۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
جمعه سیاه چگونه سیاه شد؟

جمعه سیاه (Black Friday) یا روز خرید در آمریکا، آخرین جمعه ماه نوامبر می باشد که روز پس از عید شکرگزاری است که در واقع عملا خرید برای کریسمس از این روز آغاز می‌شود.

آیا می‌دانید جمعه سیاه چه روزی است؟

مجله خبری ایمنا: اصطلاح "جمعه سیاه” در سال ۱۹۶۰ به مناسبت افتتاحیه فصل خرید کریسمس ابداع شد. جمعه سیاه ابتدا در کشورهای مسیحی بود ولی به سرعت به تمامی کشورهای پیشرفته راه پیدا کرد با این حال این جمعه مناسبت مذهبی ندارد. تاریخ مشخصی برای این جمعه در هر سال نداریم و نوعی قرار داد است و جمعه سیاه در واقع روز بعد از عید شکرگزاری در ایالات متحده (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) می باشد و امسال این روز مصادف است با ۲۴ نوامبر.

 آیا می دانید جمعه سیاه چه روزی است؟


از آنجایی که این روز را به عنوان روز آغاز خرید کریسمس در ایالات متحده در نظر گرفته‌اند، بیشتر فروشندگان خیلی زود (و اخیرا در ساعات شب) فروشگاه خود را باز کرده و به ارائه ی تبلیغات فروش می‌پردازند. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح باز می‌کنند و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید خود را انجام داده باشند. در این روز فروشنده ها محصولاتشان را با تخفیف بالایی به مردم می دهند، صبح زودتر به سر کار می روند و شب دیرتر بر می‌گردند و گاهی پیش آمده محصولی ۱۰۰۰  دلاری را به قیمت ۱۰ دلار به فروش برسانند.

جمعه سیاه روزی است که در آن خرده­ فروشان بعد از یک سال کسب و کار بی رونق بالاخره فروششان بالا می‌گیرد (البته برای خریداران روز ته کشیدن حسابشان است!

گفته می شود که این نام برگرفته از سازمان پلیس فیلادلفیا در دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۶۰  و توصیفی از روز ازدحام و ترافیک غیرقابل کنترل مربوط به حراج های پس از روز شکرگذاری است. پلیس که مسئولیت کاری دشوار و وقت گیری در کنترل و رتق و فتق ترافیک و درگیری های ناشی از ازدحام و یورش مردم به فروشگاه ها و خیابان ها برای خرید داشت، جمعه پس از روز شکرگذاری جز دردسر و سیاهی و سردرد ارمغانی  برایش نداشت و به همین خاطر نام «جمعه سیاه» را به این روز اختصاص داد. نخستین بار در سال ۱۹۶۶ فروشگاهی واقع در فیلادلفیا که به کلکسیون ­دارها تمبر می فروخت از این عنوان برای تبلیغات استفاده کرد.

 آیا می دانید جمعه سیاه چه روزی است؟


جمعه سیاه از تعطیلات رسمی نیست، اما گاهی اوقات در کالیفرنیا و برخی از کشورهای دیگر مشاهده شده است که روز بعد از "شکرگزاری” را به عنوان یک روز تعطیل برای کارمندان دولت، به جای یکی دیگر از تعطیلات فدرال مانند روز کلمبوس در نظر می گیرند و اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که در این روز به خریدهای ویژه ی این روز بپردازند. جمعه سیاه به طور معمول شلوغ ترین روز خرید از سال ۲۰۰۵ به بعد لقب گرفته است.

منبع: وب سایت دیجی رو

کد خبر 328790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.