بیش از ۲۰۰ نوع ویروس عامل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصول سرد هستند

سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری‌های رایج فصل پاییز و زمستان هستند اما چرا افراد در این دو فصل بیشتر به این بیماری‌ها مبتلا می شوند. در واقع بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که موجب این نوع سرماخوردگی می‌شوند، اما "راینو ویروس‌"ها اصلی ترین عامل هستند.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و نقل از مدیکال نیوز هر سال سرماخوردگی و آنفلوانزا چهره هولناک خود را در فصول سرد سال نشان می دهند، به گونه ای که رهایی از چنگ این بیماری ها کاری بس دشوار است.

به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها، عفونت های ویروسی که باعث بروز سرماخرودگی و آنفلوانزا می شوند نوعی مزاحم محسوب می شوند، به گونه ای که این سرماخوردگی ها دلیل اصلی غیبت دانش آموزان از مدارس و یا عدم حضور بزرگسالان در سر کار است.

بیشتر مواقع سرماخوردگی های معمولی با علائمی مانند گلودرد، کیپ شدن بینی و سرفه خود را نشان می‌دهد. در واقع بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که موجب این نوع سرماخوردگی می‌شوند، اما "راینو ویروس‌"ها اصلی ترین عامل هستند.

اما تفاوت میان سرماخوردگی و آنفلوانزا این است که عامل بیماری آنفلوآنزا ویروس این نوع بیماری است که به سه نوع آنفلوآنزای  A،  B و C تقسیم می‌شود. سرماخوردگی‌های معمولی و آنفلوانزا علائم مشترک بسیاری دارند اما عفونت ناشی از آنفلوآنزا اغلب با بالا رفتن دمای بدن، درد و عرق سرد خود را نشان می‌دهد.

به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها اگرچه آنفلوآنزا در هر موقعی از سال می تواند ظاهر شود، اما بیشتر شیوع بیماری به الگوهای فصلی بستگی دارد، چنانچه نقطه اوج بیماری در فصل زمستان است. بیماری آنفلوانزا هر سال 250 تا 500 هزار فرد را در سراسر جهان به کام مرگ فرو می برد.

در فصل زمستان سطح اشعه فرابنفش نسبت به تابستان کمتر است که تاثیر مستقیمی بر میزان ویتامین D تولید شده در بدن دارد. ویتامین D در تولید مولکول‌های ضد میکروبی نقش دارد.

بنابراین بعضی از افراد معتقد هستند که مصرف مکمل‌های ویتامین D در ماه‌های سرد سال می‌تواند از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کند. هر چند نتایج یک بررسی که به تازگی منتشر شده حاکی از آن است که سطح بالای مکمل ویتامین D هیچ تاثیری در این خصوص ندارد.

دلیل دیگری که می‌تواند به شیوع آنفلوآنزا و سرما خوردگی در فصل پاییز و زمستان کمک کند این است که در این فصول افراد مدت زمان بیشتری را در فضاهای بسته به سر می برند  و از هوای مطلوب به میزان کمتری برخوردار هستند.

کد خبر 328679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.