تبلور بصیرت و ارادات به امام رضا(ع) در تجمع عظیم عزاداران در ورنامخواست

لنجان_در روز پایانی ماه صفر حال و هوای لنجان دگرگون شد و همزمان با سالروز امام رضا(ع)، مردم این شهرستان مسیر میدان انقلاب زرین‌شهر را تا حرم امام‌زاده سیّدابراهیم(ع) شهر ورنامخواست را پیاده طی کردند و در حرم این امامزاده واجب التعظیم گردهم آمده و در سوگ امام رضا(ع) به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، همزمان با سالروز شهادت علی بن موسی‌الرضا(ع)، مردم شهرستان لنجان مسیر میدان انقلاب زرین‌شهر را تا حرم امام‌زاده سیّدابراهیم ابن سیّد بهاءالدین محمدابن الامام موسی ابن جعفر (ع) شهر ورنامخواست پیاده طی کردند و در حرم این امامزاده واجب التعظیم گردهم آمده و در سوگ امام هشتم علی بن موسی‌الرضا(ع) به عزاداری پرداختند. در روز پایانی ماه صفر شور و شوق عاشقان امام مهربانی ها حال و هوای مردم شهرستان لنجان را باردیگر عوض کرد.

امروز معابر خیابان ها و کوچه‌های شهرهای و روستاهای شهرستان لنجان با پرچم ها و بیرق های سیاه زینت داده شده بود و همگان به نوعی سعی داشتند رونق بخش عزاداری حضرت امام رضا(ع) باشند و آئین های مختلف عزاداری و سوگواری از سوی هیئت ها و دستجات عزاداری در گوشه گوشه این شهرستان برگزار شد. یکی از سنتهای دیرین شهرستان لنجان در سالرز شهادت امام رضا(ع) و به ویژه آخرین روز ماه صفر برپایی سفره‌های احسان و نذری است و خانواده‌های لنجانی برای برآورده شدن حاجات خود و نیز آرزوهای خود سفره‌های احسان و نذری در منازل خود برپا می‌کنند و در این روز عزیز به توزیع احسان در بین مردم به ویژه نیازمندان و مستضعفان می‌پردازند.

برپایی روضه های خانگی یکی دیگر از آئین هایی است که در این شهرستان سابقه ای طولانی دارد خانه‌های مردمان این دیار همراه با سفره‌های نذری و پرچم‌های سیاه منصوب به حضرت امام رضا(ع) تزیین و زینت داده می شوند و مراسمات سوگواری حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در خانه‌های از شهرها گرفته تا مناطق روستایی بسیار پرشور برگزار می شود به طوری که به یاد امام غریب خراسان، غربت خاصی را در شهرستان لنجان حاکم کرده بود. اما امروز ورنامخواست شوری دیگر در سر داشت و مردم ولایتمدار دیار سردار شهید محمدعلی شاهمرادی با میزبانی عزادارن امام رضا (ع) اشک و ماتم عشق خود را به آستان مقدس حضرت امام رضا(ع) نشان دادند.

امروز مردم شهرستان لنجان بار دیگر در تجمعی عظیم در حرم امام‌زاده سیّدابراهیم ابن سیّد بهاءالدین محمدابن الامام موسی ابن جعفر (ع)  گرد هم امدند تا با نوحه‌سرایی و سینه‌زنی ارادات خود را به ائمه اطهار(ع) به نمایش بگذارند در این آئین مذهبی که با نوحه خوانی چند تن از مداحان اهل بیت (ع) همراه بود، شرکت کنندگان با برپائی سینه زنی در غم شهادت حضرت امام رضا (ع) به عزاداری پرداختند. پیر و جوان، کودک و نوجوانان خود را به هر زحمتی که بود برای مراسم سوگواری حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به این مراسم رسانده بودند چرا که مردم شهرستان لنجان عشق و ارادت خاصی به خاندان عصمت و طهارت و به ویژه حضرت امام رضا(ع) دارند و از هیچ تلاشی برای رونق بخشیدن به مراسم سوگواری ائمه اطهار دریغ نمی‌کنند.

آری مردم شهرستان لنجان از دیرباز در برگزاری مراسمات سوگواری ائمه اطهار زبانزد عام و خاص هستند و امروز نیز با برپایی همایش عظیم عزاردارن رضوی به یاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام رضا(ع) اشک و ماتم ریختند. پس از رسیدن عزاداران رضوی  به آستانه سیّدابراهیم ابن سیّد بهاءالدین محمدابن الامام موسی ابن جعفر (ع) و مردم خود را برای اقامه نماز آماده کردند تا بتوانند پس از اقامه نماز جماعت با سینه زنی ارادت خود را به امام رضا (ع) و ائمه اطهار به نمایش بگذارند.

مرتضی فلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تأکید بر اهمیت میزبانی شایسته از عزادران امام رضا(ع) در ورنامخواست، گفت: امام رضا(ع) خیلی غریب بودند اما نباید اجازه بدهیم عزاداران این امام همام که از نقاط مختلف شهرستان و استان به حرم امام‌زاده سیّدابراهیم آمده اند چنین حسی را تجربه کنند به ویژه اینکه رفتار ما ورنامخواستی‌ها در افزایش تعداد عزاداران در این تجمع عظیم در سال‌های بعد نیز مؤثر است.

وی افزود: میهمانی که وارد خانه‌ای میشود وقتی از صاحب خانه استقبال و روی باز ببیند دوباره به آن خانه می‌رود ما هم موظفیم با میهمانان امام‌زاده سیّدابراهیم همین گونه رفتار کنیم.
این شهروند ورنامخواستی تصریح کرد: اگر چه عزادران برای زیارت امام‌زاده سیّدابراهیم می‌آیند و توقعی ندارند اما ما  به عنوان مجاوران این امامزاده واجب التعظیم وظایفی داریم که باید به بهترین شکل ممکن ایفا کنیم و رسم ائمه اطهار(ع) را به جا بیاوریم.
وی ادامه داد : اگر از عزادارن و زائران امام‌زاده سیّدابراهیم به نحو احسن پذیرایی شود آن‌ها با خاطره خوب به شهر خود برمی‌گردند و سال بعد به همراه تعداد بیشتری از اعضای خانواده و دوستان خود دوباره به زیارت این امامزاده می‌آیند و با آرامش قلبی به زیارت می پردازد.

حجت الاسلام داود صائبی در حاشیه برگزاری این آئین مذهبی اظهار کرد:امام علی بن موسی(ع) یگانه عصر خود در علم، فضیلت و تقوا بود، اما این امام همام نیز همچون دیگر امامان(ع) در تنگنای حکومت حاکمانِ ناشایست و قدر ناشناسی برخی مردم، طلوعی در پشت ابرها و غروبی زود هنگام و غمگینانه داشتند.

وی افزود: شهادت امام رضا (ع) مصداق این نوید الهی است که «یریدون لیطفؤوا نور الله بافواههم و الله متمّ نوره و لوکره الکافرون» کافران در تلاشند تا نور الهی را با دهان و ابزارهای مادی و ناکار آمد خویش خاموش کنند، ولی خداوند نورش را کامل خواهد کرد، هر چند کافران خوش نداشته باشند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: در سایه وجود امام رضا (ع) در ایران، بسیاری از افراد به خوبی خصوصیات اخلاقی و جهت گیری های حضرت آشنا شده و از این طریق برکات زیادی نصیب ملت ایران شد و بعد از اینکه حضرت امام رضا (ع) به ایران و مشهد مقدس آمدند به دنبال ایشان حضرت فاطمه معصومه (س) نیز وارد قم شده و ملت ایران مفتخر به میزبانی امام رئوف و بانوی کرامت شدند و این مساله از جنبه های مختلف حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) نسبت به سایر امامان قبل و بعد خود٬ دوران سیاسی تاریک و پیچیده‌ای داشتند لذا در مقام آموزه‌های سیاسی٬ به مراتب می‌توان از امام هشتم(ع) درس گرفت چراکه مأمون با پیشنهاد ولیعهدی به امام رضا(ع) پس از به شهادت رساندن این امام٬ قصد داشت در بین مسلمانان خود را خلیفه و امام معرفی کند و مسیر امامت را به انحراف بکشاند.
صائبی با اشاره به روشنگری امام رضا(ع) و معرفی اسلام ناب محمدی در مقابل مأمون و پیشنهادات و تبلیغات دستگاه بنی عباس نسبت به پیشنهاد ولیعهدی به امام رضا(ع) اضافه کرد: امام رضا(ع) از لحظه خروج از مدینه٬ هدف دعوت مامون را به شهادت رساندن ایشان بیان کردند و در مسیر با عبور از شهرها٬ به تبیین ولایت اهل بیت(ع) پرداختند تا جایی که دستگاه حاکم مانع ورود امام شد.

وی عنوان کرد:باید به این مهم توجه داشت که امام رضا (ع) با تدبیری که داشتند، مصلحت دیدند که با ارائه شرایط خاصی، ولایت عهدی را بپذیرند، مامون هم باور نمی کرد با این شرایط، جریان به سود امام رضا (ع) تمام شود ولی برخلاف خواسته مامون، شرایط به نفع امام و جامعه اسلامی رقم خورد.


رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: حضور امام رضا (ع) در ایران و مخصوصا درشهرهای خراسان را باید نقطه عطف مهم در گسترش تشیع در ایران محسوب کرد چرا که دوران حیات امام رضا(ع) دوران اوج گیری گرایش مردم به اهل بیت(ع) و گسترش پایگاه های مردمی این خاندان بود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که در دوران زندگی امام رضا (ع)، بحث بدعت‌ها و خرافات در جامعه رواج یافته بود، آن حضرت برای جلوگیری از انحرافات در جامعه و از هم پاشیدگی مسائل دینی مردم به ویژه جوانان توصیه می‌کردند که در فضای علم و مباحث علمی جدی باشند.
صائبی کرد: امام رضا (ع) توجه ویژه‌ای به مباحث علمی، معنویت و دینداری داشتند، آن حضرت با بحث‌های علمی و کلامی خود، پایه‌های استدلالی کافران و منحرفان دین را فرو می‌ریختند و همین نهضت‌های علمی حضرت باعث تقویت مذهب شیعه شد.

حجت الاسلام مجید سبکتکین نیز گفت: مقام و موقعیتی که امام رضا (ع) از نظر مادی در کشور ما دارند، شبیه موقعیتی است که حضرت در زمان حیاتشان داشتند.

وی افزود: انگار در تقدیر امام رضا( بوده است که در حیات و پس از حیات دارای جایگاه اجتماعی پر رونق و بسیار ویژه ای داشته باشند و تقدیرشان این بود که به هر دلیل در دوران حیاتشان اوج غربت و محرومیت را داشته باشد ولی پس از شهادت در اوج باشند.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: صحن و سرای امام رضا(ع) جلوه کوچکی از اقتدار این امام همام در زمان حیاتشان است و ایشان قبل از اینکه مأمون به سر کار بیاید این اقتدار را داشتند و ایشان علنی مردم را دعوت به ولایت و هدایت می کردند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت معارف امامت و ولایت با آمدن امام رضا (ع) به ایران عمومی شد چراکه قبل از آن خواص فقط از اهل بیت (ع) خبر داشتند و راجع به امامت و ولایت چیزی می دانستند.

سبکتکین اضافه کرد: وقتی امام رضا (ع)  به ایارن آمد سخنرانی هایی که در مناظرات و ... می کردند کم کم معرفت نسبت به امامت در بین خود مردم بالا رفت و در جلسات مناظره مامون بزرگان علمای همه فرقه ها را دعوت می کرد و همه را در مقابل امام رضا (ع) قرار می داد بلکه امام زمین بخورند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت در مقابل تمام روسای فرقه ها و ادیان مختلف فقط امام رضا(ع) می نشستند و همگی آن ها را بدنام می کردند و هر کدام از آن ها را با کتاب خودشان با آن ها بحث می کردند و بسیاری از مباحث امامت را در آنجا مطرح کردند.  

کد خبر 328489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.