نقص بانک اطلاعاتی مشکل اصلی مدیریت بحران/ بهارستان، خطر بالقوه بیخ گوش اصفهان

جانشین مدیریت بحران شهرستان اصفهان با بیان اینکه وجود بانک اطلاعاتی جامع و کامل مورد نیاز مدیریت بحران استان است، گفت: در صورت نقص اطلاعات در مواقع بحران با مشکل جدی مواجه می شویم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، سید سعید موسوی در جلسه ستاد مدیریت بحران با انتقاد از عدم برگزاری منظم جلسات مدیریت بحران اظهار کرد: در صورت ایجاد حادثه و بحران در استان به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات و نقص بانک اطلاعاتی ممکن است؛ نتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

موسوی با تأکید بر اینکه اقدامات لازم باید در کمترین زمان پس از حادثه صورت بگیرد، گفت: به طور مثال در جریان حادثه نیک آباد اقدامات لازم با تأخیر ۳ و نیم ساعته انجام شد. معاون فرماندار اصفهان افزود: بانک اطلاعاتی از نقاط حادثه خیز استان در مدیریت بحران وجود دارد اما اطلاعات جدید شهرستان ها باید دریافت و به دوره های ۱۰ ساله تفکیک شود.

وی  با بیان اینکه دستورالعمل دستگاه ها برای مواقع بحران موجود است، تأکید کرد: مسئولین شهری نگاه دست چندم به مسئله مدیریت بحران نداشته باشند، شهرداری ها موظف اند به همان میزان که به معابر و فضاهای شهری می پردازند، فراهم کردن نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی ها و سازمان های امداد رسان در بحران را در دستور کار قرار دهند.

جانشین مدیریت بحران شهرستان اصفهان ادامه داد: مدیریت بحران در شهرها و بخش‌ها به ترتیب به عهده شهرداران و بخشداران است و آنها باید پاسخگو باشند.

موسوی با انتقاد از مسئولین شهری گفت: شهرداران برخی شهرستان ها  هنوز امکانات و تجهیزات فعلی و نیازمندی های خود را به مدیریت بحران اعلام نکرده اند و با این وضع اطلاعات ما از شهرستان ها ناقص مانده و در مواقع بحران، امداد رسانی با مشکل مواجه می شود.

معاون فرماندار شهرستان اصفهان با اشاره به قانون بحران تأکید کرد:  طبق قانون در مواقع بحران در هر شهرستان، هر سازمانی که به صورت مکتوب و حتی تلفنی از حادثه اطلاع یافت موظف به حضور در منطقه و امداد رسانی است، در غیر این صورت مدیران سازمان مرتکب جرم شده و به انفصال از خدمت محکوم می شوند.

وی افزود: جلسات ماهیانه مدیریت بحران باید به صورت مداوم  تشکیل شوند و  کار گروه‌های مسئول نتایج بررسی خود را در جلسات اعلام کنند.

خلیل دادخواه رییس کارگروه سیل اصفهان  نیز در این جلسه  در دسترس نبودن نقشه های حریم بستر رودخانه را یکی از مهم ترین مشکلات استان دانست و افزود: حریم بستر رودخانه زاینده رود که اصلی ترین رودخانه استان است هنوز مشخص نشده و مشخصا از حریم بستر رودخانه های فرعی و کوچک اطلاعات و نقشه ای در دست نیست که باید تأمین اعتبارات لازم جهت تهیه نقشه حریم بستر رودخانه ها در دستور کار قرار گیرد.

دادخواه به ساخت و سازهای غیرقانونی و بدون استعلام در بستر رودخانه اشاره کرد و گفت: باید به شدت با ساخت و سازهای غیرقانونی که خسارت سیل را به حداکثر می رسانند برخورد کرد در برخی روستاها دیده شده که در خط القعر و پایین دره ساخت و ساز انجام شده و قانون ساده و طبیعی رعایت نشده که نیازمند برخورد جدی و قاطع است.

رییس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان از شناسایی نقاط حادثه‌خیز در سطح شهرستان و اعلام آن به کارگروه بحران خبر داد و اظهار کرد:  بیمه سیل برای خانه‌های حریم بستر، نرم‌افزار پیش‌بینی و هشدار سیل، افزایش آگاهی و آموزش عمومی و جابجایی و انتقال ساختمان‌ها با وجود هزینه‌بر بودن آن از جمله راه ها برای کاهش هزینه های احتمالی است.

دادخواه تأکیدکرد: شهر بهارستان به یک خطر بالقوه، در مسئله سیل برای شهر اصفهان تبدیل شده  چرا که در این شهر مسیل بزرگ سیلابه را به فضای دو متری تبدیل کرده‌اند که پاسخگوی حجم آب نیست.

کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه سیل ۸۰ درصد بلای طبیعی را در برمی‌گیرد، گفت: با شروع فصل پاییز خطر وقوع سیل در  کل استان افزایش پیدا می‌کند.

بهنام هوایی تصریح کرد: سیل بندها در شهرستان از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و تنها توان نگهداری آب حاصل از بارش های کوتاه مدت را دارند و در بارش های چند ساعته با مشکل مواجه می شوند.

هوایی افزود: شهر بهارستان مهم ترین شهر در معرض خطر در استان است و بعد از آن شهرهای محمدآباد، روستاهای هریزه و آبخاک از منطقه جبل، روستای جندابه و روستای فشارک به‌عنوان نقاط قرمز در خصوص سیل در سطح شهرستان شناسایی‌شده‌اند.

کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان، افزایش جمعیت، کاهش پوشش گیاهی و تغییر کاربری اراضی را مهمترین عوامل ایجاد سیلاب عنوان کرد و گفت: افزایش جمعیت خطری بالقوه است که درصورت مدیریت ناصحیح هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند.

کد خبر 328999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.