ساختار مغز مبتلایان به افسردگی و اضطراب اجتماعی مشابه است

محققان چینی مدعی هستند که ضخامت بخش کورتکس مغز مبتلایان به افسردگی و اضطراب اجتماعی شباهت های ویژه ای با یکدیگر دارد.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و نقل از مدیکال نیوز بررسی های جدید محققان چینی نشان می دهد که مبتلایان به افسردگی و اضطراب اجتماعی دارای اختلالات ساختاری مشترک در مغز خود هستند که در تصاویر اسکن شده مغزی قابل مشاهده است.

این یافته ها در هفته اخیر توسط دانشمندان دانشگاه سیچوان چین و پس از بررسی اسکن مغزی با رزونانس مغناطیسی بالا (MRI) از ۳۷ فرد دارای اختلال افسردگی شدید ، ۲۴ فرد مبتلا به افسرگی اجتماعی و ۴۱ فرد سالم صورت گرفته است.

آنها تمرکز خود را بر روی تفاوت های موجود در بخش خاکستری مغز، به ویژه ضخامت  کورتکس مغز که لایه خارجی بافت پوشیده شده از نورون ها است قرار داده و به پردازش اطلاعات مغز نگاه ویزه ای داشته اند.

به گفته آنها اختلالات افسردگی شدید یکی از بیماری های جدی است که با عصبانیت دائمی و تحریک پذیری افراد همراه است. این اختلالات یکی از دلایل اصلی بیماری و آسیب ها در سراسر جهان است. افسردگی باعث می شود افراد علاقه خود را نسبت به مواردی که از آنها لذت می بردند از دست بدهند.

این در حالی است که در برخی موارد بیماری آنقدر شدید است که بلند شدن از رختخواب برای مبتلایان کاری بس دشوار است. این بیماری نه تنها عواقب فردی دارد، بلکه افراد خانواده، دوستان ، آشنایان و حتی افراد جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته محققان اضطراب اجتماعی نیز حالت ترس و یا اضطراب شدید است که شرایط زندگی عادی را برای افراد مشکل می کند. در واقع موضوع عجیبی نیست که مبتلایان به افسردگی از اضطراب اجتماعی نیز رنج ببرند و یا بالعکس. این در حالی است که تقریبا نیمی از افراد افسرده به این نوع اختلال دچار هستند.

محققان مدعی هستند که هر ۲ بیماری دارای مکانیسم های مشترک مغز بوده و ضخامت کورتکس مغز این بیماران دارای شباهت ها و تفاوت های ویژه ای است. همچنین در هر دو مورد بخش " insular cortex" مغز که برای آگاهی فردی و درک جایگاه ویژه ای دارد، ضخیم تر است.

کد خبر 328676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.