مجوز زیست‌محیطی سد تونل سوم کوهرنگ را سال ۹۰ گرفتم/آب زاینده‌رود را پیش‌خور کردند

مجری سابق پروژه تونل سوم کوهرنگ با بیان برخی ناگفته ها پیرامون این طرح، گفت: زمانی که بنده مجری طرح تونل سوم کوهرنگ بودم از سازمان محیط زیست کشور برای اجرای سد کوهرنگ در سال های ۹۰ و ۹۱ مجوزهای لازم را دریافت کردم.

اسدالله مومن زاده در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون خبر تعطیلی پروژه سد تونل سوم کوهرنگ، اظهار داشت: اگر بدنی خون نداشته باشد با مشکل مواجه می شود بنابراین به اعتقاده بنده پروژه بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ حکم خون را برای اصفهان دارد و اگر آب حاصل از این دو طرح به اصفهان نرسد، این شهر از بین نخواهد رفت.

وی با اعتقاد بر اینکه با وجود تمام حرف ها و شعارها استاندار سابق اصفهان در عمل به فکر پروژه های انتقال آب به استان نبود، گفت: برنامه استاندار فعلی برای زاینده رود نیز همچنان نامشخص بود و استراتژی خاصی تعیین نکرده است.

مجری سابق پروژه تونل سوم کوهرنگ با بیان اینکه اگر آب به اصفهان نرسد زندگی از این شهر از بین می رود، افزود: در حال حاضر سد زاینده رود خالی است این درحالیست که در بالادست رودخانه به شدت برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل اعتبارات قطره چکانی این پروژه نزدیک به دو دهه طول کشیده و هنوز به اتمام نرسیده است، گفت: متاسفانه بعد از این همه سال براساس ادعایی غلط سازمان محیط و زیست عملیات اجرایی سد تونل سوم کوهرنگ را متوقف کرده است.

مجوز زیست محیطی سد تونل سوم کوهرنگ را گرفته بودم

مومن زاده تصریح کرد: زمانی که بنده مجری طرح تونل سوم کوهرنگ بودم از سازمان محیط زیست کشور برای اجرای سد طرح در سال های ۹۰ و ۹۱ مجوزهای لازم را دریافت کردم.

وی با اعتقاد بر اینکه تعطیلی طرح به دلیل نداشتن مجوز زیست محیطی بهانه است، گفت: اگر پروژه تونل سوم کوهرنگ و سد آن مجوز زیست محیطی نداشت وزارت نیرو باید جلوی برداشت تمام آبی که از زاینده رود و بالادست رودخانه بدون مجوز برداشت می شود و در اصل حق آبه زارعین و کشاورزان اصفهان است، را بگیرد.  

مجری سابق پروژه تونل سوم کوهرنگ گفت: متاسفانه از تونل اول کوهرنگ و زاینده رود طبیعی برداشت های بی رویه آب انجام می شوددر حالیکه وزارت نیرو باید مانع برداشت های اضافه شود.

دولت آب زاینده رود رود پیش خور کرد

وی با تاکید بر اینکه قرار بود پروژه تونل سوم کوهرنگ به طور کامل به بهره برداری برسد و سپس آب زاینده رود به استان یزد منتقل شود، افزود: متاسفانه آب زاینده رود پیش از بهره برداری از تونل سوم کوهرنگ ابتدا برای شرب و اکنون برای صنعت و کشاورزی به استان یزد منتقل می شود.

مومن زاده با اعتقاد بر اینکه متاسفانه مدیریت و تقسیم آب غلط، عدم پیگیری درست نسبت به اجرای طرح ها در زمان مشخص و ... مشکلات بسیاری برای زاینده رودایجاد کرده است، تصریح کرد: برخی مدیران برای پست و مقام خود، زاینده رود را پای میزشان گود کردند.

دولت تنها حقآبه دار تونل دوم کوهرنگ است

وی افزود: دولت تنها حقآبه دار تونل دوم کوهرنگ است اما متاسفانه از تونل اول کوهرنگ و زاینده رود طبیعی که متعلق به مردم اصفهان است، برداشت می کند.

مجری سابق پروژه تونل سوم کوهرنگ با اشاره به اینکه درصورت بهره برداری کامل از سد و تونل سوم کوهرنگ قرار بود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال به زاینده رود آب منتقل شود، بیان داشت: تونل اول کوهرنگ سالانه بین ۳۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب و رودخانه طبیعی حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آورد آب داشت که در مجموع باید بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد مترمکعب آب سهم اصفهان شود اما تمام این آب توسط دولت به مناطق مختلف منتقل شده است.

وی همچنین افزود: از زاینده رود سالانه حدود ۴ میلیون متر معکب و پیش از بهره برداری از تونل سوم کوهرنگ آب به یزد منتقل می شود همچنین در منطقه سامان شاهد پمپاژهای بی رویه آب از زاینده رود هستیم.

طرح بن- بروجن و سامان غیرقانونی است

مومن زاده تاکید کرد: طرح بن- بروجن، طرح سامان، پمپاژهای یک یا دوایستگاهه و درختکاری ها و جنگل کاری ها در محدوده زاینده رود غیرقانونی است که متاسفانه با این برداشت ها برخورد نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این برداشت های بی رویه تونل سوم کوهرنگ در صورت بهره برداری کامل عایدی برای اصفهان خواهد داشت، تاکید کرد: شرایط اصفهان آن چنان بحرانی است که هر طرحی شامل کوهرنگ، بهشت آباد و... و. باید برای احیای زاینده رود به اتمام برسد.

مجری سابق پروژه تونل سوم کوهرنگ با اعتقاد بر اینکه اگر نیاز باشد ما برای احیای این رودخانه باید تمام چاه های نفت خود را بفروشیم، گفت: آب باید از طریق طرح های انتقال آب به سمت کویر هدایت شود در غیر این صورت ما مجبور به مهاجرت از این منطقه خواهیم شد.

کد خبر 328058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.