افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان بعد از چهار سال/اتحادیه پیشنهاد گرانی ۳۰ درصد را داده بود

عضو اتحادیه نانوایان اصفهان به افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان از ابتدای آذر ماه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد اتحادیه نانوایان بر افزایش ۳۰ درصدی نان بعد از گذشت چهار سال بود و با گرانی ۱۵ درصدی نان، نمی توان انتظار افزایش کیفیت نان را داشت.

محمدرضا خواجه در گفتگو با خبرنگار ایمنا با تایید خبر افزایش نرخ نان از ابتدای آذر ماه، اظهار داشت: مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قرار است نرخ نان ۱۵ درصد افزایش یابد همچنین در شهرستان ها نیز در خصوص میزان افزایش قیمت نان در استانداری ها و فرمانداری ها تصمیم گیری خواهد شد.

وی با انتقاد بر اینکه طی چهار سال گذشته نانوایان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند، تصریح کرد: این موضوع احجاف در حق نانوایانی است که نان سالم، کامل و با کیفیت تولید می کنند.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با تاکید بر اینکه پیشنهاد اتحادیه نانوایان بر افزایش ۳۰ درصدی نان بعد از گذشت چهار سال بود، گفت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار تنها مجوز افزایش ۱۵ درصد را صادر کرده است.

به گفته خواجه، ابتدای هر سال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی دستمزدها، افزایش ۲۰ درصدی بیمه و گرانی آب، برق و گاز هستیم در حالیکه برای جبران هزینه ها، نانوایان سالانه پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی نرخ نان را دارند.

وی با انتقاد بر اینکه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان به هیچ وجه نمی تواند گودال ها و هزینه های نانوایان را پر کرد، تصریح کرد: این رقم تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های معوق نانوایان را جبران می کند.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با تاکید بر اینکه با گرانی ۱۵ درصدی نان، نمی توان انتظار افزایش کیفیت نان را داشت، تصریح کرد: دولت نباید قیمت نان را در سال ۹۶ نان را به نرخ سال ۹۳ برای نانوایی ها تعیین می کرد.  

وی در خصوص قیمت جدید نان بعد از افزایش ۱۵ درصدی آن، گفت: افزایش نرخ نان تافتون با چانه ۲۰۰ گرم از ۲۱۰ به ۲۵۰ تومان، نان سنگک با وزن چانه ۶۰۰ گرم از ۷۵۰ به ۸۵۰ تومان و نان بربری با چانه ۴۵۰ گرمی از ۴۵۰ به ۵۲۵ تومان خواهد بود.

خواجه در پاسخ به این سوال که درحال حاضر قیمت نان سنگک و تافتون گران تر از نرخ های کنونی است، بیان داشت: اکثر نانوایی های سنگک در کشور آزادپز هستند و نان خود را با نرخ ۱۰۰۰ تومان به صورت ساده و بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به صورت کنجدی پخت می کنند.

وی همچنین افزود: قیمت نان بربری آزاد پز ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان در پاسخ به این سوال که متاسفانه شاهد کیفیت پایین نان نانوایی های آزادپر در اصفهان هستیم، تاکید کرد: متاسفانه دولت به راحتی مجوز نانوایی برای پخت نان را می دهد و اکنون شاهد آزادپزهای غیرصلاحیت دار در این صنف هستیم.

به گفته خواجه، بهبود کیفیت نان در گرو آرد خوب، کارگر ماهر و آموزش دیده، تجهیزات کافی همچون قدح و تنور مناسب است.

وی در خصوص افزایش ضایعات نان، گفت: ۵۰ درصد دلیل افزایش ضایعات نان مربوط به آرد، ۳۰ درصد مربوط به نانوا و ۲۰ درصد مربوط به تنور و تجهیزات نانوایی است البته باید تاکید کرد که ضایعات نان در اصفهان به نسبت سایر شهرها کمتر است.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان به اقدامات اتحادیه نانوایان در خصوص افزایش کیفیت نان اشاره کرد و افزود: حذف جوش شیرین از نان، افزایش زمان استراحت خمیر، و حذف شعله مستقیم و افزایش زمان پخت نان با شعله نیمه مستقیم و حذف آرد سفید از جمله این اقدامات است.

کد خبر 328001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.