کاهش گازهای گلخانه‌ای در ایران نیازمند تغییر تکنولوژی و تامین منابع است

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کشور ما رتبه نهم دنیا را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد، گفت: اجرای برنامه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشور نیازمند تغییر تکنولوژی و تامین منابع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از ایلنا، مسعود زندی درباره تغییر اقلیم در کشورمان گفت: ایران کشوری است که در مقابل تغییرات اقلیم بسیار آسیب‌پذیر بوده است و یکی از مصادیق این تغییر اقلیم افزایش دماست. به طور مشخص ما نسبت به دهه‌های گذشته افزایش دمای یک درجه را در کشورمان تجربه کردیم، در حالی که در کشورهای اروپایی حدود ۶ دهم سانتی‌گراد بوده است.

وی  ادامه داد: همین تغییر اقلیم و افزایش دما باعث شده تا منابع آبی ما تحت تاثیر قرار بگیرند و افزایش تبخیر منابع آبی را داشته باشیم. همچنین افزایش دما باعث بروز آفات در زمین‌های کشاورزی شده و بسیاری از تالاب‌ها خشک شده‌اند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است، گفت: ما در رتبه‌بندی جهانی نسبت به انتشار گازهای گلخانه‌ای رتبه نهم را در جهان داریم. برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در جهان نیازمند یک تفاهم نامه جهانی و برنامه‌ریزی مداوم هستیم که خوشبختانه در بحث اقتصاد مقاومتی استفاده از اقتصاد کم‌کربن برنامه‌ریزی شده ‌و دستگاه‌ها نیز برنامه‌هایشان را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه داده‌اند.

زندی درباره اجرای برنامه‌های تدوین شده گفت: از آنجا که اجرای این برنامه‌ها خسارت‌های اقتصادی را به دنبال دارد ما برای اجرای آن نیازمند تغییر تکنولوژی و فرآیند و تامین منابع هستیم. برنامه برای همه بخش‌ها وجود دارد، اما با توجه به اینکه کشور ما آسیب‌پذیر است در کنار کاهش انتشار باید بحث مدیریت منابع و بخش‌های مختلف اقتصادی را نیز در کنار مشارکت جوامع محلی داشته باشیم تا بتوانیم تا زمانی که آسیب‌پذیری در کشور وجود دارد خودمان را در برابر این آسیب‌ها مقاوم و سازگار کنیم.

کد خبر 328964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.