پسوریازیس خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

مطالعات جدید نشان می‌دهد بیماران مبتلا به پسوریازیس در معرض دیابت نوع ۲ قرار دارند و هرچه پسوریازیس شدیدتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ساینس دیلی، محققان حدود ۸۵ هزار بزرگسال را در انگلیس مورد مطالعه قرار دادند. در این گروه هشت هزار و ۱۰۰ نفر به پسوریازیس مبتلا بودند. مطالعات نشان می‌دهد در بیمارانی که پسوریازیس ۲ درصد یا کمتر از بدن را فراگرفته بود، احتمال ابتلا به دیابت در مقایسه با افراد عادی ۲۱ درصد بیشتر بود. در بیمارانی که پسوریازیس بیش از ۱۰ درصد بدن را فراگرفته بود، احتمال ابتلا به دیابت ۶۴ درصد بیشتر از افراد سالم بود. 
این مطالعه که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته نشان می‌دهد نوع التهابی که در پسوریازیس دیده می‌شود، منجر به مقاومت در برابر انسولین می‌شود و پسوریازیس و دیابت جهش ژنتیکی مشابهی را ارائه می‌دهند. 
محققان معتقدند افراد مبتلا به پسوریازیس بالای ۱۰ درصد باید سبک زندگی سالم و پرتحرکی را انتخاب کنند و برای جلوگیری از بروز دیابت تحت نظر باشند. 
پسوریازیس یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. عود علایم این عارضه در فصل سرما بیشتر دیده می شود. 
مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس های نقره ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است. 
نتایج این مطالعه در نشریه American Academy of Dermatology منتشر شده است.

کد خبر 328760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.