

دیابت با برخی از سرطان ها ارتباط دارد از همین رو افراد دیابتی با کنترل دیابت و چربی از مبتلا شدن خود به سرطان  جلوگیری می کند.

آیا مصرف خشکبار برای افراد دیابتی مفید است؟

باید توجه داشت افرادی که قند زیاد می خورند به دیابت مبتلا نمی شود، اما افزایش وزنی که به واسطه مصرف مواد قندی به وجود می آید باعث ایجاد قند می شود.

دیابتی ها باید مواد قندی که در خون به صورت آهسته آزاد می شود را استفاده کنند آنان باید توت خشک مصرف کنند چرا که قند آن آرام در بدن آزاد می شود و به همین دلیل است که به افرد دیابتی خشکباری مانند گردو بادام که کالری پایینی دارد پیشنهاد می شود.

افراد دیابتی به هیچ عنوان نباید برنج را با نان مصرف کنند و نیز  باید برنج خود را با عدس، ماش و سبزیجات بپزند.

عوامل موثر در مبتلا شدن به دیابت چیست؟

یکی ازعوامل ابتلا به دیابت چاقی است و در هر مکانی که چاقی است دیابت هم رشد می کند. متاسفانه افرادی که سیگار مصرف می کنند به دیابت هم مبتلا می شوند.

آیا ممکن است دیابت ژنتیکی باشد؟

دیابت نوع ۲ ارثی است و هرچه تعداد نزدیکان  افراد به دیابت نوع ۲ زیاد باشد آن افراد شانس اینکه بیش از دیگران در معرض مبتلا شدن به این بیماری باشند را خواهند داشت. اما دیابت نوع یک ارثی بودن آن بسیار کم است.

از همین رو افرادی که نزدیکان آن به دیابت مبتلا هستند با مراقب باشند تا دور شکم و وزنشان افزایش پیدا نکند. همچنین  رژیم خود را حفظ کرده و اگر دچار فشارخون و چربی هستند حتما درمان کنند.

نقش انسولین در افراد دیابتی چیست؟

تزریق انسولین هرچه زودتر شروع شود بهتر است و اما متاسفانه برخی از باورهای مردم از اینکه انسولین سم و یا برخی از افراد بر اثر استفاد از انسولین جان خود را از دست داده اند یک باور غلط است. درصورتی که انسولین در بدن بیماران دیابتی کم تولید شود از همین رو به آنان انسولین تزریق می شود و ثابت شده که هر چقدر افراد زود انسولین استفاده کنند به عوارض کمتری مبتلا می شوند. 

شایع ترین علت مرگ بیماران دیابتی چیست؟

شایع ترین علت مرگ بیماران دیابتی بیماری های قلبی است. بیش از ۷۰ درصد از علت مرگ بیماران دیابتی بیمارهای قلبی است.

کد خبر 329039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.