تصویب بودجه نظامی 700 میلیاردی در مجلس نمایندگان امریکا

مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه پیشنهادی ترامپ برای افزایش بودجه نظامی این کشور موافقت کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از رویترز، مجلس نمیاندگان آمریکا لایحه بودجه 700 میلیارد دلاری دفاعی این کشور را تصویب کرد و با این کار از دونالد ترامپ برای گسترش و تقویت نیروهای نظامی ارتش حمایت کرد. براساس این گزارش، این لایحه با 365 رای مثبت در مقابل 70 رای منفی مورد موافقت قرار گرفت. تصویب این بودجه هنگفت به ترامپ اجازه می دهد علاوه بر اضافه کردن 16 هزار نیروهای فعال دیگر به ارتش برای مقابله با تهدیدات کره شمالی نیز بودجه بیشتر اختصاص بدهد.

این درحالیست که دولت آمریکا با کسری بودجه مواجه است و منابع تامین این 700 میلیارد دلار چندان شفاف و مشخص نیست. بنا بر این گزارش، در حالیکه آمریکا برنامه هسته ای کره شمالی را یک تهدید رو به رشد برای آمریکا و همپیمانان خود می داند، این لایحه فوق، بودجه ای معادل 8.5 میلیارد دلار برای تقویت سامانه های موشکی و دفاعی آمریکا تخصیص داده است. این مبلغ 630 میلیون دلار بیش از مبلغی است که دولت آمریکا برای چنین برنامه هایی پیشنهاد داده بود.

این لایحه به وزارت دفاع آمریکا دستور استقرار تا 14 رهگیر زمینی دیگر در «فورت گریلی» آلاسکا را می دهد که موجب می شود تعداد رهگیرهایی که برای تخریب کلاهک های ورودی طراحی شده اند به 58 رهگیر افزایش یابد. این لایحه همچنین 10.6 میلیارد دلار برای 94 جنگنده، 25 میلیارد دلار برای 13 کشتی تخصیص می دهد که 5 میلیارد دلار و پنج کشتی بیش از درخواست ترامپ می باشد. سنای آمریکا نیز پیش از این بودجه را مورد تصویب قرار داده بود.

به گزارش ایمنا، موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) هر ساله هزینه های نظامی بسیاری از کشورهای مسلح جهان را اندازه گیری می کند. بر اساس گزارش این موسسه (SIPRI)، هزینه های نظامی جهانی برای اولین بار از سال 2011 افزایش پیدا کرد و از سال 2015 تا 2016 رشد 4 درصدی داشته است. هزینه های نظامی جهانی در سال 2016 به 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی رسید. هزینه های نظامی به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی بالاترین میزان در خاورمیانه بود. 

طبق اطلاعات سال 2017، بودجه نظامی ایالات متحده آمریکا سال گذشته 618 میلیارد دلار بود و امسال هم این کشور رتبه اول بودجه های نظامی جهان را دارد. چین و عربستان به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار دارند. قابل ذکر است که جمهوری اسلامی ایران در رتبه 33 این فهرست قرار دارد.

کد خبر 328028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.