سازمان های بین المللی خواستار پایان فوری محاصره یمن شدند

برنامه جهانی غذا به همراه سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه بامداد شنبه از ائتلاف به سرکردگی عربستان خواستند، به محاصره یمن پایان دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از ایرنا، در این بیانیه مشترک «دیوید بیزلی» ، «آنتونی لیک» و «تدروس آدهانوم گیبرسوس» مدیران برنامه جهانی غذا، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در بیانیه مشترک خود در حالی که میلیون ها تن از ساکنان یمن در خطر قرار دارند، خواستار پایان فوری این محاصره شدند. در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: بیش از 20 میلیون تن از جمله 11 میلیون کودک نیازمند کمک های بشر دوستانه فوری هستند.

این سه سازمان بین المللی همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کردند: حدود 14 میلیون و 800 هزار یمنی نیز فاقد مراقبت های بهداشتی ابتدایی هستند، درحالی که 400 هزار کودک نیز در معرض سوء تغذیه حاد قرار دارند. در ادامه این بیانیه آمده است: واکسن و داروهای زیادی در راه یمن وجود دارد، اما مانع از ورود آنها به این کشور می شوند و این امر سبب خواهد شد، دستکم یک میلیون کودک در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار داشته باشند. این بیانیه چنین ادامه می یابد: حتی با برداشته شدن محاصره جزئی از یمن، برنامه جهانی غذا پیش بینی می کند که سه میلیون و 200 هزار تن دیگر به شمار افرادی که با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند، افزوده خواهد شود.

این بیانیه تصریح می کند: با وجود آن که ائتلاف به سرکردگی عربستان اقدام به برداشتن جزئی محاصره اخیر یمن کرده است، اما بسته بودن بیشتر گذرگاه های هوایی، دریایی و زمینی در این کشور، وضعیت فاجعه بار یمن را تشدید خواهد کرد. «جیمی مک گلولدریک» هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در یمن نیز در این باره تاکید کرد: شرایط انسانی و بحرانی در یمن اجازه نمی دهد تا تدابیر جدیدی برای تشدید عملیات بازرسی این منطقه اتخاذ شود.

«مارک لوکوک» معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته ضمن درخواست از نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای پایان دادن به محاصره یمن، گفته بود: سازمان ملل در تلاش است، کمک های بشر دوستانه را به نیازمندان یمنی برساند، در غیر اینصورت شاهد بزرگ ترین قحطی دهه های اخیر خواهیم بود. لوکوک در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر این که خدمات بشر دوستانه در یمن نباید تعطیل شود، گفته بود: ما به مقام های سعودی اعلام کردیم، عواقب انسانی که آنها برای محاصره یمن در پیش گرفته اند، فوری پدیدار خواهد شد.

ائتلاف عربی در پاسخ به حمله اخیر موشکی گروه انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض، حملات هوایی به صنعا پایتخت یمن را افزایش داد و تمامی گذرگاه های هوایی، زمینی و دریایی یمن را مسدود کرد. ائتلاف به سرکردگی عربستان در سال 2015 (فروردین 94) به بهانه حمایت از «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، تجاوز نظامی به این کشور را آغاز کرد.

کد خبر 328318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.