تضعیف تشکل‌های کارگری باسوء‌استفاده ازقانون کار/اصلاح قانون کار بارعایت اصل سه جانبه‌گرایی

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با تاکید بر اینکه سوء استفاده از قانون کار و همچنین قراردادهای موقت، تشکل های کارگری را تضعیف کرده است، گفت: اگر قانون کار نیازمند بازنگری و اصلاح است باید مطابق اصل سه جانبه گرایی و قوانین بین المللی اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا اصغر برشان بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار، با طرح این سوال که چرا زا قانون کار دفاع می کنیم؟ اظهار داشت: قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ از همان زمان تصویب با برخی ناآگاهی ها و مخالفت ها کلید خورد.

وی با بیان اینکه قانون کار همانند دیگر قوانین دارای نقایصی است، تاکید کرد: متاسفانه از همان روز نخست با قانون کار مخالفت های بسیاری شد و بجای همراهی برای رفع این نقایص برخی بدون هیچ منطق علمی با اعمال آیین نامه ها و دستورالعمل هایی درعمل این قانون را عقیم گذاشتند.

به گفته  دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان، متاسفانه با اعمال قراردادهای موقت، تبصره یک و دو قانون کار را اجرایی نکردند و امروز ما با مشکلات بسیاری مواجه هستیم از سوی دیگر ماده های ۱۸۹، ۱۹۰ و ۱۹۱ قانون کار نیز اجرا نشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و کارفرمایان به جای استفاده از فرصت های قانون کار، طبل ناهماهنگی را به صدا در آوردند، ادامه داد: در بحث قانون کار دولت بدون هیچ توجیهی برخی قوانین آن را مستثنا و برخی دستورالعمل های آن را حذف کرد؛ به عنوان نمونه مناطق آزاد از قانون کار مستثنا شدند در حالیکه باید دید آیا امروز این مناطق به توجیه اقتصادی دست یافته اند.

 برشان تاکید کرد: متاسفانه در این سال ها از قانون کار استفاده نشد و این استثناعات مشکلاتی جامعه کارگری را بیشتر کرد.

وی با اشاره به اینکه قانون کار با تمام ایرادات خود تابع قوانین بین المللی است، افزود: بحث قانون کار، بحث حداقل هاست و ما باید در هر اصلاحیه ای حداقل ها را در نظر بگیریم.

 دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در خصوص اصلاحیه قانون کار، گفت: متاسفانه آنچه در قالب اصلاح به مجلس رفت مجددا به دولت بازگشت چرا که در آن نیز حداقل ها نقض شده بود.

وی تصریح کرد: اگر قانون کار نیازمند بازنگری و اصلاح است باید مطابق اصل سه جانبه گرایی و قوانین بین المللی اصلاح شود.

برشان با انتقاد بر مغفول ماندن ماده ۱۴۸ قانون کار پیرامون بیمه کردن کارگران، گفت: متاسفانه موضوع همسان سازی حقوق در صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری پیاده شد اما این قانون برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی هنوز اجرا نشده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سوء استفاده از قانون کار و همچنین قراردادهای موقت، تشکل های کارگری را تضعیف کرده است، گفت: پیش از این بیش از ۸۰ درصد قراردادهای کار دائم بود.

 دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان تصریح کرد: امروز اگر سازمان تامین اجتماعی دچار مشکلات و تنگنا شده عامل آن، خود دولت است چرا که بسیاری بدون هیچ آورده ای اکنون بر سر سفره تامین اجتماعی نشسته اند.

وی با انتقاد بر قانون پرداخت بیمه زیر ۱۰ سال، گفت: مطابق این قانون هر کسی می تواند ۱۰ سال حق بیمه خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند و بعد بر سر سفره آن بنشیند این درحالیست که بدون افزایش امکانات سخت افزاری، مشکلات درمانی این قشر از جامعه هر روز بیشتر می شود.

برشان افزود: با توجه به تداوم رکود صنعت و تولید و عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، ما نگران حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و درمان آنها هستیم.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف به پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی شد که تاکنون این بدهی پرداخت نشده و موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اعمال نشده است.

 دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه درمان تامین اجتماعی قرار دارند، اظهار داشت: طرح تحول سلامت در ابتدا با هدف برداشتن باری از دوش جامعه پیاده سازی شد اما در عمل حقوق و تعرفه پزشکان را افزایش داد و به دلیل اینکه منابع طرح تامین نشد تنها بار بزرگی به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان نمی تواند متولی درمان در کشور ما باشد.

برشان تصریح کرد: اگر منابع پایداری برای طرح تحول سلامت ایجاد نشود این طرح محکوم به فنا خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت خانه کارگر، گفت: طبق اساسنامه رفع مسائل خرد و کلان صنفی مهمترین رسالت این تشکل است از سوی دیگر هماهنگی و تعامل خوبی با تشکل های کارفرمایی دارد.

 دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به ۳۲۶ هزار عضو خانه کارگر در اصفهان، بیان داشت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر عضو جدید به خانه کارگر اضافه شده اند و همچنین ۱۹ هزار نفر عضویت خود را تمدید کرده اند.

وی گفت: تعداد بازنشستگان خانه کارگر اصفهان ۱۳۴ هزار نفر هستند همچنین در قالب ۲۵ شهر دیگر استان ۲۴۰ هزار نفر عضو خانه کارگر هستند.

برشان با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بهترین و مهمترین صندوق در کشور است و با وجود تنگناهای موجود عملکرد قابل دفاعی دارد، تصریح کرد: متاسفانه دولت به دلیل عدم اجرای تعهدات و بارگذاری های جدید خود، معضل بزرگی را برای خانواده بازنشستگان کارگران و مستمری بگیران ایجاد کرده است از سوی دیگر طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز تاکنون عملیاتی نشده است.

کد خبر 328666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.